adexo3
۱۴۷۸۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

هجوم بی سابقه « سکه‌ای » مردم به بانک‌ها

کاهش نرخ سکه بانکی و افزایش اختلاف سکه در بازار و بانک، باعث هجوم سودجویان به شعب بانک‌ها برای خرید سکه دولتی شد.

کاهش نرخ سکه بانکی و افزایش اختلاف سکه در بازار و بانک، باعث هجوم سودجویان به شعب بانک‌ها برای خرید سکه دولتی شد.

سیاست از بین بردن حباب نرخ سکه در حالی از سوی بانک مرکزی طی یک هفته گذشته اجرایی شد که هنوز نرخ سکه ها در بازار آزاد کاهش چشمگیری را تجربه نکرده است.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دوشنبه هفته گذشته با اشاره به حبابی بودن قیمت سکه اعلام کرد که نرخ سکه را ۷۰، ۸۰ تومان کاهش می دهیم. بر این اساس بود که بانک مرکزی نرخ سکه های بانکی را به طور روزانه کاهش داد.

بانک مرکزی از آغاز اجرای سیاست از بین بردن حباب تاکنون یعنی طی کمتر از یک هفته نرخ سکه طرح جدید بانکی را ۷۰ هزار و ۷۲۰ تومان و نیم سکه را ۳۵ هزار و ۸۸۰ تومان کاهش داد.

این در حالی است که قیمت سکه ها در بازار تنها در دو روز پس از اعلام این سیاست از سوی رئیس کل واکنش نشان داد و قیمتها نزولی شد، اما پس از آن روند نزولی تا حدودی متوقف شد و کاهش نرخها در بازار آزاد قطره چکانی شد.

در اولین روزی که بانک مرکزی سیاست کاهش ۷۰، ۸۰ تومانی قیمت سکه را اعلام کرد، قیمت سکه طرح قدیم ۶۴۵ هزار تومان، طرح جدید ۶۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۰۴ هزار تومان، ربع سکه ۱۵۳ هزار تومان و گرمی ۸۰ هزار تومان بود.

این نرخها امروز ۶۳۰ هزار تومان، ۶۱۵ هزار تومان، ۲۹۷ هزار تومان، ۱۵۱ هزار تومان و ۷۹ هزار تومان است. قیمتهای مذکور در روز گذشته ۶۳۵ هزار تومان، ۶۱۷ هزار تومان، ۲۹۹ هزار تومان، ۱۵۲ هزار تومان و ۸۰ هزار تومان بود.

بانک مرکزی نرخ هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید را امروز برای عرضه در شعب بانک ملی با احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۵۲۷ هزار و ۲۸۰ تومان، نیم سکه را ۲۵۳ هزار و ۲۴۰ تومان، ربع سکه را ۱۲۶ هزار و ۳۶۰ تومان و گرمی را ۷۱ هزار و ۲۴۰ تومان تعیین کرد.

براین اساس اختلاف قیمت سکه در بازار و بانک افزایش یافت، به طوریکه نرخ سکه طرح جدید در بازار آزاد و بانک اختلافی ۸۷ هزار و ۷۲۰ تومانی را تجربه می کند.

گرچه بانک مرکزی قیمت سکه در بانک را کاهش داد اما اجرای این سیاست در بازار چندان موفق نبود، در عین حال افزایش اختلاف قیمت سکه در بانک و بازار باز هم باعث هجوم مردم و به ویژه دلالان، سودجویان و واسطه گران به شعب بانکی عرضه کننده سکه شد و همین امر تشکیل صف های طولانی و ازدحام در مقابل درب شعب بانکها را باعث شد.

این در حالی است که شعب بانکی به صورت دلخواه شرایطی را به مشتریان برای فروش سکه اعلام می کنند، به عنوان نمونه شعبه بانکی تنها عرضه ۵ قطعه سکه گرمی و یا دو قطعه سکه ربع بهار را پیشنهاد می کنند.

در عین حال برخی از شعب عرضه کننده سکه بانکی درب شعب را به روی مشتریان به دلیل ازدحام می بندد. همچنین ثبت نام از خریداران سکه چند ساعت قبل از آغاز بکار بانک‌ها، در برخی شعب عرضه کننده آغاز می شود.

بانک مرکزی نیز روز گذشته اعلام کرد: از روز شنبه آینده، فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشائی در دو نوبت صبح و عصر انجام می شود.

قرار است به منظور پاسخگوئی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات، از روز شنبه مورخ ۱۹/۹/۹۰ علاوه بر حراج سکه در دو نوبت صبح و بعدازظهر، فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشائی درهمه روزهای هفته غیر از روزهای پنجشنبه و تعطیل، از ساعت ۱۶ الی ۱۸ انجام شود.

نرخ هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی مانند روز گذشته ۱۷۴۴ دلار و هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی ۵۶ هزار و ۳۰ تومان است.

صرافان بازار قیمت هر دلار آزاد را امروز ۱۳۷۰ تومان اعلام کردند، این در حالی است که دیروز نرخ دلار آزاد ۱۳۵۶ تومان بود. هر یورو هم ۱۸۵۵ تومان است، این نرخ دیروز ۱۸۴۸ تومان بود.

بانک مرکزی قیمت دلار و یورو را امروز تغییری نداد و نرخ آنها را مانند روز گذشته به ترتیب ۱۰۸۸ تومان و ۱۴۵۷ تومان اعلام کرد.

منبع: مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

هجوم بی سابقه « سکه‌ای » مردم به بانک‌ها


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج