اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۸۲۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بیکاری به روایت اعداد؛

با ۱ ساعت کار در هفته هم کلی بیکار داریم!

با وجود اعلام کاهش ۷۲۶هزار نفری کارجویان از تابستان ۸۹ تا تابستان امسال، نرخ بیکاری جوانان جویای کار رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله به عنوان جدی‌ترین متقاضیان شغل بیش از ۲۲درصد است و هنوز هم با شاغل دانستن افراد با یک ساعت کار در هفته، ۲.۶میلیون نفر بیکار هستند!

با وجود اعلام کاهش ۷۲۶هزار نفری کارجویان از تابستان ۸۹ تا تابستان امسال، نرخ بیکاری جوانان جویای کار رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله به عنوان جدی‌ترین متقاضیان شغل بیش از ۲۲درصد است و هنوز هم با شاغل دانستن افراد با یک ساعت کار در هفته، ۲.۶میلیون نفر بیکار هستند!

بررسی آخرین وضعیت بیکاری کشور در رده های مختلف سنی طی تابستان سال جاری نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۸۷۲ نفر معادل ۱۱.۱درصد کل جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر بیکار بوده اند. از این تعداد مردان دارای ۹.۳ درصد بیکاری (۱میلیون و ۸۲۰هزار و ۸۷۹ نفر) و زنان نیز دارای ۲۰ درصد بیکاری (۷۷۶هزار و ۹۹۳نفر) بوده اند.

در تابستان امسال ۲ میلیون و ۶۴ هزار و ۵۸۱ نفر با نرخ بیکاری ۱۲.۵ درصدی در شهرها سکونت داشته اند و ۵۳۳ هزار و ۲۹۰ نفر نیز در نقاط روستای ساکن بودند که نرخ بیکاری ۷.۶درصدی برای روستاها در تابستان سال جاری به ثبت رسیده است.

بیکاری زنان؛ ۲ برابر مردان

با توجه به آمار یاد شده، جوانان رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۱۵ تا ۲۹ ساله رکورددار بیکاری در تابستان امسال بوده اند که به صورت معمول در تمام فصول امسال و سال های گذشته نیز چنین بوده است، هرچند نباید از یاد برد که تمرکز کارجویان جدی و واقعی نیز در این رده های سنی وجود دارد.

طی تابستان ۹۰ نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۲۴.۷ درصد (۱میلیون و ۱۹ هزار و ۲۷۵نفر) بوده است که در این بخش نرخ بیکاری مردان ۲۰.۸ درصد معادل ۷۰۰ هزار و ۶۱۳ نفر و زنان نیز ۴۲.۵ درصد با ۳۱۸ هزار و ۶۶۱ نفر بوده است. همچنین ۲۹.۱ درصد بیکاران (۷۷۳هزار و ۵۳۵نفر) در شهرها و ۱۶.۸درصد (۲۴۵هزار و ۷۳۹نفر) در روستاها ساکن بوده اند.

بیکاری ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ها

جدول بیکاری 2.6میلیونی در تابستان90

تابستان1390

کل کشور(درصد )

تعداد

مرد(درصد )

زن(درصد )

شهر(درصد )

روستا(درصد )

نرخ بیکاری10ساله و بیشتر

11.1

2597872

9.3

20

12.5

7.6

نرخ بیکاری 15ساله و بیشتر

11.1

2590305

9.3

20.1

12.5

7.7

نرخ بیکاری 15تا24ساله

24.7

1019275

20.8

42.5

29.1

16.8

نرخ بیکاری 15تا29ساله

22.5

1825364

18.5

39.5

25.4

15.6

سهم‌اشتغال‌کشاورزی

20

4179176

18.1

31

5.3

53.1

سهم اشتغال صنعت

33

6868786

34.7

22.9

36

26.2

سهم اشتغال خدمات

47

9796515

47.1

46.2

58.8

20.6

سهم اشتغال ناقص

8.4

-----

9.1

4.2

7.7

9.9


نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز وضعیت چندان مناسبی نداشت به نحوی که 22.5 درصد جوانان این رده سنی در تابستان امسال بیکار بوده اند که در این بین نرخ بیکاری مردان 18.5درصد و زنان نیز 39.5 درصد بوده است. در این بخش جمعیت بیکار شهرنشین 25.4درصد (1میلیون و 448هزار و 113نفر) و جمعیت بیکار روستایی نیز 15.6 درصد (377هزار و 250 نفر) اعلام شده است.

خدمات مانند بسیاری از فصول سال های گذشته بیشترین سهم را در اشتغال زایی داشته است به نحوی که ۴۷ درصد کل اشتغال ایجاد شده در تابستان امسال از این محل بوده است و ۵۸.۸درصد مشاغل شهرها به این بخش وابسته بوده است. مردان کمی بیشتر از زنان به میزان ۴۶.۲درصد مشاغل خود را در خدمات یافته اند.

ذکر این نکته نیز مهم است که در حال حاضر مرکز آمار ایران نرخ بیکاری ۱۱.۱درصدی تابستان سال جاری و به عبارتی جمعیت بیکار حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری را بر مبنای ۱ تا ۲ ساعت کار در هفته محاسبه و اعلام کرده است و اگر کمی در محاسبات این مرکز تغییر ایجاد شود به نحوی که شاغل به معنی تامین معیشت معمول خانوار و همچنین حدود ۴۴ تا ۴۹ ساعت کار در هفته تعریف شود، ممکن است نرخ بیکاری واقعی تا حداقل ۳۰ درصد نیز افزایش یابد.

محاسبه بیکاری بر مبنای۱ساعت کار

از سویی نیز عدد بیکاری حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری با کمی بالا و پایین نیز در فصول مختلف سال های قبل نیز گزارش شده است و این موضوع دو معنا را به همراه دارد که اولا ادامه هجوم سیل آسای جوانان به بازار کار و تکمیل نشدن نیازهای شغلی متولدین دهه ۶۰ خواهد بود و ثانیا نیز می توان نشانگر این موضوع باشد که سیاست های اشتغالی دولت از قبیل ایجاد ۱.۶میلیون در سال۸۹ و ۲.۵میلیون در سال جاری خیلی موفق نبوده است و به هدف نخورده است.

با اینکه تاکنون از سوی دولت ساز و کار ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در سال گذشته و سهم هر یک از بخش های اقتصادی اعلام نشده است، نگاهی به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال ۷۲۶ هزار و ۷۴۸ نفر از تعداد بیکاران کاسته شده است.

ورود ۱.۲میلیون کارجو در سال به بازار کار

همچنین اعلام شده است که ۳ میلیون و ۳۲۴هزار و ۶۲۰ کارجوی سال ۸۹ به ۲ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۸۷۲ نفر در تابستان ۹۰ کاهش یافته است. علاوه بر این، پیش تر آمار ایجاد فرصت های شغلی تابستان ۸۹ تا امسال نیز حدود ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار فرصت اعلام شده بود که این موضوع نشانگر روشن نبودن تاثیر ایجاد بیش از ۱ میلیون فرصت جدید شغلی بر بازار کار است چرا که آمارها فقط نشان دهنده کاهش ۷۲۶هزار و ۷۸۴نفر کارجو است.

با این حال ادامه بالا بودن نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله و به عبارتی مهم ترین رده سنی متقاضی کار نشان می دهد که کشور همچنان با افزایش روزافزون جوانانی مواجه است که به دنبال شغل هستند. نباید از یاد برد که اگر دولت بتواند سالیانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت جدید شغلی نیز ایجاد کند تنها قادر خواهد بود نرخ بیکاری را ثابت نگاه دارد.

جدول نرخ بیکاری

ابستان ۱۳۸۹

کل کشور(درصد )

تعداد

مرد(درصد )

زن(درصد )

شهر(درصد )

روستا(درصد )

نرخ بیکاری ۱۰ساله و بیشتر

۱۳.۶

۳۳۲۴۶۲۰

۱۱.۸

۲۱.۶

۱۵.۸

۸.۵

نرخ بیکاری ۱۵ساله و بیشتر

۱۳.۷

۳۳۱۱۸۵۲

۱۱.۹

۲۱.۸

۱۵.۹

۸.۶

نرخبیکاری۱۵تا۲۴ساله

۲۸.۹

۱۴۱۹۶۹۱

۲۵.۲

۴۳

۳۴.۹

۱۶.۹

نرخ بیکاری۱۵تا۲۹ساله

۲۵.۶

۲۳۵۱۷۵۷

۲۱.۵

۴۱

۲۹.۵

۱۶.۱

سهم‌اشتغال‌کشاورزی

۲۱.۱

۴۴۳۴۷۷۴

۱۹.۲

۳۰.۴

۵.۱

۵۵.۸

سهم اشتغال صنعت

۳۱.۵

۶۶۲۰۵۸۹

۳۳.۱

۲۳.۴

۳۴.۶

۲۴.۵

سهم اشتغال خدمات

۴۷.۵

۹۹۸۹۲۴۱

۴۷.۷

۴۶.۲

۶۰.۳

۱۹.۶

سهم اشتغال ناقص

۹.۶

-----

۱۰.۵

۵.۳

۸.۵

۱۱.۹


منبع: مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

با 1 ساعت کار در هفته هم کلی بیکار داریم!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج