متهم انفجار بندر شهید رجایی شناسایی شد
محمد جمالیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و عضو هیات اعزامی رئیس مجلس به بندرعباس در خصوص حادثه انفجار بندر شهید رجایی گفت: متاسفانه علل حادثه فقط یک سهلانگاری و عدماظهاری بود که از سوی یک شرکت انجام شده بود. متاسفانه شرکتی که کانتینترها را وارد کرده بود، مواد شیمیایی را به عنوان مواد کمخطر اظهار کرده بود که نتیجه آن این حادثه شده است.
جماران: محمد جمالیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و عضو هیات اعزامی رئیس مجلس به بندرعباس در خصوص حادثه انفجار بندر شهید رجایی گفت: متاسفانه علل حادثه فقط یک سهلانگاری و عدماظهاری بود که از سوی یک شرکت انجام شده بود. متاسفانه شرکتی که کانتینترها را وارد کرده بود، مواد شیمیایی را به عنوان مواد کمخطر اظهار کرده بود که نتیجه آن این حادثه شده است.
عضو هیات اعزامی رئیس مجلس به بندر عباس گفت: ما فیلمهای حادثه را بازبینی کردیم متاسفانه چون راننده لیفتراک هم فکر میکرد این ماده کم خطر است، بدون احتیاط این کیسهها را جابجا کرد که جرقه ایجاد شد و منجر به انفجار شد. از مصدومان هم که شاهد بودند، پرسیدیم دقیقا به همین موضوع اشاره کردند. از یک راننده در بیمارستان که سوال کردم میگفت که دقیقا جرقه را دیدم و وقتی پودری از آن بلند شد با ۵۰ تن بار کامیون دنده عقب گرفتم و تقریبا ۳۰ ثانیه بعد انفجار صورت گرفت و کامیون با ۵۰ تن بار سه متر بالا میرود و پایین میآید اما این فرد میگفت که همکارش که دنده عقب نگرفته است جلوی چشم من از بین رفت. یعنی ما هم فیلمها را بازبینی کردیم و هم مصاحبه با مصدومان و شاهدان حادثه داشتهایم و واقعا یک سهل انگاری بوده است.
محمد جمالیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و عضو هیات اعزامی رئیس مجلس به بندرعباس، درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه بندر شهید رجایی گفت: در این حادثه ۱۳۷۵ مصدوم از ابتدا پذیرش شد. در حال حاضر ۷۱ بیمار بستری است و ۱۲۸۵ نفر ترخیص شدهاند. ۵ نفر هم در بیمارستان فوت شدهاند و ۱۴ مورد هم به مراکز درمانی شهرهای دیگر اعزام شدهاند.
وی ادامه داد: همچنین ۱۸۵ مورد جراحی در این مدت انجام شده است و بیماران حاضر در بخش مراقبتهای ویژه ۱۱ نفر هستند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد جانباختگان هنوز آمار قطعی نداریم. اما آخرین آمار ۷۰ نفر است، البته باید توجه داشته باشید که به دلیل اینکه این حادثه، انفجار هم در پی داشته است ممکن است در تعداد نتوانیم در حال حاضر آمار درستی ارائه دهیم. متاسفانه ممکن است پیکرها پخش شده باشد، از همین رو باید صبر کنیم تا پزشکی قانونی کار علمی خود را انجام دهند اما تا الان ۷۰ نفر کل فوتیها اعلام شدهاند در مورد تعداد افرادی که هنوز شناسایی نشدهاند، باید صبر کنیم تا پزشکی قانونی آمار دقیق آن را اعلام کند.
جمالیان درباره گزارش ارائه شده تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان مشکل جدی نداشتیم در بازدیدی هم که انجام دادیم در بحث امدادرسانی و خدمات درمانی همه چیز وجود داشت، حتی خون هم که در ساعات اول کمبود داشتیم با حماسهای که مردم خلق کردند خداراشکر الان دیگر مشکلی نداریم و کمبودی در حوزه خون وجود ندارد. الان تنها معضلی که وجود دارد، بحث شناسایی اجساد است و باید با صبوری و انجام آزمایشات دی ان ای انجام شود تا افرادی هم که مفقود هستند، مشخص شوند. یک سری هم بحث معاینات ظاهری پزشکی قانونی است که یک سری افراد به دلیل بحث دیه و این موارد مراجعه میکنند و از این به بعد تقریبا فشار کار روی سازمان پزشکی قانونی است اما کارهای درمانی به نحو احسن انجام شده است و هم بخش خصوصی و هم بخش غیرخصوصی همکاری کردهاند و مدیریتشان بسیار عالی و قابل تحسین بود.
متاسفانه علل حادثه فقط یک سهلانگاری و عدماظهاری بود
وی درباره سایر ابعاد این حادثه ادامه داد: متاسفانه علل حادثه فقط یک سهلانگاری و عدماظهاری بود که از سوی یک شرکت انجام شده بود. متاسفانه شرکتی که کانتینترها را وارد کرده بود، مواد شیمیایی را به عنوان مواد کمخطر اظهار کرده بود که نتیجه آن این حادثه شده است.
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ما فیلمهای حادثه را بازبینی کردیم، متاسفانه چون راننده لیفتراک هم فکر میکرد این ماده کم خطر است، بدون احتیاط این کیسهها را جابجا کرده بود که جرقه ایجاد شده و منجر به انفجار شد از مصدومان هم که شاهد بودند، پرسیدیم دقیقا به همین موضوع اشاره کردند. از یک راننده در بیمارستان که سوال کردم میگفت که دقیقا جرقه را دیدم و وقتی پودری از آن بلند شد با ۵۰ تن بار کامیون دنده عقب گرفتم و تقریبا ۳۰ ثانیه بعد انفجار صورت گرفت و کامیون با ۵۰ تن بار سه متر بالا میرود و پایین میآید اما این فرد میگفت که همکارش که دنده عقب نگرفته است جلوی چشم من از بین رفت. یعنی ما هم فیلمها را بازبینی کردیم و هم مصاحبه با مصدومان و شاهدان حادثه داشتهایم و واقعا یک سهل انگاری بوده است.
جمالیان تصریح کرد: متاسفانه کمبود یکسری تجهیزات مثل ایکسری در این بندر که اصلیترین بندر ما برای واردات و صادرات است به صورت چشمگیری خودش را نشان میداد. امیدوارم دولت این نواقص را به سرعت برطرف کند همچنین در سایر بنادر هم رفع شود. یک سری قوانینی وجود دارد که به هر حال تا لحظهای که به گمرک میرسد همه کارها براساس خوداظهاری است و اجناس تخلیه میشود و نبود دستگاه ایکس ری باعث میشود این اتفاقات بیفتد.
چرا این فرد و این شرکت این کار را کرده است؟
وی ادامه داد: حالا چرا این فرد و این شرکت این کار را کرده است؟ چون اگر از اول اعلام می کرد که این ماده پرخطر است هم باید پول بیشتری پرداخت میکرد و همچنین قوانین بسیار سختتر هم وجود دارد در واقع بروکراسی اداری و هزینهها باعث شده است که این فرد این کار را انجام دهد و سهلانگاری کند و با این اشتباه جان بسیاری از افراد را به خطر بیندازد. تقاضای ما از دولت این است ضمن اینکه با مقصران این حادثه برخورد جدی شود، این موارد بازبینی شود و ما دیگر شاهد این حوادث نباشیم. دستگاه ایکس ری هم یکی از اصلیترین نیازهای اسکله شهید رجایی است که امیدواریم دولت و وزیر به فوریت برای این موضوع اقدام کنند.
وی درباره اینکه این مواد خطرناک برای موضوعات دفاعی و نظامی بوده است یا خیر، گفت: در زون سینا که این اتفاق افتاده است فقط کانتینترهایی باید بارگیری میشده که مواد بیخطر هستند مثل مواد غذایی و مرغ و ماهی، موادی که پرخطر هستند و قابلیت انفجار و اشتعال دارند در یک زون خاص با شرایط خاص نگهداری میشوند. متاسفانه این کار فقط براساس خوداظهاری انجام میشود. یعنی فرد به عنوان واردکننده اگر اعلام کند که ماده بیخطر است به او میگویند که به زون سینا برود اما اگر فرد راستش را بگوید هم هزینه بیشتری باید بدهد و هم بروکراسی سخت است و متاسفانه این باعث شده که این شرکت این اقدام را انجام دهد که باید با او برخورد شود.
وی ادامه داد: این ماجرا مقصرانی دارد علاوه بر فرد واردکننده، در سیستم اداری آنجا هم به نظر شخصی من سهلانگاریهایی شده است که باید به صورت فنی بررسی شود. این خواسته ملت است و نباید به فراموشی سپرده شود و این را باید به سایر بنادر تعمیم دهیم تا شاهد این حوادث تلخ نباشیم.
جدیدترین فیلم انفجار بندر شهید رجایی
کامیونی حاوی بار با کیسههای سفید، انتقال از روی تریلی به درون کانتینر و لحظه بعد جرقه، آتش سوزی و سپس انفجار و فاجعه!
نظر کاربران
پس چرا انفجارها در سه نقطه دور از هم در اسکله اتفاق افتاد؟ من خودم اونجا کار میکنم
واقعا خرید یه دستگاه ایکس ری مگه چقدر هزینه داشت
ملاک فقط گفتن شخص میباشد؟ آیا نباید راستی آزمایی شود وکارشناس تاییدکند؟
خخ اینکار فقط بر اساس خود اظهاری انجام میشود یعنی وارد کننده هر چی بگه همون حرف رو قبول میکنن و نمیان ببینن وارد کننده چی وارد کرده چرا انقدر چرت و پرت میگید.خاب بگید مأمور گمرک و کارمند گمرک و ناظر گمرک با وارد کننده زد و بند کردن و این محموله رو بی خطر اعلام کردن.
باید اسم آن شرکت یا فرد را اعلام کنند تا مردم بدانند که مسئولین با ملت صادق هستند وگر نه اعلام نکنند کی بوده چه فایده دارد
جواب این همه خون رو کی باید بده، باید مسول شرکت رو اعدام و کل اموالش بنفع قریانیان ضبط بشه
دروغ
حتما پای یک اقا زاده در میونه یا یک مسئول
ولی اینقدر شما اخلاق مدارهستید که یک شرکت محموله اش رادروغ اظهار کرده وباعث مرگ وجراحت هزاران انسان شده ومیلیاردها خسارت وارد کرده اسمش را نمی برید واخرسر غرامت کالایش راهم چند برابرپرداخت می کنید درباره اوضاع تان قدری فکرکنید ایا صحیح است یا غلط
بفرمایید
۱- صاحب شرکت کی بوده؟
۲-مواد چی بوده؟
این دومورد خیلی مهمه... اگه قراره راستشو بگید
پس خدارو شکر پای مرغ باعث انفجار نبوده
باید دگه داخل کانتینرها رو بازدید نکنی؟
این متن جای سئوال دارد ،ببینین زمانی که شما وارد مثلا فرودگاه میشوید تمام وسایل و خود فرد بازرسی میشن بعد اجازه ورود به فرودگاه رومیدن،حالا ببینم در این بندر مگر هرکسی اومد گفت بار کانتینرمن مواد کم خطر هستش
مگه اصلا پذیرش بار بدون بازرسی امکان داره؟ اگه اینجوری باشه هرکسی میتونه اسلحه یا مواد مخدر وارد کنه بپرسن بارت چیه اونم بگه مثلا گوشت یا مرغ اونا هم قبول کنند
نتیجه ماست مالیها چیه .تنفر بیشتر از دیروز
یکی از آقازاده هاست
یه چیزی بگید که قابل باور باشه اولا مگه کانتینر از گیت رد نمیشه دستگاه مواد پرخطر رو تشخیص نمیده مگه؟ ثانیا اصلا بدون بازرسی بار تحویل گرفته نمیشه خود اظهاری نیست که بپرسن بارت چیه اونم بگه فلان چیز و اونا قبول کنند. اصلا بدون بازرسی امکان پذیرش بار وجود نداره مگه اینکه دستور از بالا باشه وگرنه اگه اینجوری باشه یارو مواد مخدر یا اسلحه میاره بعد میگه مثلا بارم گوشی موبایله
نظارت کجاست و ناظر بايد جوابگو باشد. سختگیری نمیکنید بیخیال میگذری. شتر دیدی ندیدی
مردم مقصر شدن دوباره.
مثل آب خوردن هزاران میلیارد ضرر زده
یعنی طرف میره میگه فلان محموله رو اوردم و تمام؟ بارنامه یا فاکتور یا چیز دیگه ای نیست که ملزم به ارائه و ثبت اون باشند؟ داستان چیز دیگه ست
ما هم که گوشامون دراز و پوستمون مخملی
بالاخره نگفتند این مواد پرخطر با این حجم از انفجار چی بوده؟ وچه کاربردی داشته اگر موادکشاورزی اینقدر خطرناکه خوب ممکنه صدبار دیگه هم این اتفاق تکرار بشه .. یک توضیح روشن لطفا بدهید ..
مگه اونجا کارشناس نیست که کانتینر ها رو چک
کنه،مگه آدم خلافکار قرار حرف راستو بزنه!!!!
🤔🤔🤔🤔
عجب🤔
الان داری میگید یارو بار رو وارد کرده و اشتباه خود اظهاری کرده در صورتی که در فیلم جدید مشخصه که از روی تریلی داره به داخل کانتینر بار گیری میشه یعنی تولید داخله داره با کانتینر صادر میشه........
چرا هیچ اماری از مفقودین نمیدید؟؟
مواد شیمیایی چی بودن؟
اقا دیگه حالا چرا اعلام نمیکنید که اون کانتینر یاهر عامل دیگه ای که باعث انفجار شده چی بوده؟ چرا همه چیزتون شده. سکرت ؟ مگه چی بوده که نمیگید؟
الان اون شرکت قراره کل خسارت بد یا راننده بدبخت شد مقصر
عجب علت یابی کارشناسی همه باور کردن