این خودروهای چینی فقط در ایران وجود دارند
اگر به دنبال خرید ماشین چینی هستید و با تنوع گیجکننده برندها و مدلها مواجه شدهاید، بهتر است با حقایق پنهان این بازار آشنا شوید.
مجله دیجی کالا: اگر به دنبال خرید ماشین چینی هستید و با تنوع گیجکننده برندها و مدلها مواجه شدهاید، بهتر است با حقایق پنهان این بازار آشنا شوید. دانستن این هفت راز میتواند به شما کمک کند تا با دید بازتری دست به انتخاب بزنید و از سردرگمی نجات پیدا کنید.
داستان پیچیده مالکیت؛ همه چیز به یک برند مادر ختم میشود
بسیاری از نمونههای ماشین چینی موجود در بازار ایران، زیرمجموعه یک خودروساز بزرگ چینی هستند. برای مثال، اگر دقت کنید، چری مالک اصلی برندهایی مثل تیگو، فونیکس، اکستریم، فیدلیتی و ریسپکت است. این یعنی با وجود نامهای مختلف، پلتفرم و فناوری بسیاری از این خودروها به یک شرکت مادر برمیگردد. همین اتفاق در مورد گروه خودروسازی فاو هم صدق میکند که برندهایی مثل بستیون، هایما و هونگچی را زیر چتر خود گرفته است.
برندهایی که فقط در ایران وجود دارند
برخی از برندهایی که در ایران بسیار شناختهشدهاند، در بازار جهانی با نام دیگری عرضه میشوند و به نوعی مخصوص بازار ایران ساخته شدهاند. این نامگذاریها گاهی باعث میشود مصرفکننده فکر کند با برندی مستقل و متفاوت روبرو است. برای مثال:
MVM: این نام تجاری اختصاصی برای محصولات شرکت چری در ایران است.
فونیکس: نامی که مدیران خودرو برای محصولات لوکستر چری در ایران انتخاب کرده است.
اکستریم: نسخه ایرانی برند لوکس اکسید (EXEED) چری است.
کیامسی (KMC): این نام توسط کرمان موتور برای محصولات شرکت جک انتخاب شده است.
فیدلیتی: نامی ایرانی برای خودروی X70 شرکت جتور که خود زیرمجموعه چری است.
لاماری ایما: این خودرو در اصل محصولی از دانگ فنگ به نام فورتینگ T5 EVO است.
دیگنیتی: نام ایرانی دانگفنگ iX5 است.
خودروهای مونتاژ ایران با نام چینی
برندهایی مانند تیگارد و بِیایسی (BAC) در واقع خودروهایی هستند که از شرکتهای چینی مانند بایک و جیلی خریداری شده و با نامهای جدید در ایران مونتاژ میشوند. برای مثال، تیگارد X35 همان بایک X35 است و BAC X3 Pro ، در واقع نام تغییر یافته جیلی X3 Pro است. این کار به شرکتهای ایرانی امکان میدهد تا با نام و برند خودشان محصولات چینی را در بازار عرضه کنند.
همکاریهای بزرگ و ارتقاء کیفیت
بسیاری از خودروسازان چینی که امروز در ایران فعالیت میکنند، از طریق همکاری با شرکتهای معتبر جهانی به دانش فنی پیشرفته دست پیدا کردهاند. برای مثال، شرکت بایک با مرسدس بنز و هیوندای، جیلی با ولوو و لوتوس و فاو با فولکسواگن و تویوتا همکاری داشتهاند. همینطور دانگفنگ با شرکتهایی مثل نیسان و رنو مشارکت داشته است. این همکاریها به آنها کمک کرده تا کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند و از پلتفرمهای مدرن بهره ببرند.
برندهایی با ریشه تاریخی در دنیای خودرو
برند امجی (MG) با اینکه امروز یک برند چینی محسوب میشود، در اصل ریشهای بریتانیایی دارد و از سال ۱۹۲۴ در بریتانیا فعالیت خود را آغاز کرده است. برند MG، سال ۲۰۰۷ توسط شرکت چینی سایک موتور خریداری شد. شرکت جیلی نیز در سال 2010 مالکیت ولوو، برند سوئدی مشهور را خریداری کرد. همین شرکت هفت سال بعد برند بریتانیایی لوتوس را خرید.
راز غیب شدن برند لیفان و زوتی
لیفان و زوتی که در موج اول ورود خودروهای چینی به ایران بسیار پرفروش بودند، این روزها با مشکلات مالی روبرو هستند و تقریبا ورشکسته به حساب میآیند. لیفان، یکی از موفقترین برندهای چینی در ایران بود که با مدلهای اقتصادی مانند لیفان ۶۲۰ و ایکس ۶۰ به فروش بالایی دست پیدا کرد. این شرکت حالا به تولید موتورسیکلت و خودروی تجاری مشغول است. زوتی نیز پس از شروعی موفق به دلیل کپیکاری از طراحی خودروهای برندهای مشهور جهانی مانند پورشه، آئودی و فولکسواگن با شکایتهای حقوقی روبرو شد. ابتدا در سال ۲۰۲۱ دچار ورشکستگی شد و سپس به دلیل حجم بدهیهای مالی، اعلام انحلال کرد.
راز پلتفرمهای مشترک؛ چرا تنوع مدلها بالاست؟
یکی از دلایلی که خودروسازان چینی میتوانند با این سرعت مدلهای جدیدی را به بازار عرضه کنند و قیمتها را رقابتی نگه دارند، استفاده از پلتفرمهای مشترک است. در این استراتژی، چند خودروی مختلف با طراحی متفاوت، روی یک شاسی، موتور و پلتفرم پایه مشترک ساخته میشوند. به عنوان مثال بسیاری از خودروهای چری که با نامهای مختلفی مثل تیگو ۷ و فیدلیتی شناخته میشوند، از پلتفرم مشترک استفاده میکنند. این رویکرد به شرکتها اجازه میدهد هزینههای تحقیق و توسعه و تولید را کاهش دهند و محصولات متنوعی را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند. در نتیجه، شما خودروهای متفاوتی را میبینید که از نظر فنی، به هم شبیه هستند.
موتورهای تکراری؛ قدرت یکسان در بدنههای متفاوت
یکی دیگر از رازهای بازار خودروی چینی، استفاده از موتورهای مشترک در مدلهای مختلف، حتی در برندهای متفاوت است. این کار به مونتاژکاران اجازه میدهدتا در هزینهها صرفهجویی کرده و در تامین قطعات، به خصوص قطعات موتور، راحتتر عمل کنند. مثلا موتورهای ۱.۵ لیتری توربو که در خودروهایی مانند فونیکس FX، لاماری ایما و فیدلیتی پرایم استفاده میشوند، همگی تقریبا یک مدل تکراری و مشترک هستند. به همین خاطر فارغ از طراحی خارجی و نام برند، قدرت و عملکرد فنی این خودروها بسیار شبیه به هم است.
تمرکز بر آینده؛ خودروهای برقی در راهند
برندهایی مانند بیوایدی (BYD) و اسکایول با همکاری شرکتهای ایرانی مانند کرمان موتور و نبکا، تمرکز خود را بر روی خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی گذاشتهاند تا با استفاده از تکنولوژیهای جدید، جایگاه خود را در آینده بازار ایران تثبیت کنند.
ارسال نظر