۱۵۳۶۲۳۸
۶۴۷
۶۴۷
پ

ایسوزو MU-X و D-Max مدل ۲۰۲۵ با موتور قدرتمندتر معرفی شدند

شرکت ژاپنی Isuzu، از شاسی بلند ایسوزو MU-X و پیکاپ ایسوزو D-Max مدل ۲۰۲۵ با طراحی آشنا و پیشرانه توربودیزل قدرتمند رونمایی کرد.

گجت نیوز: گروه خودروسازی ایسوزو به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروهای پیکاپ و شاسی‌ بلند در آسیا، ایسوزو MU-X و D-Max مدل ۲۰۲۵ را با جایگزینی پیشرانه ۱.۹ لیتری توربودیزل پیشین با یک موتور کاملاً جدید و پیشرفته ۲.۲ لیتری توربودیزل معرفی کرده است. برای سال‌ها موتور ۱.۹ لیتری توربودیزل در محصولات ایسوزو، به ویژه در بازار آسیا و اقیانوسیه به عنوان یک گزینه اقتصادی و قابل اعتماد شناخته می‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش انتظارات بازار از لحاظ عملکرد و استانداردهای آلایندگی، ایسوزو تصمیم گرفت تا قلب تپنده این دو مدل پرفروش را با نسخه‌ای قدرتمندتر و مدرن‌تر تعویض کند. 

تغییرات پیشرانه ایسوزو MU-X و D-Max مدل ۲۰۲۵

Isuzu-MU-X-and-D-Max-2025-4

پیشرانه توربودیزل ۱.۹ لیتری که تاکنون به عنوان موتور پایه برای نسخه‌های دیزلی D-Max و MU-X عمل می‌کرد، جای خود را به موتور ۲.۲ لیتری توربودیزل برای بازار کشور تایلند خواهد داد. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این پیشرانه جدید، ادعای آن در مورد کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت نسبت به نمونه ۱.۹ لیتری است.

انتظار می‌رود این موتور ۲.۲ لیتری جدید، به‌زودی راه خود را به نسخه‌های پایه مزدا BT-۵۰ نیز باز کند. با توجه به اینکه مزدا BT-۵۰ بر پایه پلتفرم D-Max ساخته شده است، این اشتراک‌گذاری موتور یک تصمیم منطقی و اقتصادی است که به مزدا نیز اجازه می‌دهد از مزایای قدرت و بهره‌وری این پیشرانه نوین بهره‌مند شود.

Isuzu-MU-X-and-D-Max-2025-5

در حالی که موتور ۲.۲ لیتری جدید نقش موتور پایه قدرتمند را ایفا می‌کند، پیشرانه توربودیزل ۳ لیتری همچنان به عنوان موتور پرچم‌دار و گزینه‌ قدرتمندتر برای خانواده D-Max، شاسی‌بلند MU-X و وانت BT-50 باقی خواهد ماند. این استراتژی به ایسوزو و مزدا امکان می‌دهد تا پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای مشتریان باشند.

همچنین موتور ۲.۲ لیتری جدید، اهمیت ویژه‌ای برای بازارهایی مانند استرالیا خواهد داشت. در این بازار که مقررات زیست‌محیطی و جریمه‌های مرتبط با آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر است، نقش این پیشرانه در کاهش میانگین انتشار گازهای گلخانه‌ای برای محصولات ایسوزو و مزدا استرالیا بسیار حیاتی تلقی می‌شود.

مشخصات فنی Isuzu MU-X و D-Max جدید 

Isuzu-MU-X-and-D-Max-2025-3

قلب تپنده جدید ایسوزو، یعنی موتور ۲.۲ لیتری توربودیزل پیشرفت قابل‌توجهی در مقایسه با نسل قبلی خود محسوب می‌شود. در حالی که پیشرانه ۱.۹ لیتری پیشین تنها ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد، این موتور جدید با افزایش قابل توجه، ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

این افزایش ۱۵ اسب بخاری در قدرت و ۵۰ نیوتن متری در گشتاور، به معنای شتاب‌گیری بهتر، توانایی کشش بالاتر و تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر است. یکی از مهم‌ترین تحولات مرتبط با این پیشرانه جدید، اتصال آن به یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته است. این در حالی است که پیشرانه‌های ۱.۹ لیتری و ۳ لیتری پیشین، به گیربکس‌های شش سرعته اتوماتیک متصل بودند.

اگرچه ایسوزو هنوز آمار رسمی مصرف سوخت موتور ۲.۲ لیتری جدید را منتشر نکرده است، اما اعلام کرده که مصرف سوخت این پیشرانه تا ۱۰ درصد نسبت به موتور ۱.۹ لیتری بهبود یافته است. این خبر بسیار خوبی است، به ویژه با در نظر گرفتن اینکه پیکاپ D-Max با موتور ۱.۹ لیتری، به طور میانگین بین ۶.۷ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت داشت.

Isuzu-MU-X-and-D-Max-2025-1

در مورد نسخه هیبریدی خفیف پیشرانه ۱.۹ لیتری که سال گذشته رونمایی شد، باید گفت که این نسخه همچنان در تایلند برای مدل‌های وانت دیفرانسیل عقب عرضه خواهد شد و همان ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور موتور استاندارد ۱.۹ لیتری را تولید می‌کند. اما نکته مبهم اینجاست که هنوز مشخص نیست آیا پیشرانه ۲.۲ لیتری در آینده به سیستم هیبریدی خفیف مجهز خواهد شد یا خیر.

موتور ۲.۲ لیتری جدید ایسوزو، نه تنها از نظر داخلی یک ارتقاء محسوب می‌شود، بلکه در مقایسه با پیشرانه‌های توربودیزل چهار سیلندر پایه در رقبای اصلی خود، یعنی فورد رنجر و تویوتا هایلوکس، نیز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. پیشرانه ۲.۴ لیتری هایلوکس ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، درحالی‌که موتور ۲ لیتری تک توربوی رنجر ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد. قابل ذکر است که هر دو رقیب نیز به گیربکس اتوماتیک شش سرعته مجهز هستند. با این تفاسیر، ایسوزو با ارائه گشتاوری برابر با رقبا و قدرتی نزدیک به رنجر و بالاتر از هایلوکس، خود را در موقعیت رقابتی بسیار مناسبی قرار داده است.

آمار فروش در بازار استرالیا

Isuzu-MU-X-and-D-Max-2025-2

در سال ۲۰۲۴، ایسوزو D-Max با ثبت رکورد فروش بیش از ۲۴ هزار دستگاه، به جایگاه سومین وانت پرفروش استرالیا صعود کرد و خود را در کنار رقبای سرسختی چون فورد رنجر و تویوتا هایلوکس تثبیت نمود. نکته قابل تأمل اما تفاوت فاحش در عملکرد فروش نسخه‌های مختلف D-Max است. در حالی که مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های قدرتمندتر، محرک اصلی این حجم بالای فروش بوده‌اند، پیشرانه ۱.۹ لیتری با وجود حضور در سبد محصولات، سهمی ناچیز از این موفقیت را به خود اختصاص داده است. آمارهای سالانه نشان می‌دهد که فروش D-Max مجهز به این پیشرانه، به کمتر از ۱۰۰ دستگاه در سال محدود شده است.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج