پیکاپ جدید رم داکوتا نایت فال برای رقابت با آمریکاییهای خشن
شرکت دوج قصد دارد تا با معرفی خودرو جدید خود یعنی رم داکوتا – RAM Dakota برای دیگر پیکاپهای جان سخت آمریکایی خط و نشان بکشد.
گجت نیوز: پس از سالها انتظار و گمانه زنی، برند رم (Ram) با رونمایی از کانسپت خیرهکننده داکوتا نایت فال (Dakota Nightfall)، رسما بازگشت نام نمادین داکوتا به عرصه پیکاپهای سایز متوسط را تایید کرد. این نام که آخرین بار در سال ۲۰۱۱ بر روی محصولی از دوج دیده شده بود، اکنون برای اولین بار تحت برند مستقل رم احیا شده تا به مصاف رقبای قدرتمندی چون فورد رنجر و تویوتا تاکوما برود. پیکاپ رم داکوتا جدید که با این کانسپت نزدیک به تولید پیش نمایش داده شده، با طراحی الهام گرفته از برادر بزرگترش یعنی رم ۱۵۰۰ و تجهیزات آفرودی بسیار جدی، نوید بخش ورود یک مدعی قدرتمند به این سگمنت پرطرفدار است.
مشخصات فنی پیکاپ رم داکوتا جدید
پیکاپ رم داکوتا جدید بر پایه یک شاسی نردبانی (Ladder Frame) سنتی و مستحکم ساخته شده که برای یک پیکاپ با قابلیتهای آفرودی، امری ضروری است. برای اثبات تواناییهای بیراهه نوردی، کانسپت نایت فال به مجموعهای از بهترین تجهیزات آفرودی مجهز شده است. یعنی از جمله سیستم تعلیق افزایش دهنده ارتفاع از برند معتبر فاکس (Fox)، مشابه آنچه در رم TRX و فورد رپتور استفاده میشود. این سیستم تعلیق در کنار رینگهای 18 اینچی بیدلاک و تایرهای آفرودی 33 اینچی، به داکوتا اجازه میدهد تا از پس سختترین مسیرها برآید.
در بخش پیشرانه، رم هنوز به صورت رسمی اطلاعاتی منتشر نکرده، اما دو گمانهزنی اصلی وجود دارد. برخی تحلیلگران با اشاره به شباهتهای ساختاری این خودرو با پژو لندترک و چانگان F70، معتقدند که ممکن است از یک موتور 2.4 لیتری توربو بنزینی با قدرتی در حدود 207 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر در آن استفاده شود. گمانهزنی دیگر که با توجه به بازار آمریکای جنوبی محتملتر به نظر میرسد، استفاده از یک موتور 2.2 لیتری توربو دیزل است که در فیات تیتانو نیز به کار رفته و قدرتی در حدود 197 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 450 نیوتن متر تولید میکند. در هر صورت، وجود نشان 4 در 4 روی بدنه، سیستم چهار چرخ محرک را تایید میکند و انتظار میرود که یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را بر عهده داشته باشد.
طراحی ظاهری
کانسپت پیکاپ رم داکوتا جدید از نظر طراحی، یک موفقیت تمام عیار است و دقیقا همان چیزی است که طرفداران این برند انتظار داشتند. یعنی یک رم 1500 کوچک شده. زبان طراحی قدرتمند و عضلانی رم 1500 به زیبایی در ابعاد یک پیکاپ سایز متوسط پیادهسازی شده است. در نمای جلو، جلو پنجره نمادین رم با حروف بزرگ RAM در مرکز، توسط چراغهای اصلی باریک و یک نوار نوری ال ای دی سرتاسری که آنها را به هم متصل میکند، احاطه شده است.
کاپوت عضلانی و برجسته خودرو دارای یک ورودی هوای تزئینی در بالای خود است که سه چراغ نشانگر کهربایی، مشابه مدلهای هوی دیوتی و TRX، در آن تعبیه شده و چهرهای بسیار تهاجمی به خودرو بخشیده است. این ظاهر خشن با تجهیزات آفرودی کامل تکمیل میشود. سپر جلوی فولادی که یک وینچ برقی در آن ادغام شده، یک سینی محافظ با رنگ برنزی و قلاب بکسل، همگی نشان از آمادگی این پیکاپ برای ماجراجوییهای سخت دارند.
در نمای جانبی، خطوط صاف و گلگیرهای برجسته، ظاهری استوار به خودرو بخشیدهاند و رکابهای جانبی نیز دسترسی به کابین را آسانتر میکنند. در بخش عقب، یک رول بار اسپرت اختصاصی در قسمت بار نصب شده که علاوه بر محافظت، میزبان لاستیک زاپاس سایز کامل و چراغهای پرژکتور LED قدرتمند است. چراغهای عقب LED و نشان بزرگ RAM روی درب قسمت بار، این طراحی هدفمند را تکمیل میکنند.
طراحی داخلی
با وجود رونمایی کامل از طراحی بیرونی کانسپت داکوتا نایت فال، شرکت رم هنوز هیچ تصویر یا اطلاعاتی از طراحی داخلی پیکاپ رم داکوتا جدید منتشر نکرده است. با این حال، با توجه به استراتژی این برند در مدلهای اخیر مانند رم 1500 و رم رمپیج که آن هم مختص بازار آمریکای جنوبی است، میتوان انتظار داشت که کابین داکوتا نیز ترکیبی از استحکام، کارایی و فناوری مدرن باشد. به احتمال زیاد، در داخل کابین شاهد استفاده از مواد باکیفیت، طراحی الهام گرفته از رم 1500 و یک نمایشگر لمسی عمودی بزرگ برای سیستم اطلاعات سرگرمی Uconnect خواهیم بود که در کنار یک کلاستر دیجیتال، فضایی مدرن و کاربرپسند را ایجاد میکند.
قیمت پیکاپ دوج داکوتا جدید
با این حال، این به معنای پایان رویای داکوتا برای آمریکاییها نیست. تیم کونیسکیس، مدیرعامل رم، بارها تاکید کرده که این برند برای رقابت واقعی، به یک پیکاپ سایز متوسط در بازار آمریکا نیاز دارد. خبر خوب این است که رم تایید کرده که یک پیکاپ سایز متوسط کاملا جدید را از سال ۲۰۲۷ در کارخانه خود در آمریکا تولید خواهد کرد.
بنابراین، سناریوی محتمل این است که پیکاپ رم داکوتا جدید که در آمریکای جنوبی عرضه میشود، از نظر طراحی و نام، الهام بخش نسخه آمریکایی باشد، اما مدل مخصوص بازار آمریکا بر روی یک پلتفرم متفاوت و به صورت بومی تولید خواهد شد تا بتواند با موفقیت در این بازار رقابت کند.
ارسال نظر