فلای تودی - بالا استیکی
۱۵۳۸۰۲۸
۱ نظر
۷۲۰
۱ نظر
۷۲۰
پ

چین از اولین هلیکوپتر عمود پرواز خود رونمایی کرد

اولین هلیکوپتر عمود پرواز چین رونمایی شد. چین با توسعه‌ی این بالگرد پیشرفته، گام بزرگی در صنعت هوانوردی خود برداشته است.

گجت نیوز: چین اولین هلیکوپتر عمود پرواز خود را که توسط شرکت صنایع هوانوردی این کشور (AVIC) ساخته شده، معرفی کرد. این دستاورد نشان می‌دهد که برنامه ساخت هلیکوپترهای عمود پرواز در چین از مرحله طراحی و نمایش مفهومی عبور کرده و اکنون به فاز عملیاتی وارد شده است.

رونمایی از اولین هلیکوپتر عمود پرواز چین

بر اساس تصاویری که منتشر شده، این پرنده شباهت‌های زیادی با هلیکوپتر V-280 Valor آمریکایی دارد. همانند مدل آمریکایی، در این هلیکوپتر موتورها در جای خود ثابت باقی می‌مانند، اما روتورها به همراه محورهای انتقال نیرو قابلیت چرخش دارند تا امکان تغییر وضعیت میان پرواز عمودی و پرواز افقی فراهم شود. چنین آرایشی نه‌تنها تطبیق‌پذیری پروازی را افزایش می‌دهد، بلکه دامنه مأموریت‌های بالقوه را نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌بخشد.

Chinas-first-tiltrotor-prototype-takes-flight-e1755537579519

این هلیکوپتر به یک بال مستقیم مجهز است که یک شفت انتقال نیرو از میان آن عبور می‌کند. این سازوکار امکان می‌دهد هر دو روتور توسط یک موتور تغذیه شوند، حتی اگر یکی از موتورها دچار از کارافتادگی گردد. این طراحی‌ با هدف افزایش سطح ایمنی پرواز و تضمین پایداری هواگرد در شرایط بحرانی صورت گرفته است. سایر ویژگی‌های آن شامل ارابه فرود جمع‌شونده و پیکربندی دم T شکل است که از جمله عناصر رایج در هواگردهای مدرن با کاربری چندمنظوره محسوب می‌شود.

چیدمان کلی روتور چرخان به‌خوبی نشان می‌دهد که پکن علاقه‌مند به تلفیق قابلیت برخاست و فرود عمودی بالگردها با سرعت و برد هواپیماهای بال‌ثابت است. کارشناسان نظامی تأکید می‌کنند چنین سامانه‌هایی می‌تواند برای ارتش چین گزینه‌های نوینی در زمینه یورش‌های دوربرد، جابه‌جایی سریع نیرو و تجهیزات، و همچنین عملیات دریایی فراهم آورد.

Chinas-first-tiltrotor-prototype-takes-flight1

ماکت این هواگرد نخستین بار در نمایشگاه هوایی ژوهای در سال 2022 به نمایش درآمد، جایی که AVIC اهداف خود را برای برنامه هلیکوپترهای نسل آینده تشریح کرد. پرواز اخیر اثبات می‌کند که پروژه هلیکوپتر عمود پرواز چین دیگر صرفاً در حد مطالعات طراحی نیست و رسماً وارد مرحله آزمایش‌های میدانی شده است.

چین در گذشته سرمایه‌گذاری قابل توجهی در توسعه بالگردها در اندازه‌ها و کاربری‌های گوناگون انجام داده است، اما پروژه هلیکوپتر عمود پرواز نشان‌دهنده حرکت به سوی طرح‌هایی بلندپروازانه‌تر و همسو با روندهای جهانی است. ایالات متحده با توسعه V-22 Osprey و V-280 Valor پیشگام این حوزه بوده و سال‌ها مزایای سرعت بالا، برد زیاد و توان برخاست عمودی را در قالب یک پلتفرم واحد به نمایش گذاشته است.

اگرچه جزئیات فنی اولین هلیکوپتر عمود پرواز چین، مانند میزان بار قابل حمل، برد پروازی و عملکرد عملیاتی آن هنوز از سوی مقامات AVIC اعلام نشده، اما پرواز موفق آن نشان‌دهنده قصد جدی چینی‌ها برای دستیابی به توانمندهای عملیاتی در دهه آینده در این زمینه است.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • هاشم

    هواپیمای عمود پرواز منظورتان است. هلیکوپتر ها همه عمود پرواز هستند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج