فلای تودی - بالا استیکی
۱۵۴۶۲۲۱
۸۹
۸۹
پ

کارگردان تورکنسرت «ایرانم»: مزاحمت دیداری برای مردم ایجاد نکردیم

وحید امینی کارگردان تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی که در استادیوم آزادی برگزار می‌شود درباره شکل‌گیری این همکاری گفت: اولین همکاری جدی‌ من با آقای قربانی از موزیک ویدیوی «مرا ببخش» و بعد از آن ضبط اجرای کاخ سعدآباد بود.

برترین‌ها: وحید امینی کارگردان تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی که در استادیوم آزادی برگزار می‌شود درباره شکل‌گیری این همکاری گفت: اولین همکاری جدی‌ من با آقای قربانی از موزیک ویدیوی «مرا ببخش» و بعد از آن ضبط اجرای کاخ سعدآباد بود. در ادامه کارگردانی اجرای تورکنسرت «ایرانم» در مجموعه ورزشی آزادی از پیش تولید و طراحی صحنه تا نورپردازی و طراحی نور و اجرای کل این سازه را برعهده داشتم. 

وی درباره تفاوت ویدیومپینگ‌های این تورکنسرت با اجراهای قبلی بیان کرد: در این اجرا همچون گذشته از هوش مصنوعی برای ساخت ویدیومپینگ‌ها استفاده کردیم، البته مسئولیتش با مهدی مقدم بود. در جلسه‌ای که داشتیم ایده‌هایش را مطرح کرد و چون سال‌هاست با هم کار می‌کنیم خیلی دور از هم نبودیم و هر نکته‌ای که من داشتم مهدی هم به آن فکر کرده بود. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد این تصاویر با هوش مصنوعی ساخته شده ولی متفاوت‌تر از آن چیزی است که در اسپیناس عرضه کردیم.

امینی درباره جزئیات این ویدئومپینگ‌ها توضیح داد: مهدی مقدم موضوعات مربوط به هر قطعه را درآورده بود که بیشتر آن‌ها برگرفته از متن ترانه و اتمسفر قطعه بود. همچنین کلیت تصاویر مینیمال است یعنی از کلیت ترانه و اتمسفر موجود در موسیقی المان‌های مینیمال گرفته شده است. 

1

او تاکید کرد: من و مهدی نظرمان این بود که وظیفه پس‌زمینه تکمیل فضای صحنه است، نه اینکه آنقدر تمرکز مخاطب را بگیرد که آرتیست و نوازنده‌ها دیده نشوند. 

این کارگردان با اشاره به اینکه در ویدیومپینگ‌های اجراهای اسپیناس قصه روایت می‌شد، اظهار کرد: به طور کلی پرش در پس‌زمینه، چشم مخاطب میدانی را اذیت می‌کند به همین دلیل منطقی‌ترین کار این است که یک لوپ تکرار شود و اگر قرار است در آن نقطه عطفی وجود داشته باشد متناسب با خود موسیقی که فراز و فرود دارد، در تصاویر هم با متریال مرتبط به آن، فراز و فرود ایجاد شود.

کارگردان تورکنسرت «ایرانم» درباره تاثیر تعداد مخاطبان در این اجرا گفت: ۷۵۰۰ نفر جمعیت زیادی است، اما به قدری فضا بزرگ است و حریم و دیوار هم نداریم پس این حجم از مخاطب عملا در کارگردانی تاثیری ندارد، بلکه بیشتر جذاب است. جمعیت چه سه نفر باشد چه ۱۰۰ هزار نفر ما همان کار را می‌کنیم که برای ۷۵۰۰ نفر انجام می‌دهیم، فقط بسیار جذاب است که این اتفاق افتاده و این جمعیت در این چیدمان زیبا در فضای بلز حضور دارند و اجرا را می‌بینند. 

وی افزود: الیته این‌ حجم از مخاطب و فضای بزرگ چیدمان صندلی‌ها در طراحی و نور موثر است و برای طراحی از صحنه گرفته تا نور و مپینگ باید مساحت خاصی را در نظر بگیریم، البته ما همه چیز را نسبت به مرکز می‌بندیم و طبیعتا باید چیزی که شما که از روبه‌رو می‌بینید با آنچه از گوشه‌ها دیده می‌شود متفاوت باشد. 

امینی تاکید کرد: هرچقدر که اجراها در گذر زمان جلو رفت، تلاش کردیم چیدمان نورها از همه زوایا تراز شود تا از گوشه‌ها هم مخاطب تصویر متقارن یا متناسب ببیند. 

کارگردان تورکنسرت «ایرانم» اظهار کرد: در سالن‌ها عرض ویدیومپینگ‌ها غالبا سه زاویه بیشتر ندارد ولی اینجا تقریبا ۴۵ درجه هم می‌شود، بنابراین ما پایه را بر اساس ۹۰ درجه در مرکز می‌گذاریم. البته که این بدان معنا نیست که مثلا از زاویه ۴۵ درجه تصاویر بد دیده می‌شوند ولی به هر حال نسبت به مرکز نمای متفاوت‌تری دارند چون کل پایه این استیج و چیدمان محل استقرار اعضای گروه ارکستر بر اساس تقارن است.

وی درباره تغییراتی که دوست داشت روی صحنه باشد، عنوان کرد: من شخصا دوست داشتم حسام ناصری سمت چپ در خلأ بین سکشن ۱ و ۲ ویولن قرار بگیرد و آن فضا را پر کند و هومن مهدویان که تار می‌نوازد خلأ سمت راست را پر کند، اما با توجه به اینکه حسام ناصری باید خیلی به آقای قربانی نزدیک باشد و اگر در سمت چپ قرار می‌گرفت آن خلأ کمی طولانی می‌شد، مجبور بودیم این فاصله را کم کنیم تا محل استقرار او نزدیک به آقای قربانی باشد.

امینی درباره سازه‌‌ای با ظرفیت ۷ هزار و پانصد صندلی، استیج و تمهیداتی که برای ارائه تصویر بهتر اندیشیده شده است، توضیح داد: اینکه اندازه اسکرین بزرگ شد چالش خاصی نبود به دلیل اینکه ویدیومپینگ می‌تواند هشت برابر این اندازه را هم ساپورت کند. بیشترین دغدغه ما در بحث نورپردازی بود و فاصله‌ای که با استیج داشتیم و ارتفاعی که باید می‌گرفتیم و زاویه نورپردازی که محدود بود و نمی‌خواستیم در حریم تماشاچی قرار بگیریم. ما الان در کل فضای چیدمان صندلی‌ها هیچ عنصری نداریم که مزاحمت دیداری برای مخاطب ایجاد کند.

وی همچنین درباره تصاویری از ماه، هواپیما و صفحه موبایل برخی مخاطبان که در حال فیلمبرداری هستند و هر از گاهی روی صفحات نمایشگر دو طرف استیج پخش می‌شود، بیان کرد: ویژگی این منطقه این است که نزدیک فرودگاه مهرآباد است و حین اجرا هواپیماهای در حال پرواز را در آسمان داریم. ما از این امکان و تصویر ماه در آسمان برای ایجاد حس و حال بهتر بهره بردیم. در مورد گوشی‌های موبایل هم غالبا در قطعه پایانی بیشتر شاهد آن هستیم زیرا در آن قطعه مردم می‌ایستند و زوایای دید دوربین‌های ما را کور می‌کنند، یعنی سوژه‌هایمان را نمی‌توانیم روی استیج ببینیم به همین دلیل این تصویر گوشی‌های موبایل در واقع ترفندی است برای اینکه تصویر کماکان روی نمایشگرها باقی بماند.

کارگردان تورکنسرت بزرگ «ایرانم» در پایان تاکید کرد: برخی موقعیت‌ها فقط در این منطقه مهیاست چون کلا فضا باز است و شما همه چیز را ۳۶۰ درجه می‌بینید و هیچ حریم و دیواری وجود ندارد. حتی درخت‌ها هم مزاحم نیستند زیرا ارتفاع درخت‌ها از سازه ما خیلی کوتاه‌تر است و به همین دلیل هواپیماهایی که بلند می‌شوند یا ماه و ابر که روی‌ ال ای دی‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند از چنین فضایی می‌آید و ما این تصاویر را کاملا به صورت بداهه می‌گیریم.

 

سریال محکوم نسخه کامل

با تخفیف ویژه در فیلیمو

مشاهده آنلاین

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج