پشت پرده احداث جاده اختصاصی در کوهستان مُجن
به دنبال کاهش دبی آب چشمههای منطقه، با درخواست یکی از مرتعداران برای ایجاد راه دسترسی چهار کیلومتری جهت انتقال آب شرب دامها موافقت شد.
اطلاعات: به تازگی اقدام یکی از مرتع داران در شهر مجن از توابع شاهرود در احداث جاده برای تامین آب دامهای خود واکنشهایی را از سوی فعالان محیط زیست در پی داشته است.
علیرضا رهایی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان میگوید: به دلیل کاهش دبی آب چشمه، یکی از مرتع داران منطقه برای تامین آب مصرفی احشام خود، تقاضای راه دسترسی برای انتقال آب شرب برای دامهایش را داشت که به طول چهار کیلومتر و بدون هر گونه آسیبی به عرصههای منابع طبیعی انجام شده است.
رهایی میافزاید: اگر اداره کل منابع طبیعی با این درخواست موافقت نمیکرد امکان داشت که این مرتع دار به مراتع سایرین ورود کرده و مشکل ساز شود.
وی همچنین از بازدید چند باره کارشناسان واحد فنی این اداره کل و ارائه گزارشاتی از روند بازگشایی مسیر دسترسی به این مرتع دار بدون کمترین خسارت و تخریب سخن میگوید و ادامه میدهد که برای بازگشایی این مسیر عرض جاده دسترسی تنها به اندازه تردد یک تانکر آبرسان است.
اداره منابع طبیعی سمنان از احداث جاده کوهستان مُجن بیاطلاع بود؟
اگرچه فعالان محیط زیست از بیاطلاعی اداره منابع طبیعی شاهرود از این اقدام خبر میدهند اما مدیر کل منابع طبیعی سمنان اعلام میکند؛ رییس و همکاران ما در منابع طبیعی شهرستان شاهرود از موضوع خبر داشتهاند و با هماهنگی آنان این اقدام صورت گرفته و اینکه آنها بیاطلاع بوده اند، صحت ندارد.
رهایی، همچنین ادعای تخریب پوششهای گیاهی در این مسیر را رد و خاطرنشان میکند: همکاران ما به گونهای مسیر را برای این طرح مشخص و طراحی کردهاند که کمترین خسارتی به عرصهها وارد نشود بطوری که حتی یک درخت در این مسیر برش نخورده و یا قطع نشده است.
صیانت از جنگلها و مراتع ماموریت اصلی سازمان منابع طبیعی است با اینکه مدیر کل منابع طبیعی سمنان به این موضوع اشراف کامل دارد اما معتقد است که باید در این وضعیت با مرتع داران مدارا کرد چرا که آنها در تولید استان سمنان سهم به سزایی دارند.
ماجرای جریمه ۳۰ میلیونی مرتع دار چه بود؟
این مقام مسئول در واکنش به ادعایی مبنی بر این که ۳۰ میلیون تومان خسرات از این مرتع دار دریافت شده است، میگوید: رقم سی میلیون تومانی که در فضای مجازی خیلی برجستهسازی شده خسارت نیست بلکه برآوردی از میزان خاک برداشتی و میزان بوتههای قطع شده در مسیر است. «اگرچه معتقدم مرتعدار کار اشتباهی نکرده است که ما بخواهیم او را جریمه و از او خسارت بگیریم.» این مبلغی است که قانونگذار برای طول مسیر و میزان خاک برداشتی مشخص کرده است.
رهایی بیان میکند: از اینکه رقم خسارتها طبق قانون کم است ما هم اعتراض داریم و به تهران و به قانونگذار ابلاغ و اعلام کردهایم که جرایم و حتی برآوردها به روزرسانی شود اما متاسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده و مبلغ خسارت خاک و پوشش گیاهی برآورد شده بسیار کم است.
روایت دیگری از تخریب مراتع
در همین حال، امیر حسین ولیان دبیر جمعیت دیده بانی شاهرود به «اطلاعات آنلاین» میگوید: مُجِن شهری کاملاً کوهپایهای در دل کوههای بسیار زیباییست که به دلیل مراتع غنی در دامنه کوههایش، دهها آغل دامداری و گوسفند داری در کنار چشمههای روان آن مستقر و اصلا نیازی به احداث راههای ماشین رو ندارند و معمولا همه ترددهایشان با اسب و چهارپایان صورت میگیرد.
ولیان با تاکید بر اینکه اقامت در این مناطق فصلی و ییلاقی است، اظهار میکند: در هفتههای اخیر، یکی از دامداران با ادعای کاهش آب چشمه و نیاز مبرم به آبرسانی توسط تانکرهای آبرسان به راحتی اقدام به اخذ مجوز احداث جاده کرده و در قلب بکرترین جنگلهای مُجن تخریبهای گستردهای را انجام داده است.
وی میافزاید: برای چنین تخریب بسیار گسترده، در دل مرتع به طول شش کیلومتر حداقل با عرض ده متر، ۶۰ هزار متر مربع پوشش گیاهی مرتعی درجه یک آسیب دیده است.
دبیر جمعیت دیده بانی شاهرود، تصریح میکند: این مرتعدار برای این حجم از تخریب خود تنها ۳۰ میلیون تومان به منابع طبیعی پرداخت کرده است.
این کنشگر محیط زیست تاکید میکند: اقدامات این چنینی رهاوردی جز زمینهسازی برای تخلفات گسترده نظیر ویلاسازی ندارد.
ارسال نظر