قرارداد زباله سوز چینی برای تهران به زودی بسته میشود
سخنگوی شهرداری تهران گفت: در حال تفاهم برای اجرای یک مدل خوب از زبالهسوز هستیم و قراردادش به زودی امضاء خواهد شد.
ایسنا: سخنگوی شهرداری تهران گفت: در حال تفاهم برای اجرای یک مدل خوب از زبالهسوز هستیم و قراردادش به زودی امضاء خواهد شد.
مطهر محمدخانی با بیان اینکه شهرداری تهران حدود یک ماه است که وارد سال پنجم فعالیتش میشود، خاطرنشان کرد: این توفیق نصیب ما شد که چند ماهی بیشتر در خدمت مردم باشیم. در روزهای پایانی هفته تهران هستیم و تلاش میکنیم در حوزههای مختلف اتفاقات خوبی بیافتد. افتتاحهای متعددی را داریم؛ افتتاح چند بزرگراه، اضافه شدن واگنهای مترو، واگن ملی، اتوبوسهای دوکابین، اتوبوسهای سهکابین و اتوبوسهای برقی، تاکسیهای برقی، افتتاح بوستانها و اخبار خوب در خصوص زباله سوز از جمله اخبار خوبی هستند که در آینده اعلام خواهند شد.
وی درباره مساله حریم شهر تهران گفت: این مساله چند بعدی است؛ یک رویه شکل گرفته است که گریبانگیر شهر خواهد شد. این تصمیم غلط و غیرقانونی و پرتبعات است و نمیشود برای پایتخت حریم قائل نباشیم. تهران یکی از ۳۰ ابرشهر دنیاست؛ در منطقه غرب آسیا دو شهر تهران و استانبول فراتر از کلان شهر هستند و اینکه برای یکی از ابرشهرهای دنیا حداقل حق قانونی را قائل نباشیم، ظلم به مردم است. طبق یک قانون مشخص حریم در اختیار شهرداری تهران است و همه باید به قانون تن دهیم و در چارچوب این قانون فعالیت کنیم.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به گسترش مسیر ۴۷ کیلومتر سرزندگی تصریح کرد: این مسیر تا ماههای پایانی سال از منطقه ۲ وارد منطقه ۶ و در بخش غربی وارد منطقه ۵ و سپس منطقه ۲۲ خواهد شد. امیدواریم این مسیر به ۱۰۰ کیلومتر برسد و امیدواریم این عدد نیز افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به حواشی تراکم فروشی و فروش طبقات اضافه گفت: شهرداری تهران خودش را موظف میداند که قوانین را رعایت کند. معاونت شهرسازی در این زمینه بیانیه شفافی را منتشر کرد و همانطور که بارها در این خصوص اظهار نظر شده، در این زمینه شک و شبهه وجود ندارد. در برخی از رسانهها در روزهای گذشته اخباری را مبنی بر تراکم فروشی منتشر شده است؛ رویکردی درباره فریز کردن تهران است که شهرداری تهران مخالف این رویه است. باید تصمیمی بگیریم که در چاچوب قانون به نفع مردم باشد.
محمدخانی با بیان اینکه شهرداری تهران تلاش میکند برای رونق بازار مسکن به نفع مردم عمل کند، افزود: باید ساخت و ساز اصولی داشته باشیم و نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار داریم. شعارها باعث شده شهر تهران به این وضعیت برسد؛ در دهه گذشته نوسازی بافت فرسوده چقدر بوده است؟ ما به دنبال ارزان سازی شهر هستیم و شهر برای طبقات کم برخوردار جامعه مطلوبیتی برای سکونت پیدا کند. هر اقدامی که منجر به افزایش نوسازی و ساخت و ساز شود استقبال میکنیم.
وی درباره واگذاری وظایف دولت به شهرداری در بخشهای مرتبط با بحران در موضوع ایمن سازی و مقاوم سازیها به ویژه در مدارس، گفت: رویکرد شهرداری در این ۴ سال زیربار مسئولیت رفتن و مدیریت مسائلی است که در شهر مسئولیت واحدی درباره آن وجود ندارد. از قرارگاه اجتماعی آسیب های اجتماعی گرفته تا بازسازی پس از جنگ که شهرداری به صورت فراقانونی مسئولیتپذیری کرده است.
آمادگی شهرداری تهران برای نوسازی مدارس فرسوده
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از موضوعات ما موضوع بغرنج مدارس دولتی است. فرسودگی مدارس دولتی در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای کشور بیشتر است و شهرداری سهمی از نوسازی مدارس را در درجه اول عهده دار شد. در مرحله بعد پیشنهادی که شهرداری داد این بود که مدیریت شهری موضوع ساخت مدارس را برعهده بگیرد. کاری که با سیاستهای دولت برای واگذاری برخی از امور نیز همسوست. بنابراین شهرداری آماده است یک کار ترکیبی را با همکاری سایر دستگاه ها برای حل این مشکل انجام دهد.
وی در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد و از روز اول دوره ششم، شهردار و رئیس شورای شهر تهران به این موضوع اشاره کرده اند. تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد و ما تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که 1800 دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود.
محمدخانی افزود: این در شرایطی بود که اگر میخواستیم به ظرفیت داخلی اتکا کنیم، ۲۰ سال زمان نیاز داشتیم تا فاصله با حد مطلوب را کاهش دهیم. شهرداری با تدبیر شورای شهر در سه سال پیاپی نزدیک به نیمی از بودجه خود را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داد و شهردار تهران دو سفر به چین برای بررسی وضعیت تولید در چین و عقد قرارداد برای واردات واگن، اتوبوس و تاکسی داشت. با شرکت های داخلی هم که بعضاً خوش قولی یا بدقولی داشتند، قرارداد امضاء شد.
سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: مردم امروز شاهد این هستند که تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر شد. تعداد ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی فعال در سطح شهر هستند و امیدواریم تعداد آن تا پایان سال دو برابر شود. اتوبوس های دو کابین بسیار با کیفیتی نیز از بهترین و معتبرین شرکت تولیدکننده اتوبوس خریداری شده که بسته اول آن هفته آینده وارد کشور خواهد شد و تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در سطح شهر فعالیت خواهند کرد. امیدواریم پس از بررسی ها، اتوبوس های سه کابین نیز به شهر اضافه شود.
بهره برداری از از ایستگاههای مترو در هفتههای آتی
در تلاش هستیم امسال دو رام از قطارهای چینی را وارد و دو رام قطار ملی را تأمین کنیم
وی با بیان اینکه در هفتههای آتی تعدادی از ایستگاههای مترو به بهره برداری خواهند رسید، خاطرنشان کرد: اگر بخشهای توسعهای را در نظر نگیریم، خطوط هفت گانه مترو تا پایان سال تکمیل خواهند شد. در بخش تأمین قطار نیز در تلاش هستیم امسال دو رام از قطارهای چینی را وارد و دو رام قطار ملی را تأمین کنیم. پس از آغاز این روند، هر ماه دو تا سه رام قطار به ناوگان مترو اضافه خواهد شد.
تاکسیهای برقی شاسی بلند فعالیت خود را آغاز کردند
محمدخانی همچنین تصریح کرد: تاکسی های برقی نیز در سطح شهر فعال شدند و هفته گذشته هم تاکسی های برقی شاسی بلند فعالیت خود را آغاز کردند. این موارد بخشی از تلاشهای شهرداری برای کاهش دغدغه ترافیک و آلودگی هوای پایتخت است. امروز تعداد اتوبوس ها قابل مقایسه با آغاز دوره نیست و در حال دو برابر شدن است. شهرداری در این عرصه متوقف نشده است.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: برخی رسانهها در مورد سخنان شهردار تهران در خصوص ناکارآمدی تحریم مواضعی داشتند. روشن است که در روزهایی که جامعه رسانهای درگیر موضوع اسنپ بک بود، شهرداری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارداتی را رونمایی کرد و این در حالی بود که برخی می گفتند که مراودات با اسنپ بک قطع می شود. این اتوبوسها رونمایی و اعلام شد که روند آن ادامه دار خواهد بود.
وی با بیان اینکه مسیر روشن و شفاف است، اظهار کرد: مدیریت شهری دوره ششم نشان داده که در حوزه حمل و نقل عمومی فراتر از موانع موجود همچون تحریم و تورم، مسیر را پرقدرت ادامه میدهد و سعی میکند موانع را برطرف کند.
محمدخانی درباره خانه اندیشمندان و آخرین وضعیت آن عنوان کرد: درباره موسسه خصوصی خانه اندیشمندان، همانطور که بارها گفته شده شهرداری تهران آمادگی دارد از این موسسه خصوصی در کنار سایر فعالان حوزه اندیشه میزبانی کند. شهرداری در همه بخشها و ظرفیتها از جمله ساختمان خیابان ورشو میزبان فعالان حوزه اندیشه هست و خواهد بود و قائل به انحصار برای یک موسسه خصوصی نیستیم. در همان ساختمان امکان فعالیت این موسسه البته در کنار سایر مجموعه ها، گروه ها، اتاق های فکر و نهادها وجود دارد.
وی با بیان اینکه این ساختمان متعلق به مردم و شهرداری است، ادامه داد: از ابتدا ایده شهردار تهران این بود که یک فضای اشتراکی درباره استفاده گروههای اندیشه ورز داشته باشیم نه این که فقط یک بخش خصوصی متولی این ساختمان باشد.
ارسال نظر