ریرا رقیب هندی پیدا کرد
نسل جدید تاتا سیراز دستکم با قیمت یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد
آخرین خودرو: پس از سالها انتشار تیزر و نمایش چندین کانسپت در رویدادهای مختلف، تاتا موتورز سرانجام نسخه تولیدی تاتا سیرا (Tata Sierra) را در هند رونمایی کرد.
این نام تاریخی که در سال ۲۰۰۳ به خاطرات پیوسته بود بود، حالا با رویکردی کاملاً جدید و در قالب شاسی بلندی مدرن و پیشرفته احیا شده است. اطلاعات رسمی نشان میدهد این خودرو با نسل تازهای از موتورهای ۱.۵ لیتری تاتا شامل نسخه تنفس طبیعی و توربو شارژ وارد بازار میشود.
مروری بر تاریخچه تاتا سیرا
نسل اول سیرا در سال ۱۹۹۱ به عنوان اولین شاسی بلند شرکت تاتا معرفی شد. این نسل بر اساس پیکاپ تلکولین توسعه یافته بود و تا سال ۱۹۹۷ روی خط تولید قرار داشت. در سال ۱۹۹۷ شرکت تاتا در پاسخ به تقاضای مشتریان نسل دوم سیرا را با موتوری قویتر رونمایی کرد. موتور ۲ لیتری دیزلی به کار رفته در این نسل به لطف توربو شارژر توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت را داشت.
این رقم هر چند اکنون اصلاً هیجانانگیز نیست، اما در مقایسه با ۶۳ اسب بخار نسل اول، پیشرفتی قابل توجه به حساب میآمد. شرکت تاتا این نسل را هم تا سال ۲۰۰۳ تولید کرد. گفتنی است هر دو نسل اول و دوم سیرا شاسی بلندی سه درب بودند.

طراحی خارجی؛ بازگشت بدنه مکعبی با فلسفهای مدرن
تاتا سیرا جدید در نگاه اول، همان فرم جعبهای و ساده مدل قدیمی را حفظ کرده، اما در جزئیات کاملاً مدرن و بروز است. در نمای روبرو، یک پنل بزرگ نقش جلوپنجره را دارد. این پنل مجموعه چراغها و لوگوی تاتا را در خود جای داده و باعث شده سیرا از فواصل دور هم به راحتی قابل تشخیص باشد.
سپر جلو حس قدرت را به بیننده منتقل میکند و همانند جلوپنجره یک قسمت مشکی رنگ دارد که با قطعه نقرهای رنگ ترکیب شده است. در طرفین سپر هم دو چراغ مهشکن LED با طراحی پیکسلی وجود دارد، این چراغها جلوهای مدرن به کراس اوور جدید هندیها بخشیدهاند.در نمای جانبی، استفاده از دستگیرههای مخفی دربها جلوهای مینیمال و لوکس برای تاتا سیرا خلق کرده است.
هرچند دیگر خبری از پنجره خمیده مشهور سیرای قدیمی نیست، اما بخش مشکی رنگ بین ستونهای B و C همان حس را تداعی میکند. رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی، محافظ پلاستیکی لبه گلگیرها، رکابهای مشکی به همراه آینهها و باربند سقفی مشکی تکمیلکننده کاراکتر اسپرت و جوانپسند سیرا در نمای جانبی هستند.در نمای عقب تاتا سیرا یک نوار LED سرتاسری که کل عرض خودرو را فرا گرفته، اصلیترین المان محسوب میشود. سپر عقب نیز مشابه بخش جلو با ترکیب مشکی براق و سینی نقرهای طراحی شده تا ظاهر خودرو کاملاً یکپارچه دیده شود.
کابین مدرن با سه نمایشگر روی داشبورد
فضای داخلی سیرا کاملاً مدرن و مینیمال طراحی شده است. روی داشبورد سه نمایشگر مستقل قرار دارد، یکی برای ارائه اطلاعات ضروری به راننده و دو نمایشگر دیگر برای سیستم سرگرمی که میتوان محتوا را بین آنها یکپارچه کرد. فرمان چهار شاخه این خودرو مشابه مدل کرو (Curvv) بوده و دارای لوگوی نورانی تاتا و کنترلهای لمسی است.
کابین تاتا سیرا با ترکیب رنگی مشکی و خاکستری طراحی شده و سانروف پانورامیک بزرگ که تا ستون C امتداد دارد، فضایی باز و روشن خلق میکند. صندلیها دارای ترکیب دو رنگ بژ و خاکستری هستند و تمام آنها از پشت سری قابل تنظیم و کمربند سهنقطهای بهره میبرند. از امکانات مهم کابین سیرا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله، شارژر بیسیم، صندلیهای جلو مجهز به تنظیم برقی و تهویه، پردههای آفتابگیر عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمک راننده سطح ۲ (ADAS Level-2) و ترمز پارک برقی.

مشخصات فنی تاتا سیرا جدید
تاتا سیرا جدید نخستین خودرو این برند خواهد بود که از موتور پرچمدار ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده میکند. این موتور که نخستین بار در نمایشگاه اتو اکسپو ۲۰۲۳ معرفی شد، قرار است از ۹ دسامبر در مدلهای بزرگتر هریر و سافاری نیز به کار گرفته شود. طبق اطلاعات موجود، این موتور ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس دستی و اتوماتیک قابل سفارش خواهد بود. علاوه بر این، یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی نیز برای سیرا ارائه میشود تا امکان قیمتگذاری رقابتیتر برای تاتا فراهم گردد.
در کنار موتورهای بنزینی، تاتا سیرا با موتور ۱.۵ لیتری دیزلی که پیشتر در کرو و نکسون استفاده شده، به فروش خواهد رسید. این موتور ۱۱۸ اسب بخار و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد و هم با جعبه دنده دستی و هم اتوماتیک ترکیب خواهد شد.
اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت و زمان عرضه تاتا سیرا در روزهای آتی در اختیار رسانهها قرار خواهد گرفت. برای این کراس اوور جدید هندی قیمتی بین ۱.۱ تا ۲ میلیون روپیه پیشبینی شده؛ با نرخ روز ارز این ارقام معادل ۱.۳۹۰ تا ۲.۵ میلیارد تومان میشوند. پس از ورود به بازار این کراس اوور باید به مصاف هیوندای کرتا برود. از لحاظ قیمت احتمالی و جثه، سیرا در کلاسی مشابه با ایران خودرو ری را قرار میگیرد.
ارسال نظر