۱۵۶۷۱۲۵
۷۸
۷۸
پ

کدام ایرلاین رکورددار بیشترین تاخیر است؟

چندی قبل بود که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با انتشار جدولی، رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را براساس میزان تاخیر منتشر کرد که براساس این جدول ایرلاینی که بیشترین تاخیر را داشت اعلام شد!

مهر: چندی قبل بود که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با انتشار جدولی، رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را براساس میزان تاخیر منتشر کرد که براساس این جدول هواپیمایی آتا در صدر فهرست قرار داشت!

5806470

نکته‌ای که در انتشار این گزارش و جدول آماری مورد غفلت قرار گرفته، آن است که در گزارش منتشرشده، «مجموع دقایق تاخیر» به‌عنوان معیار اصلی رتبه‌بندی شرکت‌ها استفاده شده است. این در حالی است که مجموع دقایق تاخیر، ارتباط مستقیم با تعداد پروازهای انجام شده دارد!

به عنوان مثال شرکتی که تنها ۲۰۰ پرواز داشته، مشخصاً ریسک و احتمال تاخیرش کمتر و پایین‌تر است و شرکتی که بیش از ۲ هزار پرواز داشته قاعدتاً ریسک بالاتری را متحمل شده و طبیعتاً میزان تاخیرهایش نسبت به ۲۰۰ پرواز هم بیشتر است.

Untitled-1

برای نمونه، هواپیمایی آتا در دوره مورد بررسی بیش از ۲۰۰۰ پرواز انجام داده است، در حالی که برخی شرکت‌ها تنها ۹۰ تا ۱۵۰ پرواز داشته‌اند. بدیهی است شرکتی که تعداد پروازهایش بیش از ده برابر یک شرکت دیگر است مجموع دقایق تأخیر بیشتری به دلیل تعداد بیشتر پروازها ثبت خواهد کرد.

بر اساس این قاعده، و معیار درست برای مقایسه عملکرد، متوسط تأخیر هر پرواز است نه مجموع دقایق تأخیر چراکه بالا بودن عدد «میزان تأخیر» متاثر از کم و زیاد شدن عملیات پروازی است.

اگر جدول مورد اشاره بر اساس «متوسط زمان تأخیر»، مورد بررسی مجدد قرار گیرد، احتمالاً دچار تغییرات زیادی خواهد شد.

بر همین اساس به عنوان مثال، متوسط تأخیر هواپیمایی آتا ۷۹ دقیقه بوده و عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داشته است و برخی شرکت‌ها حتی با تعداد پرواز بسیار کمتر، متوسط تأخیرهای بیش از ۱۰۰ دقیقه دارند!

این مقایسه نشان می‌دهد که شرکتی با وجود انجام بیشترین تعداد پرواز (۲۰۶۲ پرواز) توانسته متوسط تأخیری پایین‌تر از بخش بزرگی از ایرلاین‌ها ثبت کند و در شاخص مهم «میانگین تأخیر»، عملکردی برتر، قابل اتکا و قابل دفاع داشته باشد.

نکته مهم و دقیق آن است که به نظر می‌رسد بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد ایرلاین‌ها و قیاس عملکردی آنها بر اساس مبنای دقیق و عادلانه، می‌تواند زمینه رقابت سالم را فراهم کند و نهادهای حاکمیتی و ناظر بر آنها تنها با ایجاد رقابت سالم می‌توانند به رشد و نمو هرچه بیشتر و بهتر پروازها کمک نمایند.

وب گردی

محتوای حمایت شده

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج