۱۵۶۸۰۹۰
۱۶۱
۱۶۱
پ

نظر مخالف مجلس با بیمه اجباری رانندگان اینترنتی

بحث بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی این روزها به یکی از پرونده‌های داغ کمیسیون‌های تخصصی مجلس تبدیل شده است.

برترین‌ها: بحث بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی این روزها به یکی از پرونده‌های داغ کمیسیون‌های تخصصی مجلس تبدیل شده است؛ پرونده‌ای که با وجود جلسات متعدد هنوز به جمع‌بندی نرسیده و سخنان برخی از نمایندگان مجلس گواه بر نگاه پرسشگر نسبت به طرح «بیمه اجباری رانندگان پلتفرمی» است. محور مشترک پرسش‌ها به ابهام در شمول رانندگان و نگرانی از افزایش هزینه سفرها برای مردم برمی‌گردد.

تمرکز بر رانندگان تمام‌وقت؛ نگاه کمیسیون اقتصادی

جعفر قادری، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با خبرفوری تأکید کرده است که بیمه رانندگان باید هدفمند باشد و نمی‌توان همه رانندگان فعال در سکوهای اینترنتی را مشمول یک الگوی واحد دانست. او معتقد است اولویت بیمه باید با رانندگانی باشد که به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کنند و شغل دیگری ندارند.

209488_205

قادری همچنین با تاکید بر ضرورت «شفافیت فرآیند بیمه» می‌گوید: «فرآیند بیمه باید شفاف و قابل‌کنترل باشد تا از سوءاستفاده جلوگیری شود.»

مخالفت با افزایش کرایه‌ها؛ نگاه کمیسیون عمران مجلس

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با پیوست، یکی از چالش‌های اصلی بیمه اجباری رانندگان پلتفرمی را احتمال افزایش قیمت نهایی سفر می‌داند. پیوست در گفت‌وگو با این نماینده مجلس نوشته است: «عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است اگر صاحبان پلتفرم‌ها پرداخت سهم بیمه رانندگان را برعهده بگیرند، احتمال دارد قیمت نهایی سفرها برای مردم افزایش یابد.»

افزایش ۴درصدی کرایه‌ها؛ روایت کمیسیون اجتماعی مجلس

 هم‌زمان با این بحث‌ها، احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در برنامه «پایش» عدد دقیق‌تری را در مورد حق بیمه اجباری رانندگان پلتفرمی بیان کرده است. او تأیید می‌کند که با اجرای طرح بیمه اجباری، حدود ۴ درصد به هزینه سفرها اضافه می‌شود و این مبلغ را مسافران پرداخت خواهند کرد؛ رقمی که به‌گفته او «عدد خاصی هم نیست».

 بیگدلی با اشاره به «ایثارگری مردم ایران» این مقایسه را مطرح می‌کند که در موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز، یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شد و مردم همراهی کردند.

پیامدهای پنهان بیمه اجباری؛ فشار مالی، کاهش عرضه و تشدید بی‌ثباتی سیاستی

اتاق اصناف ایران هفته گذشته در نشستی خبری با موضوع «حق بیمه اجباری؛ چالشی در مسیر اقتصاد دیجیتال» میزبان مدیران پلتفرم‌ها و نمایندگان اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و انجمن تجارت الکترونیک تهران بود. در این نشست پیامدهای پنهان طرح پیشنهادی تامین اجتماعی برای بیمه اجباری رانندگان پلتفرمی بررسی شد. این طرح با یکسان‌سازی همه رانندگان و تحمیل بیمه اجباری بدون توجه به میزان فعالیت، وضعیت اشتغال و نیاز واقعی، پیامدهای جدی اقتصادی و عملیاتی ایجاد می‌کند. همچنین عنوان شد که اجرای این مدل باعث افزایش هزینه هر سفر و کاهش عرضه رانندگان می‌شود و در نتیجه فشار مالی بر رانندگان و مسافران بالا می‌رود. خروج بخشی از ناوگان و مهاجرت سفرها به خارج از پلتفرم، ریسک‌های ایمنی و نظارتی را افزایش می‌دهد و کیفیت خدمات را پایین می‌آورد. از سوی دیگر، تغییر ناگهانی قانون و تبدیل بیمه اختیاری به اجباری، خلاف منطقی است که قانون‌گذار در برنامه هفتم ترسیم کرده و باعث بی‌ثباتی سیاستی، کاهش اعتماد فعالان بازار و تعمیق ناترازی منابع تأمین اجتماعی می‌شود؛ ناترازی‌ای که با تجمیع منابع جدید نیز لزوماً حل نخواهد شد و می‌تواند الگوی ناکارآمد حوزه‌هایی مانند بیمه کارگران ساختمانی را تکرار کند.

وب گردی

خبرفوری: کچل ها بزودی منقرض میشوند

معرفی شامپو ضد ریزش مو در برنامه زنده صدا سیما!!

سفارش محصول

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج