اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۵۸۰۵۱
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

سفر دوباره «كيتارو» به ايران

پيروز ارجمند، مديركل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از آخرين تصميم‌هاي اين دفتر درباره وضعيت موسيقي كشور سخن گفت. اين مدير كه روزهاي پر تب و تابي را پشت سر گذاشته و با اجراي كنسرت هنرمندي همچون كيتارو توانست فضاي قابل تاملي را در موسيقي ايران به وجود بياورد از اجراي هنرمندان نامدار ديگري درآينده نزديك در کشور خبر داد.

روزنامه دنیای اقتصاد: پيروز ارجمند، مديركل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از آخرين تصميم‌هاي اين دفتر درباره وضعيت موسيقي كشور سخن گفت. اين مدير كه روزهاي پر تب و تابي را پشت سر گذاشته و با اجراي كنسرت هنرمندي همچون كيتارو توانست فضاي قابل تاملي را در موسيقي ايران به وجود بياورد از اجراي هنرمندان نامدار ديگري درآينده نزديك در کشور خبر داد.

پیروز ارجمند با اشاره به انتشار خبرهاي اجراي سامي يوسف در ايران گفت: برخی از دوستان پیگیر آمدن سامی یوسف به ایران بودند تا کنسرت‌هایی در ایران برگزار کند. اما تا کنون درخواست مشخصی به دست ما نرسیده است. من هم در جریانِ آمدن او به ایران نیستم اما امیدوارم که ایشان به ایران بیاید و کنسرتشان برگزار شود.

کیتارو در جشنواره فجر

مديركل دفتر موسيقي وزارت ارشاد با اشاره به لغو كنسرت كيتارو در آخرين شب و مشكلات پيش آمده گفت: من هر هفته روندِ برگرداندن پول بلیت‌ها را پیگیری می‌کنم و لیست پرداختی‌ها را می‌بینم. در روزهای آینده هم این روند را پیگیری خواهم کرد. البته در بازپس دادن این پول‌ها مشکلاتی هم وجود دارد از جمله اینکه در هر روز محدودیت پرداخت وجود دارد.

وي درباره سفر دوباره كيتارو به ايران و ادامه برگزاري كنسرت‌هايش گفت: مکاتبات را با کیتارو انجام داده‌ایم و پیگیر هستیم تا این هنرمند را برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر به ایران بیاوریم. البته کیتارو اجراهایی در کشورهای دیگر هم دارد که باید زمان‌بندی‌های ایشان را بررسی کنیم تا بتوانیم شاهد اجرای کیتارو در جشنواره موسیقی فجر باشیم.

مدير كل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به مذاكره‌هاي انجام شده با هنرمندان سرشناسي همچون ياني گفت: یانی برای برگزاری کنسرت‌هایش قواعد و شرایط خاصی دارد که این قواعد و شرایط باید فراهم باشد تا کنسرتش را برگزار کند.

وي افزود: به همین دلیل قرار است مدیران برنامه یانی به ایران بیایند و با دیدن امکانات ما درباره برگزاری کنسرتشان مذاکره کنیم. اگر از نظر امکانات همه چیز مورد تایید باشد، وارد مراحل اجرایی کنسرت می‌شویم.

شرايط خاص یانی

ارجمند با اشاره به شرايط خاص هنرمندان بين‌المللي براي اجرا در ايران تاكيد كرد: هنرمندان بین‌المللی شرایط خاصی دارند. کیفیت سالن، استقرار گروه، امکانات پشت صحنه و نوع پذیرایی برایشان بسیار مهم است. آنها وقتی برای برگزاری کنسرت به کشوری می‌روند، از لحظه ورود به آن کشور برنامه مشخصی دارند تا لحظه‌ای که از آن کشور خارج می‌شوند. گاهی برای نوع آب معدنی که مصرف می‌کنند هم برنامه دارند. یانی هم می‌خواهد که در ایران امکانات چک شود تا در صورت تایید، برای برگزاری کنسرت به ایران بیاید. او می‌خواهد سالن، صدا، نور، آکوستیک و تجهیزات را ببیند و بعد برای آمدن به ایران تصمیم بگیرد.

وي درباره مهمترين مشكلات موجود براي برگزاري چنين كنسرت‌هايي گفت: محدودیتی که ما برای حضور هنرمندانِ صاحب‌نامی چون یانی در ایران داریم، دریافت وجه از مخاطبان است. ما به ریال از مردم پول بلیت می‌گیریم اما هنرمندان مطرح دنیا، دستمزدشان را به دلار از ما می‌گیرند و این دو با هم تناسب ندارد.

ارجمند درباره تاثير حضور هنرمندان خارجي در وضعيت موسيقي كشور و استانداردسازي سالن‌ها گفت: اگر گروه‌های خارجی و بین‌المللی به ایران بیایند موجب می‌شود کاستی‌ها را بیشتر به ما گوشزد کنند و در مقابل نیز شرکت‌های سازنده سالن‌ها مجبور به رعایت استانداردها می‌شوند. در حال حاضر سالن‌های ما استاندارد کامل نیستند اما در عین حال برخی استانداردها را دارند. البته سالن‌هایی که ما داریم صرفا برای اجرای کنسرت موسیقی نیستند و چند منظوره‌اند.

در حال حاضر این مشکل گریبان‌گیر تالار وحدت هم شده است. تالار وحدت دیگر مختص کنسرت‌های موسیقی نیست و اجراهای تئاتر هم در این سالن روی صحنه می‌رود. اینکه در یک روز و به فاصله کمتر از یک ساعت دو اجرای تئاتر و موسیقی در تالار وحدت برگزار می‌شود، موجب شده تا گروه‌های موسیقی فرصت مناسب برای تست صدا در سالن را نداشته باشند. این تداخل‌ها استرس ایجاد می‌کند. مدير كل دفتر موسيقي درباره عملكرد اين دفتر براي بهبود وضعيت سالن‌ها تصريح كرد: سال گذشته در تامین زیرساخت‌ها چندان پربار عمل نکردیم اما امسال امیدواریم که بتوانیم زیرساخت‌ها را بیشتر تامین کنیم.

وزارت ارشاد از بودجه لازم برای تجهیز و ساخت سالن‌های استاندارد برخوردار نیست. همان سالن‌هایی که در سال‌های گذشته وزارت ارشاد اقدام به ساختشان کرده در حال حاضر در حد ۱۰ یا ۱۵ درصد پیشرفت ساخت داشته‌اند. به نظرم بخش‌های خصوصی و بخش‌های دیگر دولتی می‌توانند به ما کمک کنند تا بخشی از نیازهای زیرساختی را تامین کنیم و بتوانیم کنسرت‌های بین‌المللی مانند همین اجرای یانی را برگزار کنیم.

محدودیت‌های موسیقی رپ

ارجمند در ادامه درباره صدور مجوز براي قطعات موسيقي رپ گفت: درخواست‌ها بسیار محدودند. آنچه به دست ما رسیده خیلی با آنچه امروز مردم در دسترس دارند، مطابقت ندارد.

وي افزود: ما انتظار داریم که اگر قرار است کار جدیدی در زمینه «گفت آواز» انجام شود، باید آثارش کیفیت بالایی داشته باشد. آنچه تا به امروز برای دریافت مجوز به دست ما رسیده، هم محدود بوده و هم اینکه کیفیت فنی لازم برای گرفتن مجوز را نداشته‌اند.

ارجمند در پاسخ به اين سوال كه برخی از اهالی موسیقی مجوز دادن به موسیقی رپ یا همان «گفت آواز» را چندان نمی‌پسندند. توضيح داد: برخی از اهالی موسیقی به من می‌گفتند که موسیقی رپ مجوز نمی‌خواهد چرا که این موسیقی ماهیتی اعتراضی دارد. بله درست است این موسیقی ماهیتی اعتراضی و نقد اجتماعی دارد. شما اگر امروز بخواهید تجمعی اعتراضی در هر زمینه‌ای داشته باشید باید از وزارت کشور برای چنین اجتماعاتی مجوز بگیرید.

حتی اگر این اعتراض در زمینه محیط زیست یا هر مورد دیگری باشد. در عرصه موسیقی هم همین‌طور است. یک اثر می‌تواند ماهیتی اعتراضی و اجتماعی داشته باشد و در عین حال مجوز لازم برای انتشار را هم داشته باشد. اینکه یک اثر تنها به‌دلیل اعتراضی و اجتماعی بودنش نمی‌تواند مجوز بگیرد، اصلا قابل قبول نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج