۱۶۲۱۲
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

یارانه نقدی چه کسانی حذف می شود؟

مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاستهای پولی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مجموع افراد دهک ۹ و ۱۰ در کشور حدود ۱۵ میلیون نفر است لذا اگر ده میلیون نفر از دهکهای پردرآمد جامعه هم حذف شود فقط نیمی از دهک ۹ و کل دهک ۱۰ حذف شده اند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاستهای پولی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مجموع افراد دهک ۹ و ۱۰ در کشور حدود ۱۵ میلیون نفر است لذا اگر ده میلیون نفر از دهکهای پردرآمد جامعه هم حذف شود فقط نیمی از دهک ۹ و کل دهک ۱۰ حذف شده اند که براساس آمار موجود درآمد آنها حدوداً بالای ۳ میلیون تومان در ماه است.

سیدرضا عظیمی در پاسخ به این سوال که پرسید، دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها اخیراً اعلام کرد که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در کشور هنوز هدفمند نشده است ولی برخی از منتقدان چنین رقمی را واقعی نمی‌دانند نظر شما چیست؟

گفت: اگر به تعریف و قیمت‌های فعلی حاملهای انرژی توجه کنیم، محاسبه رقم یارانه هدفمند نشده خیلی هم پیچیده نیست.

قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت را مکلف می‌کند که قیمت‌های داخلی حاملهایی همچون بنزین، گازوئیل و نفت کوره را به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس و قیمت گاز را به قیمت صادراتی و حاملهایی مثل آب و برق را به قیمت تمام شده برساند.

وی افزود: من در اینجا فقط ۲ حامل نفت خام و گازطبیعی براساس قیمت و آمار و ارقام مصرف برای شما مثال می‌زنم. می دانیم که پنج فرآورده اصلی بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید و گازمایع محصولات نفت خام و گاز طبیعی هستند.

هم اکنون قیمت نفت خام در بازارهای جهانی حدود ۱۰۰ دلار است در حالیکه در داخل نفت ۳۴ دلار است که این فاصله ۶۶ دلاری را دولت به‌عنوان یارانه می‌پردازد، حال اگر میزان مصرف نفت کشور را که در روز ۱.۸ میلیون بشکه است در نظر بگیریم، یعنی دولت در روز بیش از ۱۱۸ میلیون دلار و در سال حدود ۴۳ میلیارد دلار یارانه می‌پردازد که ۹۰ درصد آن حدود ۳۹ میلیارد دلار می‌شود.

عظیمی افزود: همچنین در مورد گاز هم می‌توان گفت به طور میانگین در سال حدود ۱۴۲ میلیارد مکعب گاز در کشور مصرف می‌شود که قیمت آن در حال حاضر حدود ۷۵ تومان است این در حالی است که قیمت صادراتی آن با نرخ دلار ۱۱۰۰ تومانی نیز حدود ۳۸۰ تومان است حال اگر فرض کنیم این فاصله قیمتی ۳۰۰ تومان باشد یعنی دولت در سال حدود ۴۲ میلیارد دلار به گاز یارانه می‌دهد. بنابراین فقط این دو حامل حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه هدفمند نشده را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل دفتر سیاستهای پولی وزارت اقتصاد درباره اینکه گفته شده افرادی که یارانه نقدی ۵ تا ۱۰ درصد درآمد ماهانه آنها را تشکیل می‌دهد در گام دوم اجرای قانون یارانه دریافت نخواهند کرد، گفت:

من اخیراً تحلیلی در رابطه با این خبر دیدم که نه تنها واقعی نبود بلکه بسیار گمراه کننده بود. در این تحلیل گفته شده بود که با احتساب یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی کسی که ماهیانه ۴۵۵ هزار تومان درآمد دارد از دریافت یارانه محروم می‌شود در حالیکه این تحلیل اشتباه است.

به گفته وی، اولاً دلیل آنکه ۱۰-۵ درصد بیان شده و عدد مشخصی اعلام نشده تفاوت الگوی مصرف شهر و روستا و خانوارها با یکدیگر است، ضمن اینکه تعیین مرزهای یک عدد دقیق درعمل مشکل است. اما اگر فرض کنیم یک خانوار چهار نفر عضو داشته باشد این خانوار ۱۸۲ هزار تومان یارانه دریافت می کند اگر فرض کنیم رقم یارانه این خانوار ۵درصد درآمد آنها باشد پس درآمد ماهانه این خانوار ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان در ماه می شود که متوسط درآمد دهک ده کشور است لذا چنین فردی براساس محاسبات به یارانه نیازی ندارد.

عظیمی افزود: اما ما می دانیم که بعد خانوارها، الگوی مصرف و ترکیب هزینه های آنها با هم متفاوت است. لذا بنظر می رسد که مسئولین امر بیشتر به دنبال خانوارهایی با درآمد بیش از ۳ میلیون تومان هستند ضمن اینکه همانطور که اعلام کرده اند در این مرحله در چارچوب خود انصرافی عمل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دومین دلیل اشتباه بودن تحلیل آنها این است که مجموع افراد دهک ده و نه در کشور حدود ۱۵ میلیون نفر است لذا اگر ده میلیون نفر از دهکهای پردرآمد جامعه هم حذف شود فقط نیمی از دهک نه و کل دهک ده حذف شده اند که براساس آمار موجود درآمد آنها حدوداً بالای ۳ میلیون تومان در ماه است.


منبع: فارس

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

یارانه نقدی چه کسانی حذف می شود؟


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • fea

      كساني كه ماهيانه 3ميليون درآمد دارند مگر صرفشان ميكند كه دنبال يارانه باشند .من فكر مي كنم فقط در مديران اين حقوق پرداخت شوند وگرنه ما كارگر كارمندها كه ازاين خبرها نداريم.

    • bachemosbat

      در امر پرداخت یارانه ها به نظر بنده دولت باید عدالت را مراعات می کرد نه مساوات را ؟ البته سیاست رو نمی شه کاریش کرد ؟ ولی خدارو شکر مثل اینکه می خواهند یه کارایی بکنند ؟!!!!!!!!!!!!!

    • دینگو

      من با درامد 500 تومان با خواهرم که کارخونه داره یه جور یارانه میگیریم تازه یه دلی به این یارانه بسته که بیا و بپرس . هرچه مالت بیشتر گداتر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج