اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۶۷۰۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

گزارش اختصاصی از حادثه ای که بازار تهران را تکان داده است

کلاهبرداری ۴۴۰ میلیاردی در بازار ارز و موبایل

در کش و قوس بالا و پایین پریدن های دلار، یک کلاهبردار حدود یک میلیارد درهم امارات یعنی بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان به جیب زده و انبوهی از مالباختگان به دنبالش هستند.

برترین ها به نقل از هفت صبح : د ر کش و قوس بالا و پایین پریدن های دلار، یک کلاهبردار حدود یک میلیارد درهم امارات یعنی بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان به جیب زده و انبوهی از مالباختگان به دنبالش هستند.

اینکه حتی اگر وضع تان خیلی خوب باشد و پورشه ۵۰۰ میلیون تومانی هم سوار شوید، با رقم این کلاهبرداری، می توانید ۸۸۰ دستگاه خودرو ی پورشه بخرید. اصل اجرا البته دو روز پیش در رسانه ها فاش شد و برخی رقم کلاهبرداری ها را تا ۸۰۰ میلیارد تومان هم تخمین زدند.

دیروز اما موفق شدیم با دو نفر از افرادی که در متن و حاشیه این کلاهبردای گیر کرده اند، تلفنی صحبت کنیم و جزئیات بیشتری از ماجرا را بفهمیم. ماجرایی که علاوه بر بازار ارز، ریشه در خرید و فروش و واردات تلفن همراه و یارانه هم داشته است.

همان طور که می دانید چند وقتی است مشکلات و محدودیت های ایجادشده در گشایش ال سی و اسناد اعتباری باعث شده تا تجار و بازرگانان ایرانی برای نقل و انتقال ارز دست به دامان واسطه های ارزی شده تا از این طریق بتوانند به فعالیت تجاری خود ادامه دهند، همین امر سبب شده که بستر برای کلاهبرداری های کلان فراهم شود و ماجرای یک میلیارد درهمی هم بخشی از این مشکلات است.

ب ه گزارش برترین ها «ق - شجاع» که یکی از تجار ایرانی فعال در دوبی است می گوید: ما در دو زمینه کفش و تلفن همراه به صورت عمده فعالیت داریم و تاکنون بارها توسط شخصی به نام «م.ک» که در دوبی صرافی دارد، ارز دریافت می کردیم. به این صورت که در ایران به افرادی که وی معرفی می کرد، ریال پرداخت کرده و در اینجا درهم دریافت می کردیم.

وی گفت: البته بیشتر نقل و انتقال مالی ما در زمینه واردات گوشی تلفن همراه بود که در آخرین دفعه قرار بود بیش از ۱۸ میلیون درهم دریافت کنیم که متاسفانه فرد مذکور مغازه خود را در دوبی تعطیل کرده و متواری شده است.

این تاجر ایرانی افزود: تنها این فرد نبوده که اقدام به نقل و انتقال ارز می کرده، بلکه این کلاهبرداری کار گروهی است که شاخصه اصلی آن در ایران بوده و فرد اصلی در ایران و دوبی رابطین زیادی داشته که با وی همکاری می کرده اند و متاسفانه کسی از هویت فرد اصلی خبر ندارد.

وی ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم تجار زیادی سرمایه خود را از این طریق از دست داده اند، به طوری که مبلغ از دست رفته را بیش از یک میلیارد درهم برآورد می کنند، اما نکته حائز اهمیت متواری شدن تجاری است که سرمایه شان از دست رفته و به دلیل ورشکستگی و بدهکاری مجبور به تعطیلی مغازه و فروشگاه خود در دوبی شده و حتی برخی از آنها نیز متواری شده اند.

ب ه گزارش برترین ها به گفته یک فعال اقتصادی دیگر در دوبی، تجاز ایرانی ناچار هستند به چنین شیوه هایی تن بدهند، چون از مجاری رسمی باتوجه به مشکلات پیش آمده در زمینه گشایش ال سی، زمان زیادی برای نقل و انتقالات مالی سپری می شود و عملا فعالیت هایی چون واردات را با بن بست مواجه می کند.

این مسئله به ویژه درمورد امارات که مهم ترین صادرکننده به ایران است و گروه زیادی از تجار ایرانی در این کشور مشغول به فعالیت هستند، حائز اهمیت بسیار است. در یکی، دو هفته گذشته برخی حاشیه ها منجر به توقف موقت واردات از این کشور شد و همین تغییرات نیز به چالش ها بیشتر دامن می زند.

از علاءالدین چه خبر؟

اما باختگان اغلب در پاساژ علاءالدین تهران فعال هستند، جایی که قلب بازار تلفن همراه ایران است. فرزاد که یکی از فعالان گوشی و تلفن همراه در پاساژ علاءالدین تهران است، در این خصوص گفت: تقریبا در هر طبقه از پاساژ علاءالدین، افراد زیادی به همین طریق پول و سرمایه خود را از دست داده اند که همگی در صنف تلفن همراه و کامپیوتر فعالیت دارند.

وی گفت: البته شخصی که از این افراد در ایران پول دریافت کرده، خوشبختانه متواری نیست و اعلام کرد که با فرد اصلی مذاکره داشته و موضوع به زودی حل خواهد شد. به همین دلیل همکاران صنفی ما هنوز امیدوار هستند تا شاید بتوانند مجددا سرمایه خود را بازپس گیرند.»

دو روز پیش خبرگزاری مهر در گزارشی کوتاه اعلا کرد که فرد کلاهبردار از کشور خارج شده و بازاریان تهران در به در به دنبال وی هستند. پیگیری های «هفت صبح» هم نشان می دهد فردی که در ایران پول دریافت کرده، فرد اصلی نیست و فعلا خبری از چهره اصلی این پرونده نیست.

ماجرا ادامه دارد

با تشدید فشارهای خصمانه غرب علیه ایران و به ویژه تحریم بانک مرکزی، در روزهای اخیر فعالان حوزه واردات و حتی تولید، نگرانی های بیشتری را مطرح می کنند.

به عنوان مثال، یک فعال اقتصادی در بازار تهران با اشاره به اینکه پس از امارات، چین دومین کشور هدف واردکنندگان ایرانی است، می گوید یک ماه پیش، نقل و انتقالات مالی در کمتر از دو ساعت هم ممکن بود ولی در وضعیت جدید ممکن است این رویه به بیش از چهار هفته افزایش یابد و همین تغییرات، بستر را برای کلاهبرداری های دیگر فراهم می کند، چون بازاریان مجبور می شوند به روش های جایگزین روی بیاورند، روش هایی که اغلب پرریسک است.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

کلاهبرداری 440 میلیاردی در بازار ارز و موبایل

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج