اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۷۳۲۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

قاچاقچیان آفريقايي دردسر جدید پلیس ايران

«ابراهیم توره»، «الونگ الونگ»، «تاریبو وست»، «فونیکه سی» و... این نام های آشنا چندسالی هست که نام فوتبالیست های آفریقایی را محبوب تماشاگران ایرانی کرده است و پای دلال های این قاره را به لیگ برتر نیز باز کرده است.

قاچاقچیان آفريقايي دردسر جدید پلیس ايران


برترین ها به نقل از هفت صبح: «ابراهیم توره»، «الونگ الونگ»، «تاریبو وست»، «فونیکه سی» و... این نام های آشنا چندسالی هست که نام فوتبالیست های آفریقایی را محبوب تماشاگران ایرانی کرده است و پای دلال های این قاره را به لیگ برتر نیز باز کرده است.

حضور آفریقایی ها در ایران البته محدود به فوتبال نیست. در سال های اخیر متاثر از چرخش های سیاست خارجی و نگاه به آفریقای دیپلمات های ایرانی سبب شده که در عرصه تجارت نیز حضور بیشتری از سوی آفریقایی ها به چشم آید.

گردشگری هم ازجمله حوزه هایی است که سبب گسترش مراودات شده و در طول سال های گذشته کشورهایی چون تونس و مراکش به فهرست دوست داشتنی های جهانگردان ایرانی افزوده شده است ولی این خبرهای خوب تنها یک روی سکه است. روی دیگر سکه تلخ است و سیاه. بخشی از این خبرهای بد را دیروز سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در سومین نشست منطقه ای اینترپل برای مقابله با مواد مخدر شیشه بیان کرد و گفت قاچاقچیان آفریقایی از طریق ویزای گردشگری وارد ایران می شوند و اقدام به ترانزیت مواد مخدر می کنند. وی افزود: «قاچاقچیان غرب آفریقا که در گذشته کوکائین وارد ایران کرده و از اینجا هروئین ترانزیت می کردند امروزه باندهای ترانزیت مواد روانگردان و شیشه راه اندازی کرده اند.»

ردپای آفریقایی ها در بازار قاچاق ایران

حضور قاچاقچیان آفریقایی در ایران به طور جدی از اوایل دهه ۸۰ شروع شد و در سال های ۸۴ تا ۸۶ به اوج رسید. عمده فعالیت این قاچاقچیان در سه محور قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و خرید و فروش ارز صورت می گیرد. این تبهکاران از کشورهایی چون تانزانیا، نیجریه، غنا، کنیا، ساحل عاج، اتیوپی و تانزایا وارد ایران می شوند.

سال ۸۶ و با گسترش دامنه فعالیت آفریقایی ها در ایران، برخوردهای وسیع و تندی با این گروه صورت گرفت که مهم ترین آن دستگیری باند بین المللی ۹۵ نفره قاچاق مواد مخدر بود که مرکز فعالیت شان دوبی بود. هروئین و کوکائن از جمله مواد مخدر محبوب این قشر از قاچاقچیان است و در این میان نکته جالب توانایی ویژه آنها برای حمل مواد مخدر است.

سال ۸۶ پلیس، مردی کنایی را دستگیر کرد که با جاسازی ۷۰ بسته هروئین در معده اش، قصد قاچاق این محموله مخدر به اتیوپی را داشت. زنان نیز در انجام چنین عملیاتی که به «انباری در بدن» مشهور است، تبحر دارند و گاه تا یک و نیم کیلوگرم هروئین نیز در معده خود جاسازی می کنند.

به گزارش برترین ها در سال های گذشته مقصد عمده ترانزیت موادمخدر به چهار کشور افغانستان، پاکستان، امارات و ایران محدود می شد و مقصد نهایی مواد مخدر، کشورهای اروپایی بودند. در طول سال های اخیر اما مقصد نهایی متفاوت شده و قاچاقچیان مواد مخدر نگاه به شرق را جدی تر گرفته اند.

آنها در قالب گردشگر وارد ایران می شوند و مقصد بعدی گردشگری خود را کشورهایی چون تایلند و مالزی که از مقصدهای شلوغ و مورد علاقه ایرانیان هستند، انتخاب می کنند.

به گفته ماموران نیروی انتظامی این گردشگران تبهکار، در طول دو سال گذشته در قاچاق مواد مخدر به کشورهای جنوب شرق آسیا چون مالزی نیز نقش موثری داشته اند، موضوعی که در طول دو سال گذشته بدجوری جامعه ایرانی ساکن در این کشور را نیز آلوده ساخته و مشکلات زیادی پدید آورده است.

قاچاق مواد مخدر حتی در سال های اخیر فوتبالیست ها را نیز آلوده کرده و سال گذشته یک فوتبالیست که با رویای بازی در لیگ برتر آمده بود، پس از آنکه موفق به عقد قرارداد نشد، به دام قاچاقچیان افتاد و سر از زندان درآورد.


ماجرای دلارهای سیاه

اما امسال و در آشفته بازار ارز باز هم قاچاقچیان آفریقایی وارد عمل شدند و ابتکاراتی هم به خرج دادند، ازجمله فروش دلارهای سیاه که ارزش یکی از پرونده ها، 650 تومان بود. شیوه عمل آنها جالب بود. آنها دلارهای سیاه را نصف قیمت می فروختند و به ایرانی ها گفته بودند که دلارهای سیاه را اگر با محلولی خاص شست و شو بدهند، دلار واقعی می شود.

یک مالباخته درباره این ترفند چنین می گوید: «2 ساک دلار را نصف قیمت خریدم، دلارهای سیاه را شست و شو دادم، اما بی نتیجه بود و به رنگ سفید تبدیل نشد و همه آنها تقلبی بود. هرچه با تلفن همراه فروشندگان تماس گرفتم خاموش بود و جست و جوهایم برای یافتن آنها بی نتیجه ماند».

در فاز دوم پلیس قرار معامله صوری 700 میلیون تومانی را ترتیب می دهد و موفق می شود یک مرد ایرانی و چهار آفریقایی را در میدان صادقیه تهران، جایی که قرار بود دلارهای سیاه جا به جا شود، دستگیر کند.


قاچاق انسان، ۱۴ میلیون تومان

مهرماه امسال همچنین ماموران پلیس موفق شدند یک باند آفریقایی که گذرنامه جعل می کرد را متلاشی کنند.

دامنه فعالیت های باندهای آفریقایی در این زمینه البته به جعل گذرنامه محدود نمی شود و آنها با همدستی قاچاقچیان انسان، در قاچاق انسان به اروپا به ویژه از طریق ترکیه نیز فعال هستند.

یکی از مهم ترین دلایل این کار بهره بردای از پاسپورت کشورهای آفریقایی است. قاچاقچیان، طعمه های خود را به شهرهایی چون آنتالیا یا استانبول برده و با پاسپورت اصلی که از کشورهای آفریقایی چون کنیا، مصر، الجزایر و... خریده اند، راهی کشورهایی چون آلمان، هلند و... می کنند.

به گزارش برترین ها قیمت قاچاق بین ۸ تا ۱۴ میلیون تومان در نوسان است و در طول سال های اخیر این روند تشدید شده است. البته برخی از مسافران در ترکیه گرفتار می شوند و علاوه بر مجازات حبس، همین مبلغ را باید خرج کنند تا در قامت یک مالباخته تمام عیار به ایران بازگردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج