اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۸۰۵۷۱
۳۲ نظر
۵۰۰۶
۳۲ نظر
۵۰۰۶
پ

دلیل علاقه دختران ایرانی به زندگی مجردی

یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از مسولان و دولتمردان را به فکر انداخته و جامعه شناسان و روان شناسان هم در زمینه حرفه ای خود آن را بررسی و پژوهش می کند، افزایش میانگین سن ازدواج است و بی رغبتی جوانان ایرانی برای تشکیل خانواده و ازدواج، زیرا در میان ایرانی ها به دلیل وجود ریشه های مستحم مذهبی ازدواج و تشکیل خانواده از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است.

خبرگزاری ایسکا نیوز: یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از مسولان و دولتمردان را به فکر انداخته و جامعه شناسان و روان شناسان هم در زمینه حرفه ای خود آن را بررسی و پژوهش می کند، افزایش میانگین سن ازدواج است و بی رغبتی جوانان ایرانی برای تشکیل خانواده و ازدواج، زیرا در میان ایرانی ها به دلیل وجود ریشه های مستحم مذهبی ازدواج و تشکیل خانواده از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است.

عده ای نوک شمشیر این معضل را به سمت دختران ایرانی نشانه می روند و معتقد هستند؛ افزایش سطح توقعات، افزایش استقلال اجتماعی و تمکن مالی باعث این شده است که دختران ایرانی به ازدواج بی تفاوت شده و دیگر انگیزه ای برای تشکیل دادن خانواده نداشته باشند.

در ایران به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی آن که افزایش آگاهی روند سریع تری را نسبت به سایرشهر ها پیش رو دارد عوامل متعددی می تواند در بالارفتن میانگین سن ازدواج و کاهش آمار آن موثر باشد همانند: افزایش آمار طلاق به ویژه طلاق هایی که در مدت زمان کوتاهی بعد از ازدواج ثبت شده اند، افزایش خیانت و بی تعهدی در میان زوج ها، عوامل اقتصادی، تغییر فرهنگ و دگرگونی نظام ارزش فردی و گروهی، افزایش بیکاری و عدم وجود امنیت شغلی برای جوانان و آقایان که امکان ازدواج را از جوانان سلب کرده است.

مصطفی ازکیا، جامعه شناس و محقق در زمینه مطالعات زنان تصریح کرد: عوامل و علل متعددی برای به تاخیر افتادن ازدواج در میان جوانان ما وجود دارد. در این مورد باید دیدگاه خود را توسعه دهیم و ابعاد دیگری را هم مورد بررسی قرار دهیم؛ استقلال و تمکن مالی دختر خانوم ها یکی از این ابعاد است اما افزایش میانگین سن ازدواج ابعاد دیگری هم دارد.

او گفت: بالارفتن سطح تحصیلات هم برای دختر ها و هم پسرها، افزایش توقعات برای طرفین، عدم توانایی در برآورده کردن این توقعات توسط آقایان برای همسران آینده خود همه از عواملی است که نه تنها در شهرهای بزرگ و صنعتی ازدواج را به تاخیر محکوم کرده است بلکه تاثیر خود را در شهرهای کوچک و روستاها هم گذاشته است.

ازکیا افزود: متوسط سن ازدواج برای دختر ها ۱۵ سال و برای پسرها ۲۰ سال بوده است این آمار امروزه برای مردها به بیست و سه و نیم تا بیست و چهار وبرای زنان به بیست و سه سال رسیده است که این افزایش را ما می توانیم ناشی از تحولات فرهنگی و تغییر در نظام ارزش های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بدانیم که آن هم به دو جنس دختر و پسر مربوط می شود و فقط مختص جنس خاصی نیست. تمام افراد را در جامعه در بر می گیرد.

این جامعه شناس گفت: اما من مهم ترین عامل تاخیر درازدواج را عامل اقتصادی می دانم زیرا شرایط امروز ما به جایی رسیده که خانواده هایی که تمکن مالی هم داشته باشند به سختی می توانند در فرایند ازدواج به فرزندان خود کمک کنند چه برسد به خانواده هایی که از قشر متوسط و کم درآمد جامعه هستند. جوانان شغل مناسب با درآمدی که بتوانند به آن اتکا کنند و تشکیل خانواده بدهند و در روند آن نیاز های همسر و فرزند خود را برآورده کنند ندارند.

ازکیا معتقد است که گناه تاخیر در ازدواج را نباید به گردن دختران بیاندازیم و آن ها مسبب این ماجرا بدانیم و در ادامه گفت: یک سلسله اتفاقات و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی است که میوه ی ناسالمی را به بار آورده و آن تاخیر در ازدواج جوانان است. دختر هم می خواهد زمانی که ازدواج می کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی اش باشد حالا اگر یک پله هم بالاتر نبود دیگر پایین تر نباشد و این توقع بی جایی نیست.

او تاکید کرد: افزایش ابزار ارتباطات جمعی و نفوذ فرهنگ مغرب زمین هم در این میان نقش مهمی دارد زیرا جوانان ما را به سمتیسوق دادند که خارج ازفرهنگ و عرف خودمان با هم زندگی کنند اما بدون گرفتن مراسم و رسومی که ما به آن ها معتقد هستیم. مطالعات پراکنده ای انجام شده خوشبختانه این میزان به حدی نرسیده اند که به یک مسئله و معضل اجتماعی برسند اما در حال رشد هستند و ما باید به فکر پیشگیری باشیم.

ازکیا گفت: حرکت امروز جامعه ما متاسفانه به سمتی است که فقط گروهی از افراد و قشر خاصی از مردم به رفاهیات و امکانات نیاز دارند و گروه های درآمدی متوسط و رو به پایین جامعه نمی توانند از همه ی امکانات برخوردار باشند و به راحتی زندگی کنند. این ها مجموعه عواملی است که شرایط فرهنگی و اجتماعی را هم تحت سیطره ی خود متحول می کند ازدواج و تشکیل خانواده کاهش می یابد و به دنباله ی آن فرزند آوری کمرنگ می شود و در نتیجه کشور با افزایش افراد مسن و سالخورده مواجه می شود یا بعبارتی جامعه پیر می شود.

در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/۴۷۶۹۲۲/%DA%۸۶%D۸%B۱%D۸%A۷-%D۸%AF%D۸%AE%D۸%AA%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%B۲%D۹%۸۶%D۸%AF%DA%AF%DB%۸C-%D۹%۸۵%D۸%AC%D۸%B۱%D۸%AF%DB%۸C-%D۸%B۹%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۹%۸۷-%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۱%D۹%۸۶%D۸%AF © www.tabnak.ir
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علاقه ندارن مجبورن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ماهواره و استقلال مالي باعث شده كه زياد خواهان نيستن...شبيخون فرهنگي داره خانواده رو هم مي پاشه

      • علی

        منم با نظر شبیخون فرهنگی موافقم
        رهبرمون از سال 71 دارن مدام به این مسئولین محترم (برخی نامحترم) گوشزد میکنن که تهاجم فرهنگی ، شبیخون فرهنگی ، ناتو فرهنگی و . . . در راهه و الان هم که الی ماشاءالله وارد شده ولی کو گوش شنوا ؟؟؟؟
        یکی از دلائل مسئله ازدواج نکردن خانمها در کشورمون بر میگرده به تاثیرات سوء موج فمنیسمی که در داخل ایران در دوره . . . راه افتاد و الان هم داریم چوب همون دوران رو میخوریم.
        که مطمئن باشید این موج به ضرر شخصیت متشخص بانوان هستش.چون در این تفکر از زن کاملاً استفاده ابزاری به عمل اومده.
        یاعلی

      • شادی

        با علی آقا موافقم

    • بدون نام

      یک دلیل هم این است که دختران می دانند پسران چشم طمع به اموالشان را دارند یا دنبال دختران بیست سال از خود کوچکتر هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیا این هم طرز تفکر دخترا

      • میلاد

        شما با این تفکر جون هر کی دوست داری ازدواج نکن!
        چون فاتحه زندگیت از همون اول زندگی خوندست!

    • بدون نام

      پس کماکان منتظر بمونید
      ترشی فروشیه خخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو به فکر ترشیدگی مغز و افکارت باش.واقعا شرم نمیکنی بامغز و افکار ترشیده و چه بسا پوسیده میای اینجا نظر میدی؟

      • بدون نام

        بابا فنچ.

    • علی

      بعضی دختران فقط به فکر پول زیاد هستند متاسفانه !

    • بدون نام

      همه در به در دنبال شوهرن...
      چی میگی تو؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا جمع نبند 2تا ددری دیدی دلیل نمیشه که همه دخترا دنبال شوهرند

      • محمود

        همشوووون دنبال شوهرن هستن!به همین نعمت

      • بدون نام

        برو بابا

      • بدون نام

        ههه فک کردی دخترا عاشق چشم وابروتونن؟تو خدات ازخداته یه دختر بهت محل بزاره

    • بدون نام

      خونه باباشون بهتره ؟ خب پولای بابا رو بیارن خونه شوهر هم آباد بشه خخخ

    • بدون نام

      من پسری27ساله هستم بنظرم دخترایی که درامد دارن و پدری پولدار دارن بهتره که شوهر نکنن جز اینکه میخوان بدبخت بشن

      پاسخ ها

      • میلاد

        بدبخت شدن خودشون به کنار اون پسر هم بدبخت میشه چون پسرای امروز توی این مملکت درامد خوبی ندارن و دختره توقع داره یه چیزی بهتر از خونه باباش نصیبش بشه در حالی که غیر ممکنه!

    • دختر

      به نظر من این موضوع ناتوانی دولتی رو نشون میده که بزرگترین ثروت رو که همون نیروی انسانی هست رو داره از دست میده! متاسفانه بدست آوردن شغل و درآمد مناسب بزرگترین مشکل جونهای امروزه، وگرنه نه دخترها و نه پسرها از تجردهای ناخواسته، خوشحال نیستن!

    • بدون نام

      به نظرم من مهم ترین دلیل بی اعتمادی به طرف مقابله .

    • حمیدرضا

      به نظر من متن خبر خودش گویای همه چی بود و جای بحث نداره. برا اولین بار یه خبر جامع از خبر فارسی خوندم

    • فاطمه

      اگه تو بعضی از عرصه ها از خانما کمتر استخدام کنن اونوقت کار برا آقایون مهیا میشه و شاید کمنر به مشکل بر خوردن.ولی آقایون هم نباید زیاده خواه باشن خداگفته تو ازدواج کن خودش همه چی رو درست میکنه کافیه ایمانت قوی باشه و توکل کنی زود جا نزنی

    • بدون نام

      به جای این حرفا زمینه ازدواج برای جوونا فراهم کنن اونا هم ازدواج کنن. گرونی , مسکن , بیکاری, عدم امنیت کاری و ....... باعث میشه امار ازدواج پایین بیاد وگرنه کی بدش از زندگی راحت و آرام و گرم خانواده میاد.اگه حداقل امکانات هم فراهم بشه همه دوست دارن که خودشون سرپرست خانواده و هدایت کنندش باشن چه دختر چه پسر. هیچ چیز در دنیا کانون گرم و صمیمی خانواده نمیشه عشق و کمی امکانات باشه درست میشه. بیشترین معضل برای جوونا اجاره مسکنه.

    • sara

      آقایونی که میگن دخترا دنبال شوهرن.دلیلش اینه که دخترا مجبورن از نظر مالی به یکی تکیه کنن.یا پدر و در نهایت همسر.توجه کردین دخترایی که شاغلن ازدواج نکردن یا تو ازدواج خیلی سختگیرن؟ پس اینقد خودشیفته نباشین و فک نکنین خیلی موجودات دلربایی هستین.آینه بدم خدمتتون؟؟؟!!

    • saeid

      ازدواج سنت من است هرکس از سنت من سرپیچی کند از آن من نیست. "پیامبر اکرم صللاه والیه وسلم"

    • پاسخ به نظر يوزر

      فکر کرديد فقط دخترا مي ترشند. الان خيلي از پسرا هستند که بوي ترشيدگي شون همه جا رو برداشته خخخخ

    • اصلاح طلب

      دختر و پسرای که نمی تونن ازدواج کنن خودکشی بکنن بهتره/.

    • بدون نام

      خدا ادم خوبشو قسمتم كنه چون زن ومرد مكمل هم هستند

    • سعید

      درامد کم بیکاری زندگی رو برای همه سخت کرده.هر کسی دختر یا پسر ارزویه ازدواج و یه زندگیه خوب رو دارند

    • محمد

      چه پسر و چه دختر همه دوست دارند ازدواج کنن و به خونه زندگیشون برسند مشکل عدم مدیریت پخش ثروت در جامعه است که باعث میشه بعضی ها 4تا4تا زن داشته باشند و بعضی ها هم فقط بدلیل مشکلات مالی پاپیش نزارند

    • سهند

      نه بابا هیچ مسولی در کشور ما مسولیت و متولی ازدواج و اشتغال و غیره نداره .تنها دلیل کار استکبار جهانی است چندی پیش نماینده حاج اقای اصفهان گفتند دشمن که معلم نیست وجود خارجی دارد یا نه سیصد میلیون برای معتاد کردن و صد و پنجاه میلیون برای هر طلاق در ایران هزینه میکنه . این عزیز رییس کمسیون فرهنگی مجلس است. حالابرقرض مثال درست . ولی توضییح نداند که چرا ما نمیتونیم برای همین ازدواج سه میلیون وام بدیم . اینها مردم را معلوم نیست چی حساب میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج