adexo3
۱۹۶۷۶
۱۷ نظر
۵۰۰۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
پ

وقتی ستاره بازیگری ایران ماندگار شد+عکس

کنار رفتن از پرده‌ سینما در سن شصت و چهار سالگی برای بازیگری که با صدا، لحن و بازی خود سبک جدیدی به عرصه‌‌ بازیگری سینما وارد کرد، زود بود.

خبرآنلاین: کنار رفتن از پرده‌ سینما در سن شصت و چهار سالگی برای بازیگری که با صدا، لحن و بازی خود سبک جدیدی به عرصه‌‌ بازیگری سینما وارد کرد، زود بود.

«شب» ساخته‌ رسول صدر عاملی که این روزها روی پرده سینماهاست، آخرین حضور خسرو شکیبایی بود. هرچند بعد از مرگ او هربار که نامی از وی برده می‌شود و یا صحنه‌ای از فیلم‌هایش به نمایش در می‌آید آن‌چنان مورد تشویق قرار می‌گیرد که انگار قدرتمندتر از همیشه در سینما حضور دارد، اما با مرگ او بسیاری از اهالی سینما تجربه‌ همکاری با این هنرمند را از دست دادند.

وقتی ستاره بازیگری ایران ماندگار شد+عکس

مرحوم خسرو شکیبایی در نمایی از «خواهران غریب»

تئاتر، «شب بیست و یکم»

عمده فعالیت‌های مرحوم شکیبایی مربوط به سینماست و بازیگری در عرصه‌ی سینما را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۶۱ با بازی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی شروع کرد، اما از آنجایی که دانش‌آموخته‌ رشته‌ی بازیگری از دانشکده‌ی هنرهای زیبا بود، پیش از انقلاب با حضور در روی صحنه‌ی تئاتر بازیگری را به نحوی دیگر تجربه کرده بود.

از جمله‌ نمایش‌هایی که وی در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به «سنگ و سرنا»، «همه‌ی پسران من»، «شب بیست و یکم»، و «بیا تا گل برافشانیم» اشاره کرد. شکیبایی چندین نمایش تلویزیون مانند «فیزیکدان‌ها» و «هنگامه‌ شیرین وصال» را هم در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

با توجه به صدای منحصر به فرد و دوست داشتنی مرحوم شکیبایی، دومین عرصه‌ای که بعد از تئاتر به آن قدم گذاشت، دوبلوری بود. پنج سال پس از ورود به تئاتر، یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفه‌ دوبلوری شد و مدت کوتاهی در این زمینه فعالیت کرد.

وقتی ستاره بازیگری ایران ماندگار شد+عکس

خسرو شکیبایی در نمایی از فیلم «کاغذ بی خط»

سینما، حمید هامون

حمید هامون ماندگارترین نقشی‌است که شکیبایی از خود به‌جا گذاشت. این از معدود دفعاتی بود که شخصیت یک فیلم ماندنی‌تر از خود فیلم شد و بر نام کارگردان سایه انداخت. از آن به بعد خیلی‌ها شکیبایی را با نام هامون می‌شناختند. به خاطر بازی در این فیلم، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر شد.

هامون آن‌قدر بر شکیبایی تاثیر گذاشت که در فیلم‌های بعدی هم نتوانست از سیطره‌ این نقش بیرون بیاید. اما بازی در «کیمیا» احمدرضا درویش و این‌بار، بازی در نقش مردی آرام و دور از هرگونه هیاهو او را از جلد حمید هامون بیرون کشید.

بازی در «کیمیا» سبب شد شکیبایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره‌ دهم فیلم فجر را از آن خود کند. از دیگر نقش‌های متفاوت شکیبایی در سینما می‌توان به فیلم «خواهران غریب» کیومرث پوراحمد اشاره کرد.

وی در این فیلم با وجود نداشتن تسلط کامل بر موسیقی، به خوبی از عهده‌ی نقش برآمد و بار دیگر توانست خاطره‌ای خوب از یک شخصیت سینمایی به یادگار باقی گذارد.

اما سومین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را همکاری با فریدون جیرانی و بازی در فیلم «سالاد فصل» در بیست و دومین دوره‌ی جشنواره، برای شکیبایی رقم زد. پس از گذشت نزدیک به بیست و دو سال از اولین حضورش در فیلم کیمیایی بار دیگر در «حکم» و در کنار عزت‌الله انتظامی با کیمیایی فیلم دیگری را تجربه کرد.

از دیگر فیلم‌هایی که این هنرمند در آن‌ها خوش درخشید می‌توان به «پری» و «سارا» داریوش مهرجویی، «دست‌های خالی» ابوالقاسم طالبی، «ترن» امیر قویدل، و «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد اشاره کرد.

آخرین بازی او در سینما فیلم سینمایی «شب» ساخته‌ی رسول صدرعاملی است که شکیبایی آن را در دوران بیماری بازی کرد. این فیلم بعد از گذشت سه سال از ساختش این روزها روی پرده‌ سینماست.

وقتی ستاره بازیگری ایران ماندگار شد+عکس

خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در نمایی از فیلم «هامون»

تلویزیون، «خانه‌ی سبز»

شکیبایی اولین بار به دعوت محمدرضا اصلانی کارگردان سینما و تلوزیون و با بازی در مجموعه‌ی «سمک عیار» پا به تلویزیون گذاشت و پس از آن در سریال‌هایی چون «لحظه»، «کوچک جنگلی»، «مدرس»، «روزی روزگاری»، «خانه‌ی سبز»، «کاکتوس»، «آواز مه»، «تفنگ سرپر»، و «در کنار هم» بازی کرد، اما ماندگارترین بازی او در عرصه‌ی تلویزیون مجموعه‌ «خانه‌ی سبز» است که نام شکیبایی را برای مدت زیادی بر سر زبان‌ها انداخت. هم‌بازی شدن با مهرانه‌ مهین‌ترابی و تعامل این زوج هنری تا جایی پش رفت که باعث محبوبیت بیژن بیرنگ و مسعود رسام کارگردانان «خانه‌ سبز» شد.

صدا و نوع خاص بیان شکیبایی در گفتن دیالوگ‌های «خانه‌ی سبز» بیش از دیگر آثارش به چشم آمد.

وقتی ستاره بازیگری ایران ماندگار شد+عکس

خسرو شکیبایی و محمدرضا فروتن در نمایی از فیلم «اتوبوس شب»

تنها صداست که می‌ماند

خسرو شکیبایی بخش قابل توجهی از موفقیت‌های هنری‌اش را در عرصه‌ی بازیگری مرهون صدای به یاد ماندنی‌اش بود. وی به خوبی می‌دانست کجا و چگونه باید از شیوه‌ خاص بیانش استفاده کند و نحوه‌ی ادای کلماتش را با شخصیت‌های فیلم منطبق می‌کرد.

این توانایی او سبب شد که در ادامه‌ فعالیت‌های هنری‌‌‌‌اش برخی از آثار فروغ فرخ‌زاد، سهراب سپهری، سیدعلی صالحی و محمدرضا عبدالملکیان را دکلمه کند و اتفاقا این‌کار با استقبال ویژه‌ای روبه‌رو شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • رضا

      او يكي از بهترين بازيگران تاريخ سينماي ايران بود . روحش شاد .

    • علی پرواز

      بازیگری که ذر عرصه هنر یک اسطوره بود

    • برف

      واقعاً بازیگر قابلی بود، روحش شاد، خدا رحمتش کنه.

    • مینا

      واقعاء حیف و صد حیف که چنین هنرمندانی رو ازدست میدیم خدا رحمتش کنه برای شادی روحش یه فاتحه بخونین

    • بدون نام

      روحش شاد

    • fatima majly

      khoda rahmatash kone ruhesh vaghean shad asresh be yad mandaniyeh va az yad raftani nist dustesh daram

    • پیام

      خسرو شکیبایی نظیر نداشت.حیف ای کاش موقع بودنش قدرش را می دانستیم.

    • حميد 2

      روحش شاد

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه، ولی نمیدونم چرا بر خلاف همه من هیچوقت از بازیش خوشم نیومد!!!

    • ساده

      یه دونه بود فکر نکنم جاش و کسی بتونه پر کنه

    • بانو

      خدایش بیامرزد. روحش شاد.
      امیدوارم همواره لایق بهترینها باشه.

    • بدون نام

      واقعا خدا بیامرزدش. من عاشق بازیش بودم.
      به قول شکیبایی همیشه خونمون سبز باشه و همیشه سبز

    • behnaz

      rohash shad

    • بدون نام

      ai kash mishod be adamha pish az mordaneshan arj gozasht

    • ayla

      خدايش بيامرزاد او و همگي ما را

    • بدون نام

      یادش گرامی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج