۲۰۱۷۰
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

قيمت جديد خودروهاي داخلي در بازار

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته نتیجه بررسی‌های خود را در مورد درخواست افزایش قیمت خودروسازان اعلام کرد، تا خودروهای داخلی برای دومین بار در سال جاری رسما افزایش قیمت را تجربه کنند.

دنیای اقتصاد: پس از کلی رفت و آمد خودروسازان به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با وجود تایید و تکذیب‌های فراوان، بالاخره مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی به خودروسازان داده شد تا ایام پایانی سال ۹۰ به کام خودروسازان خوش آید.

آن طور که خبر می‌رسد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته نتیجه بررسی‌های خود را در مورد درخواست افزایش قیمت خودروسازان اعلام کرد، تا خودروهای داخلی برای دومین بار در سال جاری رسما افزایش قیمت را تجربه کنند.

در کنار داخلی‌ها، البته قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش یافت، تا مشتریان این نوع خودروها نیز روزهای پایانی سال را با طعم گرانی پشت سر بگذارند.

گویی هم خودروسازان و هم واردکنندگان از قبل در جریان اعلام افزایش قیمت‌ها بوده‌اند، زیرا دیروز همزمان با این اتفاق، سایت فروش برخی خودروسازان داخلی و همچنین نمایندگی‌ها به طور ناگهانی مسدود شد تا قیمت‌های جدید در سیستم آنها اعمال شود.

از جمله شرکت‌هایی که سیستم فروش خود را روز گذشته بستند (اعم از داخلی و خارجی)، می‌توان به ایران خودرو و آسان موتور اشاره کرد، که البته برخی از آنها ساعتی بعد اقدام به گشودن دوباره سایت خودکردند.

ظاهرا سازمان حمایت با نیت کاستن از شکاف قیمت کارخانه، بازار خودروها، با درخواست خودروسازان موافقت کرده و می‌خواهد به این وسیله دلالی و واسطه‌گری را از بازار را حذف کند.

تقریبا دو ماهی می‌شود که به دلیل کاهش عرضه، قیمت خودروهای داخلی افزایش یافته و حال سازمان حمایت می‌خواهد با افزایش قیمت خودروها در نمایندگی، از جذابیت بازار کم کرده و دلالی را از بین ببرد. در مورد خودروهای وارداتی نیز دلالی و واسطه‌گری ماه‌هاست که جریان دارد و سبب شده قیمت این نوع خودروها نجومی رشد کند.

اگرچه نیت سازمان حمایت برای حذف دلالی، نیتی خوبی به شمار می‌رود، اما با توجه به قیمت جدید اعلامی، بعید است بازار خودرو خاصیت سرمایه‌ای این روزهای خود را به این زودی‌ها از دست بدهد، زیرا هنوز هم شکافی قابل توجه بین قیمت بازار و نمایندگی خودروهای داخلی و خارجی به چشم می‌آید.

به عنوان مثال، قیمت جدید ماکسیمای دنده اتومات ۵۸ میلیون تومان اعلام شده، حال آنکه این خودرو در بازار ۶۲ میلیون تومان قیمت دارد و با این حساب هنوز هم احتکار آن می‌صرفد، چون به هر حال «چهار میلیون تومان» اختلافی کمی نیست که دلال‌ها و حتی مشتریان عادی به راحتی از خیر آن بگذرند.

با این حال، ظاهرا سازمان حمایت تصمیم خود را گرفته و حتی قصد دارد از این پس قیمت انواع خودرو به خصوص داخلی‌ها را به صورت شناور تعیین کند.

آن طور که خبر می‌رسد، این سازمان و خودروسازان به توافق رسیده‌اند تا قیمت خودروها بر اساس حاشیه بازار تعیین شود. به عبارت بهتر، از این پس هرگاه قیمت خودرویی رشد کند، نرخ آن در نمایندگی نیز متناسب با وضعیت بازار افزایش می‌یابد و این در حالی است که مشخص نیست آیا سیاست فعلی، هنگامی که قیمت خودروها افت نیز می‌کند، به اجرا در خواهد آمد.

در واقع این پرسش وجود دارد که اگر فلان خودرو ارزان شد و قیمتش به زیر نرخ کارخانه رسید، آیا سازمان حمایت قیمت آن را در نمایندگی نیز کم می‌کند یا فقط سیاست قیمت شناور را در دوران گرانی اعمال خواهد کرد.

هرچه پیش آید، اتفاقی که هم اکنون افتاده، افزایش قیمت چند صد هزار تا چند میلیون تومانی خودروهای داخلی و وارداتی است و در این بین خودروسازان به هدفشان مبنی بر افزایش قیمت رسیده‌اند و سازمان حمایت نیز نقش حمایتی خود از آنها را به خوبی ایفا کرده و این وسط فقط مشتریان هستند که سرشان بی‌کلاه مانده و حمایتی را به چشم نمی‌بینند.

به گفته برخی مشتریانی که با دفتر روزنامه تماس برقرار کرده‌اند، خودروسازان از آنها خواسته‌اند برای دریافت خودروهای ثبت‌نامی‌شان، ما‌به‌التفاوت ناشی از افزایش رسمی قیمت‌ها را پرداخت کنند. همچنین برخی از مشتریان وقتی با سازمان حمایت تماس گرفته و بابت افزایش قیمت‌ها شکایت کرده‌اند، این پاسخ را شنیده‌اند که: اتفاقی است که افتاده.

این در حالی است که برخي مشتریان عنوان می‌کنند خودروسازها به عمد تحویل خودروها را عقب انداخته‌اند تا بتوانند قیمت‌های جدید را اعمال کرده و پول بیشتری از آنها بگیرند.

البته خودروسازان نیز معتقدند افزایش قیمت برای خودروهایی که قرار بوده پول آنها به صورت دو ودیعه‌ای پرداخت شود، اقدامی قانونی به حساب می‌آید و در این مورد، آنها خلافی مرتکب نشده‌اند.

کاهش قیمت خودرویی که نیست

اما از نکات قابل توجه افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌توان به صعود نجومی ماکسیما و البته سوزوکی گرندویتارا اشاره کرد. ماکسیما که این روزها مرز ۶۰ میلیون تومان را نیز در بازار رد کرده، با حدود ۱۳ میلیون افزایش قیمت رکورددار به حساب می‌آید. بنابر لیست جدید قیمت‌ها، ماکسیمای اتومات از این پس ۵۸ میلیون تومان در نمایندگی‌ها قیمت خواهد داشت.

همچنین گرندویتارای کلاس ۸ اتومات نیز که اختلافی ۱۹ میلیونی در قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آمد، حدود هشت میلیون تومان افزایش قیمت را به خود می‌بیند و با این حساب ویتارا از اين پس حدود ۵۸ میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید.

جالب اینجا است که سازمان حمایت بیش از ۵۰۰ هزار تومان از قیمت پژو روآی سال کم کرده است، حال آنکه این خودرو از نیمه دوم امسال اصلا به تولید نمی‌رسد. در واقع سازمان حمایت قیمت خودرویی را که نیست کاهش داده است.

همچنین برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند، خودرو پراید نیز مشمول افزایش قیمت شده است.

از آنجاکه پراید هم اکنون ارزان‌ترین خودرو کشور است، احتمالا افزایش قیمت آن نیز مانند سایر خودروها در حد چند صد هزار تومان است. با این حساب باید منتظر ماند و دید به‌رغم وعده سایپایی‌ها مبنی بر عدم افزایش قیمت پراید به ۱۰ میلیون تومان، قیمت این خودرو در نمایندگی‌ها دو رقمی می‌شود؟

قيمت جديد خودروهاي داخلي در بازار
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • HAMID

      az inke az hoghughe ma masraf konandeha hemaiat mikonid mamnunnnnnnnnnnnnn

    • ali

      لابد قیمت انواع پراید هم خیلی نجومی هست نگذاشتند !!!

    • علی

      قیمت خودرو ده برابر هم بشه مردم چاره ای ندارن مجبورن بخرن

    • حميد 2

      *قيمتهاى جديد انواع پرايد*
      (پرايد ١١١ SX ١٠٥٠٠٠٠ تومان) (پرايد SL١٣٢ ٩٧٠٠٠٠٠ تومان)
      (پرايد ١٣٢ SX ٩٩٠٠٠٠٠ تومان) (پرايد١٣١ SL ٩٦٠٠٠٠٠ تومان) (پرايد١٣١ SX ٩٨٠٠٠٠٠ تومان)

    • سید علی

      مگر حقوق کارگران چقدر رفته بالا که این همه گرانی در کشور به وجود امده چرا نمایندگان مجلس کاری نمی کنند؟

    • بدون نام

      اقایان نماینده مجلس اگر نمی توانید از حقوق ملت در برابر این همه گرانی دفاع کنید لا اقل استعفا بدهید و این صندلیها را که با پول ملت تهیه شده به ادمهای کار بلد و شجاع که در زمان دفاع مقدس به قلب دشمن حمله می کردند بدهید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج