۲۰۸۳۳
۲۸ نظر
۵۰۰۸
۲۸ نظر
۵۰۰۸
پ

«گشت ارشاد» چه کسانی را ناراحت کرده؟

گروه نخست، بخشی از قشر حزب‌اللهی یا انصار حزب‌الله است؛ که گروهی با سوءاستفاده از نام این گروه به اخاذی از مردم مشغولند و گروه دوم، افرادی که به نام رانت خوار در جامعه معروف هستند؛ افرادی که ممکن است،

تابناک: د ر سال‌های اخیر، سینمای ایران با حاشیه درآمیخته شده است؛ سال گذشته با مسائل خاص خود و در این چند روز سال نو هم با حاشیه‌هایی که درباره دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی پیش آمد.

نمایش فیلم «گشت ارشاد» که اکنون به دلیل اعتراضاتی در بیشتر سینماهای پایتخت و احتمالا شهرستان‌ها توقیف شده، شاید دو گروه را نارحت و شاکی کرده باشد!

گروه نخست، بخشی از قشر حزب‌اللهی یا انصار حزب‌الله است؛ که گروهی با سوءاستفاده از نام این گروه به اخاذی از مردم مشغولند و گروه دوم، افرادی که به نام رانت خوار در جامعه معروف هستند؛ افرادی که ممکن است، گونه گون به قدرت‌های سیاسی، اقتصادی متصل باشند و در لوای کار و کاسبی قانونی به رانت‌خواری مشغول باشند؛ اما به راستی این فیلم چقدر به این دو گروه بی حرمتی و یا کلا حرمت شکنی کرده است؟

«گشت ارشاد» چه کسانی را ناراحت کرده؟

موضوع اصلی فیلم پیرامون سه نفر می‌چرخد که هر کدام به انگیزه‌های گوناگون، دور هم جمع شده‌اند و با سوءاستفاده از نام حزب‌اللهی به اخاذی از دختران و پسران جوان مشغولند و هر کدام نیز به نوعی، این سوءاستفاده‌ها را برای خود توجیه می‌کنند. اتفاقا قشر حزب‌اللهی مسجدرو و واقعی، ماهیت و بهره‌برداری این سه نفر را به خوبی می‌شناسد و اتفاقا نه تنها به جمع خود راهشان نمی‌دهد که در مقابلشان هم می‌ایستند و آنان هم به خلافکاری خویش اذعان دارند.

درباره قشر حزب‌اللهی اکنون پرسش این است؛ آیا این قشر نمی‌پذیرد که ممکن است در هر زمانی، برخی باشند که با نام این گروه از مردم سوءاستفاده می‌کند؟ آیا مثلا جامعه پزشکی می‌تواند انکار کند که عده‌ای با نام پزشک در جامعه و بدون هیچ مدرک و سند و تجربه ای به سوءاستفاده از مردم مشغول باشند؟ آیا اگر روزی فیلمی از سوءاستفاده عده ای از سودجویان از نام پزشکان ساخته شد، پزشکان باید اعتراض کنند؟

دقت کنید که در فیلم گشت ارشاد به انتقاد از بخشی از جوانان حزب‌اللهی پرداخته نمی‌شود، بلکه از افرادی نام برده می‌شود که در لباس حزب‌اللهی‌ها رفته‌اند و اصلا کار آنان اخاذی است؛ منتها با لباسی که حرمت دارد.

«گشت ارشاد» چه کسانی را ناراحت کرده؟

قشر دوم هم که درباره آن بحث می‌شود، عده‌ای هستند که بدون اینکه در فیلم کد یا نشانه خاصی بدهد که چه کسانی هستند، در لوای یک کاسبی معمولی به رانت خواری و استفاده از قدرت خود برای انجام فساد و بی بند و باری در جامعه مشغولند و فیلم به نمونه ای از رفتار این گروه هم اشاره می‌کند. این گروه هم طبیعتا از توقیف چنین فیلمی خوشحال خواهند شد و چرا که نشوند؟

در هر صورت، این سه جوان که هر کدام از ناحیه‌ای دچار آسیب اجتماعی هستند، به کار خلاف با سوءاستفاده از یک طبقه اجتماعی روی آورده‌اند و بر حسب اتفاق، همین خلافکاران درمی‌یابند که خلاف اصلی در جای دیگری رخ داده است و بهره برداری آنان در این حوزه برایشان سود بیشتری دارد.

«گشت ارشاد» چه کسانی را ناراحت کرده؟

این در حالی است که در فیلم «مارمولک»، سالها پیش، شاهد سوءاستفاده یک دزد از لباس روحانیت هم بوده‌ایم؛ فیلمی که اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفت. آیا سود استفاده یک دزد از یک لباس به معنای زیر سؤال رفتن آن کسوت و طبقه اجتماعی است؟

شاید مسئولان لازم بود با شکیبایی بیشتری این فیلم را می‌دیدند؛ فراموش نکنیم توقیف یک فیلم با یک دستور زحمت زیادی نمی‌خواهد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوستان این فیلم خیلی زیباست و خیلی با احساس تموم میشه

      پاسخ ها

      • خودم

        کجاش با احساسه؟ من امروز رفتم دیدم، خوب بود اما یکم ضعیف بود، آخرشم خیلی بد تموم شد، همون بهتر که توقیف بشه، البته هرچی گشتم سوژه واسه توقیف نداشت چه بسا که چند جاشو سانسور کرده بودن.
        ولی اگه میخواید برید ببینید سه شنبه ها برید که حرص پولتونو نخورید که بیخودی رفته.

    • ناشناس

      به نظر من همه ی لباسا حرمت داره، لباس پزشک هم حرمت داره لباس سوپور هم حرمت داره، اگه بخوایم به این چیزا فکر کنیم که دیگه نباید فیلم بسازیم.

    • بدون نام

      ma ke nadidim ama be hame tosiye mikonam ke berid bebinid.shayad ye chizi hast ke migan nabinid

    • یه آدم

      واقعا حیف این فیلم بود.کاندیدای چهار تا سیمرغ تو جشنواره بود و جایزه بهترین موسیقی رو هم گرفت.اونایی که به این فیلم اعتراض کردند باید یه دلیل درست و حسابی تری بیارن.کی توی این فیلم به این لباس توهین شده؟کی حرمتشو زیر سوال برده؟فعلا که یه آقای سهیلی توهین شده و همه زحمتاش رفته روهوا.یکی دلش برا اون نمی سوزه.

    • سودا

      یک ساعت اول فیلم فقط جالب بود به نظرم با نظر این فرد ناشناس هم موافقم

    • مستانه

      به دوستانی که این فیلمو ندیدند توصیه می کنم تا به طور کامل از سینماهای کشور برداشته نشده برن ببینند ارزش یک بار دیدن رو داره دوستان عزیز

    • حامد

      سلام
      یک مسأله مهم اینجاست که ، هر فیلمی که ممنوع شده، بیشترین بیننده رو داره.

    • دالا

      حقبقتش مو اصلا فیلمو ندیدوم

      پاسخ ها

      • حمید

        نکته جالب اینه دالا گفته من فیلمو ندیدم 10 تا نظر منفی خورده!!3تا مثبت!
        الان اونایی که منفی دادن دقیقا با چیه نظر مخالفن و اونایی که مثبت دادن با چی؟!

    • عليرضا

      دالا جان دمت ولرم

    • sanaz

      htmn bebinid filme topie.mn hanooooo nadidm

    • حمید 2

      ممنوع آی ممنوع ع ع ع ع ع ع ع ع ع ع !!!!!!

    • x

      ina k mian az bala ta paEne nazararo manfi,mosbat midan miran,nazararm mikhunan!
      1i mige filmo nDdm bd yseri bhsh mokhaleft miknn!!jalebe.

    • رضا

      بعضی ها متا سفا نه این فیلم را با فیلم مار مولک نزدیک می بینند ؟؟؟

    • مهدی

      جالبه.

    • سروش

      فیلمشم عالی بود مخصوصا آخرش البته با بازی بی نظیر فرخ نژاد

    • محمدعلی

      در طول تاریخ تجربه کرده ایم که اندیشمندان شاعر و نویسنده و هنرمندان وضعیت و زبان حال جامعه را در این گونه ساختار ها و نویشتارها یشان بیان مینمایند، و البته حاکمان وقت هم باید مراقب عناصر فرصت طلب باشند زیرا همانطوریکه افراد خلافکار و سود جواز هر موضوع وپدیده ای در جهت امیال پلیدشان سود جوئی مینمایند، شاید در بین همین هنرمندان هم مغرضانی باشند که در لوای اینکارها قصد خدشه دار نمودن چهر های مخلص را داشته باشند، پس نتیجه میگیریم که در اینمورد ایراد گرفتن از دستورات مسولان وقت بصلاح جامعه نمیباشد.

    • نازنین

      با این تعاریفی که کردین خیلی مشتاق شدم این فیلمو ببینم .........وحرف حامد و قبول دارم که هر فیلمی ممنوع بشه بیننده اش بیشتر میشه...

      به نظرشما اینطور نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • خودم

        کاملا هم همینطوره اصلا فکر کنم این بهترین روش واسه تبلیغه، چون امروز من هرجا رفتم بلیطش تموم شده بود به زور رفتم یه سینمای نه چندان خوب اونم چه صفی بود. آخرشم دیدیم همچین مالم نبود،
        به نظر من بذار سه شنبه برو...

    • سروش

      جناب آقای مدیر سایت یا نظر کسی رو نذار برالی دیدن یا اگر میذاری کامل بذار تو بیخود می کنی از طرف خودت نظر منو سانسور می کنی نمیخوای نظرو نذار رو سایت من کی اینو گفتم من یه چیز دیگه ای گفتم بلرای چی اینکارو می کنین؟ حالم از این کارتون بهم خورد دیگه ام تو این سایت مزخرفتون نظر نمیدیم حالمو بهم زدین

    • negin74

      فیلم گشت ارشاد کلیشه ای نیست.همین یه امتیاز محسوب میشه.ببینید قشنگه.

    • منم

      چه فیلم بیخودی بود واقعا.......

    • محمد

      مهم نیست که قیلم چه میگوید مهم این است که برداشت عوام از فیلم چیست مردم عامی معمولا وقتی یک کتاب 100 صفحه ای را در مورد روابط اجتما عی می خوانند فقط یک خط انرا میفهمند و ان را نیز به میل خود تفسیر میکنند و میگویند نظر نویسنده این بوده قضییه این فیلم هم همین است

    • پریسا

      دم اونایی که رفتن و این فیلمو دیدن گرم

    • جواد

      عزیز دلم اینجوریها هم که می گن نیست ،درسته که در هر صنفی،مشکلاتی وجود داره ،ولی کوبیدن یک قشر که خون برای ایستائی نظام وبرای حاکمیت مردم(ملت ایران) واستقلال آنها در ریشه آن تزریق کرد جای سوال داره وناراحتی قشر حزب الله یک دلیل داره ؟وآن اینکه هدف ناجوانمردانه وسوژه آدمهای به زحمت افتاده وحرصهای فروخورده عده ای است که فرصت کوبیدن را به مصلحت ،وطبق خواسته اربابانشان می دانند.حالا بگو چه حرف با فلفلی !

    • hiva

      آآآآآآآآآآآآآآیِییی منم ندیدمش دوس دارم زودتر این فیلمو ببینم

    • parisa

      من همين امروز ميرم و اين فيلم و ميبيتم فكر كنم قشنگ باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج