۲۱۷۰۹۵
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

قطع پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۵؟

باتوجه به آنکه مهلت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه (امسال) است و این موضوع مورد تایید رئیس سازمان مدیریت نیز قرار گرفته، باید دید که آیا دولت سال بعد هم این قانون را اجرا می کند یا خیر؟

خبرگزاری تسنیم: همانطور که در قانون مصوب مجلس برای هدفمندی یارانه‌ها تأکید شده این قانون باید تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرایی شود و از آنجایی که امسال سال پایانی برنامه پنجم است باید دید که دولت چه تصمیمی برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها خواهد گرفت؟

برنامه دولت برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها به ویژه ادامه پرداخت یارانه نقدی در سال آینده امروز از سخنگوی دولت پرسیده شد که وی در پاسخ تأکید کرده "قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط به برنامه پنجم توسعه است که سال ۹۴ سال پایانی آن است و این‌که در برنامه ششم تکرار خواهد شد پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود چون هنوز برنامه ششم به جمع بندی نرسیده است".

بنابراین احتمال آن وجود دارد که دولت هدفمندی یارانه‌ها را در برنامه ششم بگنجاند و مهلت اجرای این قانون را تمدید کند ضمن آنکه بستن پرونده هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۴ نیز گزینه محتملی است که می توان بعنوان یکی از گزینه های دولت مورد اشاره قرار داد.

از آنجایی که دولت برای پرداخت یارانه نقدی با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه است و بارها تاکید کرده قادر به ادامه پرداخت یارانه نقدی به تمام افراد جامعه نیست و برهمین اساس حذف دهک های بالای درآمدی را در دستور کار قرار داده است، می توان احتمال بسته شدن پرونده پرداخت‌های نقدی در سال‌های آتی را پررنگ‌تر از سایر سناریوها برشمرد.

نباید فراموش کرد که تمام قانون هدفمندی یارانه‌ها به پرداخت های نقدی ختم نمی شود چراکه طبق قانون مصوب مجلس برای هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی (فرآورده‌های نفتی) باید تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال ۹۴) به ۹۵ درصد نرخ فوب خلیج فارس برسد. این در حالیست که قیمت کنونی فرآورده‌های نفتی همچنان فاصله چشم‌گیری نسبت به قیمت فوب خلیج فارس دارد.

بنابراین اگر دولت بخواهد طبق قانون عمل کرده و تا پایان سال برنامه پنجم توسعه (امسال) قیمت‌ها را به فوب خلیج فارس برساند باید در یک یا چند مرحله در ماه های باقی مانده نسبت به افزایش مجدد قیمت‌ها اقدام کند.

این موردی است که بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت نیز در تازه ‌ترین اظهارات خود مورد اشاره قرار داده و اعلام کرده است که "قانون افزایش نرخ بنزین و رساندن آن به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس در سال جاری مجوز دارد؛ هنوز از این معیار عقب هستیم."

ضمن آنکه به تازگی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم اعلام کرده است که "افزایش قیمت حامل های انرژی در کاهش مصرف چندان تاثیر نداشته اگر لازم باشد در آینده تغییر قیمتی در حامل های انرژی اعمال می شود".

بنابراین سناریوی افزایش مجدد قیمت‌ها در سال جاری محتمل است و احتمال دارد که دولت یازدهم قانون هدفمندی را تمدید کند! این تمدید البته بعد از آن امکان پذیر خواهد شد که دولت لایحه ای را به مجلس ارائه دهد.

باتوجه به اختلاف چشم‌گیر قیمت‌های فعلی با فوب خلیج فارس قطعاً کاهش این اختلاف قیمتی در یک سال و در یک مرحله امکان پذیر نخواهد بود از همین رو باید منتظر برنامه های دولت برای فازهای بعدی هدفمندی یارانه ها بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای بابا
      اینها دوروز جلوتر رو نمیتونن پیش بینی کنن چه برسه دو سال

    • اشکان

      اینها بهانه است سال 85 رورانه 80 میلیون لیتر بنزین مصرف میشود الان با وجود سه برابر شدن خودرو و موتور سیکلت به 60 میلیون لیتر رسیده . فرض کنیم اصلا کاهش نیافته دلیل بر افزایش قیمت نمیشه . وقتی بودجه را با نفت 90دلاری میبندند زیر 40 دلار فروش میرسه برای جبران کسری مجبور به افزایش حامل ها میکنید خواهشا به فکر جوان ها باشید.

    • حسین شاهرودی

      سلام مابازندگی فعلی که داریم به سختی زندگی میکنیم چه رسدبه قطع یارانه یاافزایش قیمتهاخودم معلول حرکتی شدیدومتاهل به فقرشدیدزندگی میکنیم دیکه زندگی کردن برای ماسخت ودشواره خدابه دادمابرسه

    • مهدی

      با سلام من فرهنگی بازنشسته با پنج سر عائله از شهرستان کردکوی توابع استان گلستان نیز جزو کسانی هستم که به دلیل اختلالات اینترنتی ناخواسته از مجموع یارانه بگیران در اردیبهشت93حذف شدم.بر این اساس ضمن پیگیری های مستمر سال گذشته(1393)نیز در جریان سفر ریاست محترم جمهوری جناب اقای روحانی به استان گلستان نامه ای به ستاد سامد تحویل دادم.پس از مدتی یک شماره پیگیری جهت اقدام بعدی به من داده شد.تا به این امروز چندین بار با ستاد سامد تماس گرفتم که پاسخ دادند تا تصمیم جدید دولت براساس قانون بودجه1394برای جاماندگان یارانه پارسال باید منتظر بمانید.به امید ان روز.

    • منیر

      از دولت تزویر و ریا از این بهتر بر نیاید / روحانی حقه باز چی شد کلید هات /

    • علیرضا

      فقط بگم کاشکی زود امام زمان ظهور کنه که نخوایم از فقر وگرسنگی بمیریم ......فقط دعا کنید ماکه همش داریم با استرس زندگی میکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج