جاباما
۲۱۷۸۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

واکنش بازار و مردم در قبال سكه‌ پيش‌ فروشی

فردا اولين سري سكه‌هاي پيش فروش شده در شعب بانك ملي تحويل مشتريان مي‌شود اما اين موضوع سوالات متعددي را ايجاد كرده است.

خبرگزاری ایسنا: فردا اولين سري سكه‌هاي پيش فروش شده در شعب بانك ملي تحويل مشتريان مي‌شود اما اين موضوع سوالات متعددي را ايجاد كرده است.

با شروع پيش فروش سكه در شعب بانك ملي همزمان با اوج گراني سكه، حجم قابل توجهي از افراد كه داراي منابع كلان بانكي بودند اين روش را براي سرمايه‌گذاري برگزيدند.

به گفته برخي منابع آگاه، برخي افراد حتي تا صد قطعه سكه نيز پيش خريد كرده‌اند.

تحويل سكه‌هاي پيش فروشي از فردا چند چالش عمده را به همراه دارد. نخستين آن در تامين سكه‌ها براي تحويل به مشتريان است. براساس اطلاعات موجود بانك مركزي نمي‌تواند حجم زيادي از سكه را ضرب كند. تنها در مرحله نخست بانك مركزي از طريق بانك ملي ايران بايد بيش از چهار ميليون و يك صد هزار قطعه سكه را به مردم طي يك ماه تحويل بدهد.

هنوز مشخص نيست كه اين تعداد سكه در موعد مقرر مي‌تواند تحويل شود يا خير؟ ولي افزايش دوره‌ي تحويل سكه‌ها از چهار ماه به شش، هشت و ۹ ماه نشان مي‌دهد كه بانك مركزي در تامين سكه‌ها با محدوديت‌هايي روبرو است.

از سوي ديگر تبديل حجم قابل توجهي از ذخيره طلاي كشور به سكه و توزيع آن ميان مردم يك اتفاق عجيب و غير اقتصادي به نظر مي‌رسد.

بانك مركزي مي‌توانست به جاي تبديل طلاي كشور به سكه روشي را براي استفاده از سكه‌هاي موجود در كشور ابداع كند. به عنوان مثال مي‌توانست با طراحي يك صندوق ذخيره رايگان در بانك‌ها از مردم بخواهد كه سكه‌هاي خود را در آنجا نگهداري كنند.

اين روش علاوه بر اين‌كه مي‌تواند از به سرقت رفتن سكه‌ها در منازل جلوگيري كند مي‌تواند بانك‌ها را در تامين سكه‌ها ياري كند.

در واقع با اين روش بانك مركزي نيازي ندارد كه سكه چندان زيادي ضرب كند. بلكه از سكه‌هاي موجود استفاده خواهد كرد.

خطر ديگري كه در هنگام تحويل سكه‌هاي پيش فروشي وجود دارد سرقت آن‌ها است. همزمان با فروش نقدي سكه در شعب بانك ملي آمار قابل توجهي از سرقت سكه‌ها توسط سارقان مسلح منتشر شد.

حال كه سكه‌ها با قيمت كمتر از بازار پيش فروش شده و تعداد زيادي از آن‌ها توسط مردم خريداري شده است بيم آن هست كه سارقان با حضور در مقابل شعب بانك‌ها به سرقت سكه از مردم اقدام كنند.

اين موضوع پيش از اين نيز توسط فرمانده نيروي انتظامي هشدار داده شده واز مردم خواسته شده بود تا با احتياط كامل سكه‌هاي خود را تحويل بگيرند.

اگرچه بانك ملي براي حل اين دو مشكل روشي را طراحي كرده كه در آن به جاي تحويل سكه اوراق بهاداري به مردم ارائه مي‌شود كه سود ۲۰ درصدي هم به آن تعلق مي‌گيرد اما به نظر مي رسد در فضاي كنوني مردم ترجيح بدهند سكه‌هاي خود را به جاي اوراق بهادار دريافت كنند.

مشخص نيست كه در روز نخست تحويل سكه‌هاي پيش فروشي چند نفر در سراسر كشور براي دريافت سكه‌ها به شعب بانك ملي مراجعه مي‌كنند اما بايد به اين هشدارها توجه شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج