adexo3
۲۲۳۲۶۹
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

کشتار و آوارگی مسلمانان بوسنی +عکس

بیستمین سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان بوسنی به دست صرب ها دیروز جمعه با خاکسپاری بقایای اجساد تازه کشف شده حادثه شهر سربرنیتسا که در گورستان‌های دسته جمعی یا جنگلها کشف شده اند، برگزار شد.

فرارو: تاکنون ۶ هزار و ۲۴۱ قربانی که بقایای اجسادشان کشف و شناسایی شده است در محل یادبود و ۲۳۰ نفر دیگر در گورستان‌های دیگر به خاک سپرده شده اند.

نسل کشی بوسنی به دو نسل کشی توسط نیروهای صرب در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و پاکسازی قومی که در سراسر بوسنی توسط ارتش صرب در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ انجام گرفته ‌است مربوط می‌شود.

این کشتار را دومین فاجعه انسانی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند. گرچه پیش از آنکه در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵ نیروهای مسلح صرب وارد شهر سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) شوند سازمان ملل این منطقه را زیر پوشش امنیتی خود قرار داده بود اما با این وجود سربازان صرب در مدت ۵ روز اشغال این شهر ۸ هزار مسلمان را قتل عام کردند.

پس از این کشتار دسته جمعی در نقاط مختلف اطراف سربرنیتسا بویژه در دره "درینا" در حد فاصل صربستان و بوسنی از ۲۷۵ گورستان جمعی، اجساد ۸۳۷۲ نفر کشف شد اما گفته می‌شود همچنان اجساد بسیاری از ساکنان سربرنیتسا که در مدت اشغال این شهر توسط صرب‌ها کشته شده‌اند، مفقود است.

"رادوان کارادزیچ" رئیس جمهور سابق و رهبر صرب‌های بوسنی که حتی بعد از پایان جنگ نیز به فعالیت های سیاسی خود ادامه می داد به عنوان عامل جنایت علیه مسلمانان بوسنی در سال ۲۰۰۵ دستگیر شد.

عکس های این فاجعه انسانی که در زیر مشاهده می کنید از "دیوید ترنلی"عکاس امریکایی و "ژیل پرس" عکاس فرانسوی است. عکس های مربوط به فرار آوارگان مسلمان به کمپ "کلاتانج" در نزدیکی شهر "تزلا" در بوسنی و هرزگوین را ترنلی در اوج بحران در بوسنی و هرزگوین عکاسی و به همین خاطر در همان سال جایزه "وردپرس فوتو"را دریافت کرده است. عکس‌های مربوط به کشف گورستان جمعی کشته شدگان نیز توسط عکاس فرانسوی ژیل پرس عکاسی شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرزاد

      یه اعتقاد ببین انسان و به چه موجودی تبدیل میکنه که به هم نوع خودشم رحم نمیکنه !

    • یاعلی

      با این همه فلاکتی که کشیدن،با لیاقت خودشون الان کلی پیشرفت کردن،توجام جهانی تیم ملی پر ادعای ما نتونست حریف اونا بشه و از اونا 3تا گل خورد.حالا ما باید بشینیم ببینیم 1+5 برای ما تصمیم بگیره.برترینها از فلاکت مملکت خودمون بگو.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج