adexo3
۲۲۵۶۸۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سورنا ستاری: نباید پژوهش را نفتی کنیم

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان راجع به مدیران عاملی صحبت می کنیم که سن آنها زیر ۲۸ سال است، گفت: چگونه جنگ را با فرماندهان جوان اداره کردیم؟ می خواهیم همانگونه اقتصاد را به جوانان بسپاریم زیرا جوان قابلیت ریسک پذیری با انرژی فوق العاده‌ای دارد.

خبرگزاری ایسنا: منطقه کویر، دکتر"سورنا ستاری" عصر امروز در جلسه کارگروه پژوهش و فناوری استان کرمان اظهار کرد: باید مشکلات فرهنگی در کشور ما اصلاح شود و این موضوع نیز کار یکی دو روز نیست.

ستاری با اشاره به همدلی و همزبانی ایجاد شده در استان کرمان تصریح کرد: در استان کرمان نسبت به چند ماه گذشته تعاملات و حرف ها به یکدیگر نزدیک تر شده و خوشحالیم که این بحث در استان کرمان در حال تبدیل شدن به یک گفتمان می باشد.

وی با طرح این پرسش که ۱۷۴ هزار دانشجوی استان کرمان برای چیست؟ تصریح کرد: اگر قرار است این تعداد دانشجو سالانه پشت در بایستند که کار به آنها بدهیم، پس دانشگاه چه هنری دارد. متاسفانه دانشگاه های کشور با پول نفت چیزهایی آموزش می دهد که این افراد نمی توانند شغل پیدا کنند.

ستاری تصریح کرد: قرار بود فرزندان ما درس خوانده و ارزش افزوده و اشتغال برای کشور به وجود آورند و سرانه تولید را بالا ببرند اما قرار نبود به یک تهدید بزرگ برای جامعه باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: اقتصاد دانش بنیان دو پایه اصلی دارد که همواره نیز تاکید بر این دو پایه خواهد بود، پایه نخست، پژوهش درآمدزاست، به طوری که تمام سرمایه گذاران باید دم در دانشگاه ها آمده و دانشجویان خوش آتیه را در حوزه کارآفرینی شکار کنند و آن موقع می توان گفت اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پایه دوم، برگشت به سنت ها و مزیت های سرزمینی است که باید ببینیم چگونه می توان پتانسیل هر جایی را به رتبه اول تبدیل کنیم و باید دید چه چیزی داریم؟ و چه کارهایی باید با آن انجام دهیم؟

ستاری گفت: قرار نبود فرش کرمان تعطیل شود، در حالی که باید به آن طرح و نقش جدید می دادیم. شغل ها جلوی چشم ماست و در حوزه های مختلف باید توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ استخدامی و کارمندی را عوض کنیم، افزود: همین که جوان اراده کرده که کارمند دولت نباشد، باید به او کمک کنیم که ریسک ها را قبول کرده و کارآفرینی کند و حتی اگر زمین خورد باید به او فرصت داد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: باید اکوسیستم کارآفرینی در جامعه ایجاد شود و دید استاندار کرمان در این زمینه قابل ستایش و قدرانی دارد و در صورتی که این فضا در جامعه فراگیر شود دیگر احتیاج به بانک و تسهیلات نیست و بخش خصوصی وارد کار می شود.

ستاری تصریح کرد: هر مشکلی در اقتصاد دانش بنیان، زمینه یک اشتغال و کاسبی خواهد شد و به عنوان مثال زنجره خرما یک خوراک بسیار خوب برای شرکت دانش بنیان است که می توانند روی این مسئله کار کرده و ضمن حل آن باعث خلق ثروت نیز شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه با پژوهش دولتی در مراکز دولتی به جایی نخواهیم رسید، افزود: متاسفانه در حال حاضر آموزش نفتی در دانشگاه ها را داریم و معتقدیم که نباید پژوهش را نفتی کنیم.

وی با بیان اینکه کارهای پژوهشی دانشگاه ها مشتری ندارد افزود: وظیفه دولت ها سرمایه گذاری در مرزهای دانش است و اگر در حوزه تجاری سازی سرمایه گذاری کند، کار خراب خواهد شد و این کالا قطعا تجاری نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: موضوع اصلی همه، باید حل مشکلات مردم باشد و شرکت های دانش بنیان با حل هر مشکل می توانند کار اقتصادی کرده و با باز شدن بازار، باید بحث صادرات را بسیار جدی بگیریم.

ستاری تصریح کرد: جایی که مزیت سرزمینی وجود دارد، دانش نیز می تواند به تحرک اقتصاد کمک کند و استان کرمان مزیت های سرزمینی بسیاری دارد ضمن آنکه بزرگ ترین مشکل استان کرمان این است که صندوق بومی و کارگزار بومی ندارد و باید این واحدها فعال شود ضمن آنکه این معاونت در راه اندازی و سرمایه گذاری آنها کمک می کنیم.

وی افزود: باید به این راه حل برسیم که مشکلات استان‌ها را در خود استان حل کنیم و استان ها این توانمندی ذاتی را دارند و نباید انتظار داشت که مشکلات استان ها از تهران حل شود و باید با تکیه بر توان داخلی، دانشجویان و مراکز پژوهشی و آموزشی مشکلات را حل کرد

ستاری گفت: باید زیرساخت های استان تقویت شود و درباره پارک فناوری استان، موافق استقلال پارک هستم و پارک های دانشگاهی خیلی موفق نبوده اند.

وی با بیان اینکه باید فضایی در استان و کشور ایجاد شود که همه فکر کنند این کشور متعلق به خودشان است و جناحی به آن نگاه نشود خاطر نشان کرد: برای نخبگان خارج از کشور نیز برنامه داریم و ریسک یک سال حضور آنها را در کشور قبول می کنیم و تلاش می کنیم از این ظرفیت استفاده شود و بودجه های خاص برای این افراد گذاشته ایم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج