۲۲۶۲۲۵
۸۶۲۸
۸۶۲۸
پ

ساقی های آنلاین و مجازی در راهند!

ششم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بود و در ایران تا دوازدهم تیر هفته مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است. روزی که به مناسبت آن رئیس جمهور پیامی فرستاد و جوانان را جزو اولین قربانیان سوداگری مرگبار مواد مخدر دانست.

ساقی های آنلاین و مجازی در راهند!



هفته نامه چلچراغ - سارا غضنفری: ششم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بود و در ایران تا دوازدهم تیر هفته مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است. روزی که به مناسبت آن رئیس جمهور پیامی فرستاد و جوانان را جزو اولین قربانیان سوداگری مرگبار مواد مخدر دانست. روزی که در آن همایش های مختلف برگزار شد و مسئولان انتظامی و قضایی خبر از مضرات مصرف مواد و افزایش شیوع آن در بین جوانان دادند و حتی علیرضا جزینی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام خبر ساخت واکسن مرفین، هرویین و سیگار خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت برای اعطای مجوز به این واکسن ها شد.

اما این تمام ماجرا نیست. مواد مخدر با پایه گیاهی در شهر دست به دست می چرخد و سایت های فروش مواد مخدر مدت هاست که مشغول به کار هستند. به خصوص از وقتی مصرف مواد مخدر میان قشر تحصیل کرده با لا رفته است. تا جایی که چندی پیش، حمید صرامی، مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام کرد: «تاکنون 51 درصد سایت فارسی زبان که زیر پوشش سایت علمی، جذب مشتری می کردند و برای مشتاقان دانستن، شیوه مصرف مواد را شرح می دادند، شناسایی شده اند.» اما واقعیت این است که هم چنان ساقی های مجازی وجود دارند و جوانان به شدت به سمت استفاده از مواد مخدر جدید اشتیاق نشان می دهند.»

هم چنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از مرگ روزانه 9 نفر بر اثر استفاده از مواد مخدر خبر می دهد تا مطمئن شوید اعتیاد بلای خانمان سوز است.

در مهمانی نشسته ای که به همدیگر نگاه می کنند و می گویند: «شروع کنیم.» مهمانی ای که اکثرشان از جوانان و چهره های دانشجو و شاخص هستند. شروع کنیم انگار رمز شروع عملیات است. بساط می کنند. پایپ را دست به دست می چرخانند و پکی می زنند و همه تلاششان را می کنند تا به فضا بروند. به جایی دورتر از زمین. انگار می خواهند به هر طریقی شده از واقعیت های زمینی دل بکنند و به توهمات فضایی برسند.

برای خودشان آدابی دارند. نوبت را رعایت می کنند و هی به همدیگر نهیب می زنند: «دود را حرام نکن، دود را بیرون نده!» به چهره هایشان که خیره می شوی، اصلا شبیه تصوراتی نیستند که از یک معتاد به ذهنت متبادر می شود. نه چهره هایشان درب و داغان است و نه دندان هایشان زرد و سیاه است و نه لباس های چرک و پاره بر تنشان نشسته. آن ها معتادانی مدرن هستند که می خواهند به فضا بروند تا مدرن تر شوند!

غبار بهتر است یا گل؟

ساقی های آنلاین و مجازی در راهند!

پایپ را دست به دست می کنند. پک عمیق می زنند و لحظه به لحظه می پرسند: «های» شدی؟ «های» هستی؟ و دوباره خنده سر می دهند، بلندبلند و تندتند حرف می زنند. از ساقی هایشان تعریف می کنند. ولی افتخار این جمع برای کسی است که خودش گراس، ماری جوانا و گل را کاشته و مزرعه که نه، باغچه کوچکی در بالکن خانه اش درست کرده است. کسی که به خوبی نر و ماده گیاه شاهدانه را می شناسد و می داند چقدر نور و آب برای علفش بس است تا بتواند به وقتش او را به پرواز دربیاورد.

قانون ها، جمع تا جمع متفاوت اسد. مثلا در جمعی دیگر اگر بپرسید: «از کجا علف می گیرند؟» خنده سر می دهند و تکه تکه می گویند: «هر تازه واردی این را می پرسد، ولی این سوال بی جواب است! ساقی، امین مشتری است و مشتری هم امین ساقی اش است. اگر آدرس ساقی را بدهیم، یعنی کافی است تا نفوذی داشته باشیم. آن وقت پروازمان تا پیداکردن ساقی جدید به هم می خورد.»

سرها گرم شده انگار جایی بین زمین و زمان می چرخند. حالا شروع کرده اند پز اطلاعاتشان را در زمینه مواد به همدیگر دادن. دو دسته شده اند. عده ای می گویند: «گل» بهتر است و دیگری می گوید: «غبار فازش بیشتر است.» اسامی ای که استفاده می کنند، عجیب است. قارچ مقدس، تسبیح، اشک و سیدد...

در این مهمانی اکثرشان دانشجوی هنر هستند. یکی شان فرامرز را نشان می دهد و می گوید: «فرامرز سیگاری و حشیش را مثل سیگار می کشد. روزی ۸تا، ۱۰ تا.» فرامرز مردمک چشم هایش گشاد شده و خیره به رو به رو انگار به ماجرایی بی دلیل می خندد. دانشجوی تئاتر است. می پرسم: «دوستانت می گویند تو خیلی مواد می کشی؟ چرا این کار را می کنی؟ اذیت نمی شوی؟» با مردمک های گشادشده می گوید: «نه. اذیت واسه چی! گل خوبه. تمرکز می کنم. ماری جوانا هم خوبه. پرواز می ده.» هم زمان دستش را دراز می کند تا پایپ را بگیرد.

ساقی های آنلاین و مجازی در راهند!

موادی که دورهمی می آورد

در مهمانی اگر پای مواد وسط باشد، در امان نیستید. حکایت رفیق ناباب و اصرارهایش نیست. درو یک میز نشسته اند و با رعایت نوبت پایپ حاوی «گل» خردشده را به ترتیب به دهان می برند. دوستان تشویقش می کنند: «آفرین، نفست را حبس کن.» همه می خندند. پسری را که کنار کشیده و تنها نشسته، دعوت می کنند.

«رضا، بیا. بلند شو.» اصرار می کنند. رضا انگار می ترسد یا واقعا دلش مواد نمی خواهد. دست آخر یکی از بچه ها آن قدر پاپیچش می شود که بیاید. زود برایش دور میز جا باز می کنند و پایپ را به دستش می دهند. «نفس عمیق بکش. دود را بکش تو. از دماغ بیرون نده. دهنت را ببند.» رضا کام می گیرد. حبس می کند. به سرفه می افتد. پشت سر هم سرفه می کند و سرفه اش بند نمی آید. از دور میز بلند می شود. می خندد و تشویقش می کنند. می گویم: «دارد خفه می شود، سرفه اش بند نمی آید.» می خندد. «اون الان خوبه. وقتی زیاد و پشت سر هم سرفه کنی، یعنی مواد اثرش را گذاشته و داره تو را می گیره.»

می گویم: «چرا آن قدر اصرار می کنید بکشد؟» یکی از پسرها که سنش بیشتر است، با دهانی پر از دود و خنده می گوید: «خاصیت «گل» همین است. همین دورهمی نشستن. نوبت را رعایت کردن. کنار هم بودن. اصلا برای این خوب است که آدم ها را کنار هم جمع می کند. اصلا نمی شود بیایی و تنها بنشینی. باید بکشی و با جمع باشی. اگر تنها بکشی، توهم می زنی، خطرناک است. تریاک هم همین خاصیت را دارد. آدم ها را دور هم جمع می کند. اصلا ترویج کار جمعی است. یکی وافور می گیرد، یکی تریاک می چسباند. همه دور یک منقل و سینی می نشینند. این ها مثل هرویین و تزریقی و این ها تک خور نیستند!»

ساقی های مجازی در راه اند

اگر گرسنه باشید، می توانید در اینترنت رستورانی را سرچ کنید و سفارش غذا بدهید. اما این روزها انگار برای رفع هر خواسته ای می توانید از اینترنت و پیک استفاده کنید. حالا به جای سفارش جوجه و ساندویچ، بعضی جوانان مواد مخدر و محرک را در سایت ها پیدا می کنند و سفارش می دهند تا به در منزل بیاورند و چنین است که بی چک و چانه مواد حاضر می شود.

چندی پیش نیروی انتظامی از مسدودکردن سایت هایی که مروج آموزش ساخت مواد مخدر و فروش آن بود، خبر داد. اما هم چنان «ساقی»های اینترنتی در دسترس هستند. استفاده از مواد مخدر مدرن شده است و دیگر کسی منتظر معتادی با سر و وضع آشفته و فقیر نیست، بلکه مدرنیت پایش به سفارش مواد نیز رسیده است. صفحاتشان در فیس بوک نام های مختلفی دارد. در اینستاگرام و لاین هم فعال هستند.

«مجمع پروازکنندگان به فضا»، «خماران مقیم مرکز» اسامی ای از این دست، نشان فروشندگان و مصرف کنندگان مواد است. بیشترین موادی که در این شبکه های مجازی تبلیغ می شود «ماری جوانا» و «گل» است. نحوه کاشت و فروشش را توضیح می دهند و به قول خودشان کاسبی می کنند. بین خودشان برخلاف گفته عموم به «ساقی» مواد شهرت ندارند و «کاسب» هستند. روی دیوار فیس بوک گروه «گل بازار مقیم...» فردی نوشته است: «با اجازه ادمین/ سلام من تو لاین یک گروه درست کردم واسه گلبازها این...ای دی منه هرکی خواست ادد کنه، پیام بده تا دعوتش کنم با هم اتحاد راه بندازیم، کاسب ها هم می تونن اون جا کاسبی کنن.»

ساقی های آنلاین و مجازی در راهند!

در پایین این پست انواع تقاضا برای خرید مدل های مختلف گل به چشم می خورد. ادمین صفحه، بعد از تلاش های زیاد راضی می شود تا صحبت کند و بگوید شغلش چیست. دانشجوی رشته معماری بوده و حالا نصفه و نیمه درسش را رها کرده است. نامش را نمی گوید و می گوید: «اسم فرضی بزن. ما همه زندگی مان فرضی و توهمی است.»

مدت هاست این صفحه را اداره می کند و از همین طریق «کاسب» هم هست. می گوید: «چندباری صفحه ام را بستند و ردیابی کردند، اما خودم را نجات دادم. در اینستاگرام هم فعال هستم. قبلا شیشه درست می کردم و می فروختم، ولی الان فقط تو کار «گلم». قبلا از شیراز می آوردم. اسمش را که شنیدی. همون روستائه. «قلات»، ولی الان خودم هم می کارم.»

می پرسم: «مواد را چگونه به مشتری می رسانی؟» کلا با مکث توضیح می دهد و قبل از هر جواب سکوتی ممتد و طولانی دارد: «با پیک کار می کنم. مشتری ها ثابت به ایرانسلم پیام می دهند و نوع جنس و میزانش را مشخص می کنند، من هم با پیک برایشان می فرستم.» می پرسم: «پول را چگونه می گیری؟» می گوید: «کارت به کارت می کنند.» می پرسم: «اگر سرت کلاه برود و پول را به حسابت نریزند چه؟» می خندد و می گوید: «اساس کار ما اعتماد است. یک بار «گل» خوب بزنی تا آخر هوادارش می شی. یک بار هم پول را ندی، دیگه از «گل» خبری نیست.»

ساقی، امین مشتری است

مواد مخدر مخصوصا «گل» این روزها به سهولت در دسترس است. کافی است اینترنت داشته باشید تا به راحتی بتوانید مواد را تهیه کنید. درواقع ساقی یا کاسب های مجازی در راه اند. در صفحات مجازی شان به شدت تاکید می کنند که «گل» و «ماری جوانا» اعتیاد ندارند.

فرید براتی سده، معاون پیشین درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، درباره وجود این سایت های مجازی و طریق تهیه مواد از آنها می گوید: «این سایت ها واقعا زیاد است و مشتریان این سایت ها آدم های عادی نیستند، بلکه آن ها مشتریانی خاص هستند که در سایت ها به دنبال دستورالعمل های ساخت انواع مواد به ویژه مواد تازه به بازار آمده می گردند. فروش انواع مواد مخدر و محرک نیز کاری است که تمرکز اصلی این سایت هاست و البته بازاریابی برای انواع پیش سازهای تولید روان گردان ها که ممکن است برخی از آن ها در دسترس نباشد.»

طی گزارش و گفت و گو با برخی جوانان مشخص شد بیشترین موادی که جوانان مصرف می کنند، «گل» و «ماری جوانا» است. تا جایی که برخی جوانان حتی در آپارتمان شخصی اقدام به کاشت این گیاه می کنند. تا چند سال قبل این ماده مخدر کمیاب و گران قیمت بود و حالا جوانان روش کاشت آن را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و معتقدند این دسته مواد اعتیادآور نیست؛ نظری که خلاف نظر کارشناسان این حوزه است که معتقدند «گل» نیز به اندازه سایر مواد مخدر اعتیادآور است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج