۲۳۰۸۵۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

سرافراز: در موضوع هسته ای، حرفه ای بودیم

دومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی صبح روز سه شنبه سیزدهم مرداد، در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: سرافراز، رئیس رسانه ملی در دومین نشست سراسری مدیران صدا و سیما که صبح روز سه شنبه سیزدهم مرداد، در مرکز همایش‌های بین المللی این رسانه برگزار شد، در سخنانی ضمن گرامیداشت خاطره بازدید تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ و تبریک فرارسیدن روز خبرنگار، با اشاره به عملکرد رسانه ملی در موضوع هسته ای گفت: رفتار رسانه در موضوع مذاکرات هسته‌ای به دلیل اهمیت و حیاتی بودن موضوع، از رویکردی حرفه ای برخوردار بوده است، به گونه ای که آحاد جامعه با توجه به عملکرد این رسانه نسبت به موضوع، اطلاعات و ارزیابی درستی پیدا کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع هسته ای کشورمان در ماههای اخیر چهار مرحله را پشت سر گذاشته است، افزود: مرحله اول توافق لوزان، دوره دوم از لوزان تا وین، دوره بعد از جمع بندی مذاکرات تا زمان اعلام نتیجه ، و دوره چهارم دوره پس از توافقات است.

سرافراز افزود: در مرحله اول، طرف‌های مذاکره، بیش‌تر به مباحث شکلی می‌پرداختند و وارد محتوای مذاکرات نمی‌شدند، اگرچه در انتها اعلام شد که توافقاتی صورت گرفته است. پس از آن بود که به دلیل رفتار‌ها وموضع‌گیریهای مقامات سیاسی و نظامی امریکا با رویکرد تهدید و تحقیر ملت ایران، مقام معظم رهبری، مواضع و خطوط قرمز نظام را تبیین و تشریح کردند.

وی تصریح کرد: در این مرحله، سازمان صدا و سیما با تبیین مواضع نظام، به طرح دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره پرونده هسته‌ای پرداخت و زمینه رسانه‌ای را هم برای تیم مذاکره کننده فراهم کرد،. ضمن آنکه در این مرحله، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد افکار عمومی، درک درستی از مواضع کشور دارند و به آمریکا بی‌اعتمادند.

رئیس سازمان صدا‌و‌سیما با بیان اینکه توانستیم در مرحله دوم، موضوع را برای افکار عمومی تبیین کنیم در تشریح رفتار رسانه‌ای سازمان گفت: در این مرحله، چندین گروه خبری، مذاکرات را در محل و نیز در پشت صحنه به‌صورت گسترده پوشش دادند. صدا ‌و‌سیما توانست در دو بعد مباحث پیچیده حقوق بین الملل و نیز خود پرونده پیچیده هسته‌ای را ازنظر فنی، توانایی‌های دوطرف و ظرفیت‌ها آگاهی بخشی کند و افکار عمومی را در جریان مذاکرات قرار دهد و به توفیقات خوبی دست یابد.

سرافراز سپس با تشریح عملکرد سازمان صدا و سیما در مرحله سوم مذاکرات گفت: مرحله سوم، مرحله تصمیم گیری بود. این مرحله در دو جبهه پیش می‌رود؛ در امریکا و در ایران. وی افزود: در آمریکا برجام باید به کنگره برود. کنگره نیز مخالفت خواهد کرد و البته دولت امریکا نیز عنوان کرده است آن را وتو می‌کند. در چنین وضعیتی سوال این جاست که آیا لابی صهیونیستی، مخالفان جدی کنگره، و پول‌های عربستان، می توانند با رأی دو سوم اعضای کنگره، وتوی اوباما را بی اثر کنند؟ در دیگر سو، در جمهوری اسلامی، مراحل قانونی درباره پرونده هسته‌ای طی شده، و شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، وارد این پروسه شده اند.

رئیس سازمان صدا‌و‌سیما در ادامه تصریح کرد: در نگاه رسانه‌ای، جمع بندی پس از مذاکرات وین این بود که این نه یک پیروزی بزرگ است و نه یک شکست خفت بار. نکات مثبت و منفی‌ای هم در جمع‌بندی وجود دارد.

سرافراز در ادامه به تشریح ویژگی‌های مرحله چهارم پرداخت وگفت: در این مرحله، موضوع مهم و اساسی، بحث گفتمانی است. در ادبیات مقامات امریکایی و رسانه‌های غرب، یک بحث گفتمانی شکل گرفته که ازطرف امریکایی‌ها و دنباله‌روهای آن ها تعقیب می‌شود وآن اینکه جمهوری اسلامی باید اصول و مبانی خود را تغییر دهد تا در نهایت به تغییر ساختار حکومت منجر شود.

رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به فرمایش های مهم مقام معظم رهبری در تبیین اصول امام(ره)، اعتماد به نیروی اراده مردم را در کارها از اصول امام(ره) برشمرد.

وی در ادامه حوزه اقتصاد و موضوعات علمی را از مباحثی برشمرد که باید به قدرت اراده مردم برای حل مشکلات اقتصادی کشور در نظر داشت، همانگونه که نظام در موضوعات علمی به جوانان اعتماد کرد و پیشرفت‌هایی را در شاخه‌های علمی شاهد بود.

وی مخالفت با نابرابری اقتصادی و اشرافی‌گری و طرفداری جدی از مستضعفین را از اصول امام دانست و گفت: همواره نظام و انقلاب باید به آن توجه کند و یکی از راه‌های موفقیت انقلاب و حفظ گفتمانی نظام همین اصل است.

سرافراز ادامه داد: حمایت از مظلومان در مقابل مستکبران نکته دیگری است که به سیاست‌های کشور در حوزه منطقه ای برمی گردد و باید آن را مثل یک پرچم حفظ کنیم.

رئیس سازمان صدا‌و‌سیما مرحله زمان فعلی را مرحله جنگ نرم نوین رسانه‌ای دشمن نامید و گفت: دشمن با استفاده از ابزار نوین رسانه‌ای قصد دارد ادراک جامعه را مدیریت و کاری کند که عوامل خودی در مسیر نقشه دشمن حرکت کنند. آن‌ها درحال الگوسازی جدید رفتاری با استفاده از رسانه های نوین نیز هستند و آن را الگوی جهانی می‌نامند در حالی که این، الگویی غربی و امریکایی است و در تقابل با الگوی بومی و ملی قرار می گیرد. وی افزود: از دیگر اقدامات دشمن، برای رسیدن به جهانی سازی تولید پیام، جنگ نرم است. این ابزارهای نوین، اینترنت، شبکه های اجتماعی و وب سایت‌ها، توزیع پیام را جهانی می کنند. ابزارهایی که اختیار، بهره برداری و پردازش آنها در اختیار ما نیست. این روش‌ها و ابزار، به آنها امکان و قدرت می‌دهد تا دقیقا بفهمند که افراد جامعه، چگونه فکر می‌کنند؟ چه رفتار و علایق و سلایقی دارند و برای آنها طراحی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی می‌کنند که اگر در مخالفت با منافعشان حرکت کنند، چه کاری باید انجام دهند.

وی تصریح کرد: دشمنان، برای دستیابی به این اهداف، با قلب واقعیت‌ها و حقیقت، جامعه‌ای شبکه‌ای ایجاد می‌کنند تا گروه‌های شبکه‌ای با کارکرد خاص مد نظرشان شکل بگیرد. آنها قصد دارند با شکل دهی این کاربران و گروه‌های شبکه ای، پیامهای "فریب" را در شبکه های اجتماعی مجازی و مطالب دروغ و جنگ نرم دشمن را باز نشر دهند و البته برای ان، مکانیزم‌هایی نیز پیش بینی شده است.

سرافراز با افشای پشت پرده شکل‌گیری این جامعه‌های شبکه‌ای افزود: با همین هدف، وزارت خارجه آمریکا آموزشکده جامعه مدنی را با بودجه دفتر دموکراسی و حقوق بشر امریکا راه اندازی کرده است.

وی سپس به مصادیقی از این فضا سازی اشاره کرد و گفت: برای نمونه در شبکه‌های اجتماعی، خبری کذب بارگذاری می شود و در ادامه هم روزنامه ها و سایت‌های خبری، آن فضاسازی را دنبال می کنند مثل خبرکذب ممنوعیت پخش آثار خواننده ایرانی الاصل، سامی یوسف در رسانه ملی، که بلافاصله یک روزنامه انگلیسی ویک روزنامه آمریکایی با درج گزارش و وادار کردن همان فرد به موضع گیری، سعی در فضا سازی داشتند و نیز پاسخ دهی رئیس صدا وسیما به یکی از زندانیان سیاسی از دیگر مصادیق خبرپراکنی کذب بود که دکتر سرافراز به آن اشاره کرد و آن را ناشی از همین فریب کاری شبکه‌های اجتماعی دانست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج