۲۳۳۳۴
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

استاد پرویز شهریاری درگذشت

پیکر این استاد رياضيات، امروز، حدود ساعت ١۶ در آرامگاه زرتشتیان تهران در قصر فیروزه به خاک سپرده شد

ایلنا: استاد پرویز شهریاری چهرهٔ ماندگار و استاد ریاضیات، بامداد امروز ٢٢ اردیبهشت‌ماه در سن ۸۶ سالگي در تهران درگذشت.

پرويز شهرياري چهره‌ي ماندگار زرتشتي، استاد رياضيات و سردبير مجله‌هاي وهومن، دانش‌و مردم و چيستا پس از ٨٦ سال زندگي پربار علمي و فرهنگي، بامداد امروز، ٢٢ ارديبهشت‌ماه در بيمارستان‌ جم در تهران گذشت.

وی که پیش از این نیز، چند بار دچار حملهٔ قلبی و مغزی شده‌بود، ساعت ۵ بامداد امروز، بر اثر سکتهٔ فلبی چشم از جهان فروبست.

پیکر این استاد رياضيات، امروز، حدود ساعت ١۶ در آرامگاه زرتشتیان تهران در قصر فیروزه به خاک سپرده شد.

به همین مناسبت اتوبوس‌هایی از روبروی آدریان تهران در خیابان جمهوری، خیابان میرزاکوچک‌خان، آماده شده‌اند که از ساعت ١۶، شرکت‌کنندگان در آیین خاکسپاری را به آرامگاه زرتشتیان تهران در قصرفیروزه خواهند برد.

استاد پرویز شهریاری، ریاضیدان و چهرهٔ ماندگار زرتشتی، در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در کرمان‌زاده شد و نخستین کلاس کنکور ایران را به نام «گروه فرهنگی خوارزمی» ‌در ایران پایه‌گذاری کرد.

وی چندین سال سردبیر مجلهٔ سخن علمی نیز بود، نشریه‌ای که تا فروردین‌ماه ١٣۴٩ منتشر شد.

شهرياري همچنين دبیرستان‌های خوارزمی، مرجان و مدرسه‌ عالی اراک را نیز بنیان‌گذاشت تا بتواند راه‌گشای دانش‌اندوزی فرزندان ایران‌زمین باشد.

این استاد ، با نگارش کتاب‌های ریاضی در درازای سالهای ١٣٣۵ تا ١٣۵٢ خورشیدی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی، نقش مهمی در آموزش ریاضیات در ایران ایفا کرد.

وی که دکترای افتخاری ریاضیات را در سال ١٣٨١ خورشیدی از دانشگاه کرمان گرفته‏، تاکنون صد‌ها کتاب نوشته و برگردان کرده است وی با سردبیری مجله‌های وهومن و چیستا، سهم بسزایی در گسترش فرهنگ و دانش در سطح هازمان ایرانی داشته است.

پرویز شهریاری، چندین سال در دبیرستان فیروزبهرام، به دانش‌آموزان ایرانی، علم ریاضیات را می‌آموخت.

پرویز شهریاری در سال ١٣۴۵ خورشیدی نشان درجهٔ یک علمی را دریافت کرد و در سال ١٣٨۴ به عنوان چهرهٔ ماندگار علمی در رشتهٔ ریاضیات برگزیده شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاران

      روح و روانش شاد .
      اساتید و ادبا بعد از مرگ شناخته میشوند و در دوران حیات تقریبا" فراموش شده اند .

    • mohsen

      یعنی یه عکس از این بنده خدا نداشتین؟؟؟؟

    • رها

      خدا رحمتش کنه.

    • بدون نام

      روح آن بزرگوار قرین رحمت الهی. روحش شاد

    • کیمیا

      روحش شاد
      اگه عکس میذاشتین بهتر بود.

    • رهگذر

      پرویز شهریاری آدم خوبی نبود

    • میرزاد

      روحشان شاد و قرین رحمت الهی، کاش کسانی که از بدی استاد یاد میکنند از نزدیک ایشان را زیارت میکردند، فعالیت علمی استاد که فابل وصف نیست و مهمتر ازهمه مهمان نوازی استاد و مهربانی خاص استاد که به هیچ زبانی قابل وصف نیست، روحشان شاد روحشان شاد

    • یاشار

      خطاب به رهگذر(واقعا انسان بی سواد و نادانی هستی که استاد شهریاری رو اینطور خطاب می کنی.حاظرم شرط ببندم یک بار هم از نزدیک ملاقاتشون نکردی وگر نه بزرگی انسانیت و محبتش طوری در گیرت می کرد که...لا اقل یک صفحه از مقالات یا ترجمه ها یا...بخون که دیگه از این مزخرفات به زبون نیاری.چون دوره امسالی مثل تو که یک صفحه روزنامه رو به زور می خونن و هر چیزی رو با اطلاع و بی اطلاع تحلیل می کنن و به بحث می زارن واقعا در حال به سر رسیدنه.

    • رهگذر

      1- به اندازه کافی حتی بیشتر از آنچه تصور شود شهریاری را میشناسم یکی از ویژه گی ممتاز شهریاری "استادی" در دوروغ گویی است. چهره واقعی شهریاری درزندگی خصوصی و پراز حاشیه اوست که برای اطرافیان نزدیک وی شناخته شده است و از این حیث شخصیت موجهی نداشت .یکی از مشخصات افراد برجسته ونخبه و "الگو " وارزشی در جامعه زندگی خصوصی آنان است که مکمل وجه شخصیت کاری آنهاست که با کمی مداقه به زندگی شهریاری متوجه خواهید شد که شخصیت خوبی نداشت . هستند استادانی که با درجه علمی بالا با حداقل امکانات و بدون ادعای و جاروجنجال وپروپاگاندا به دانشجویان ودانش آموزان ودانش پژوهان این سرزمین خدمت کردند و میکنند و زندگی خصوصی و خانوادگی سالمی داشتند و دارند . به حقوق دیگران احترام می گزارند وبه تعهدات خود پایبندند .
      2- اما اگرمنظور آقای میرزاد تالیف کتاب و مقاله درسی باشد که دراینصورت تمام ناشران ومولفان کتب درسی که تعداد شمارگان- تنوع موضوع آنها صدها برابر بیشتر از فعالیت پرویز شهریار ی است ( مثلا قلمچی) دراینصورت شهریاری در برابر آنها پر کاهی بیش نیست..تعجب است که چرا کسانیکه برای شهریاری رزومه سازی کردند برای شناخت بیشتر نسل جوان وپیشرو در مورد افکار و ایده ئو لوژی ووابستگی های سیاسی وی سکوت کرده اند. شهریاری یک پهلوان پنبه ای بیش نیست . وآدم خوبی نبود . ضمنا ازاین وب سایت متشکرم که برخلاف (چی چی نیوز )نظر مردم را سانسور نمی کند

    • رهگذر

      جواب به یاشار که معلومه زبان فارسی بلد نیست .البته ازپرچم فزستنده پیام دور از انتظار نیست .وشاید هم فارسی بلدی ولی خودتو به نفهمی زدی . چرا که از ادبیاتی که بکار بردی مشخص است .بد جوری بهت فشار آمده .البته حرف حقیقت همیشه تلخه . اگر سواد فارسی بلدی نوشتم که بیش از آنکه تصورش را بکنی از نزدیک شهریاری دوروغگو را میشناسم .اتفاقا اکثر مجلات چیستا و... خواندم وهمینطور کتابهایی در مورد شهریاری . من فکرمیکنم مطالبی که نوشتم عین واقعیت است و به همین دلیل جوش آوردی . من که مانند تو بی ادب نیستم که هر چه لایق خودت است بیان کنم . شاید در زندگی به آدم های کلاهبردار برخورد نداشتی . آنها در برخورد با مخاطب بسیار خوش برخورد دل نشین و با محبت و....فریبنده هستند .ازهوش زیادی برخوردار هستند شاید اگر ریاضی میخواندند نابغه می شدند. اما در مورد شرط بندی .بدان که شرط را بدجوری باختی .خودت که هیچ پدر وجد پدری هم را باختی . من در خصوص سطح معلومات شهریاری نظری ندادم .دراین مورد بسیارند کارشناسان خبره که صاحب نظرند .شهریاری که مدرک لیسانس داشت . در همین کشور خودمان ایران استاتیدی هستند که با درجه دکترا واقعی (زحمت کشیده ) در حال تدریس هستند.ادعایی ندارند. نه بوق و کرنا میکنند و نه "رفقا" برایشان فیلم تبلیغاتی می سازند. معمولا کسانیکه لحن لومپنی دارندونمیتوانند حقیقت را درک کنند آخرش دست به تهدید میزنند .من که نفهمیدم که منظورت از اینکه دوران شما به سر آمده چیست . اما حرفات شبیه خارج نشینان شکم گنده و مرفه بی درد است . که مثل طوطی حرفی را تکرار میکنند. شب دراز است و قلندر بیدار آخر سخن اینکه پرویز شهریاری آدم خوبی نبود .شهریاری پهلوان پنبه ای بیش نبود .

    • شادي

      جناب رهگذر فكر كنم به تو بيشتر از ياشار فشار اومده... منم استاد شهرياريو ميشناختم اما نه اونجور كه تو گفتي... همچين ميگي استاد دروغگو بودو براش فيلم تبليغاتي ساختن كه هرگي ندونه فكر ميكنه به مقامو و ثروتي رسيده... استاد فقط يك معلم رياضي در دبيرستان تهران بود و از همينم راضي و خشنود بود...تازه بعد از درگذشتش ما فيلمشو ديديم... الان شايد ما استادان رياضي با مدرك دكتراي زياد داشته باشيم اما اگه استاد شهرياري زماني همت كرد به تاليف و ترجمه كتاب كه رياضيات در مملكت ما بسيار كمرنگ بود اين هايي كه الان دكتر شدند به همت استاد به اينجا رسيدند... تورو خدا اين اخلاقتو بذار كنار براي خودت سخت ميشه ها...

    • بدون نام

      خطاب به رهگذر:این آدم بی سواد اصلا استاد را نشناخته ونخواهد شناخت اثرهای بیاد ماندنی این استاد نمونه همه چیزاست

    • صابر

      کتاب حل مسائل دشوار ریاضی شاخنو که استاد ترجمه کرده اند بی نظیر است ای کاش در زمان حیاتش بیشتر تجلیلش می کردیم روحش شاد ویادش برای همیشه گرامی باد

    • رهگذر

      پاسخ به یاشار به دلیل استفاده از ادبیات لومپنی بود و ظاهرا شادی از جانب یاشار و کالت دارد که بخشی از فشار وارده به یاشار را تحمل کند وچه خوب حداقل شادی ادب ونزاکت را رعابت کرده است . به شادی پیشنهاد میکنم یکبار دیگر به دو مطلب قبلی مراجعه کنی و بدانی که مطالب گفته شده عین واقعیت است .گفتی که شهریاری یک معلم بود و....... کسی منکر این مطلب نیست اما در این مملکت معلم واستاد ریاضی و البته زحمتکش بسیارند ولی چرا آنهارا مطرح و بزرگ نمیکنند ؟ اگر بقول ناشناس بی ادب و آقای صابر صرفا چاپ کتاب وحل المسائل و ......غیره است باید ازتمامی استاتید ریاضی و تاشران آنها ( قلمچی - جوکار - مدرسان شریف آینده سازان .........) وکلاسهای کنکور وتقویتی ...که تعداد کتب منتشره آنها از جمع ساعتهای عمر شهریاری بیشتر است قدرانی باشکوه شود. درخصوص چهره دوم پرویز شهریاری گفتنی زیاد است .اما در خصوص جمله آخر شادی (که به نظر میرسد بخشی ازادبیات یاشار بدرونش نفوذ کرده است) .شادی شما نگران سختی حال رهگذر نباش .بهتراست نگران پیشداوری و تعصب فکری غالب بر خودت باشی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج