۲۳۴۲۱۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نقش رسانه ها در عدالت جنسیتی

مطابق اولین برنامه بلند مدت جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ شناخته می شود و در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، برخورداری از سلامت، رفاه، تامین اجتماعی و نیز بهرمندی از امنیت اجتماعی و قضایی برای تمامی آحاد جامعه ضروری شناخته شده است.

خبرآنلاین: دکتر امیرمحمود حریرچی *تاکید این سند چشم انداز بر «ایجاد فرصت های برابر» است. فرصتی برای دسترسی به بهداشت و درمان، آموزش و کسب مهارت، اشتغال و کسب درآمد بعنوان سه شاخص اصلی توسعه همه جانبه انسان محور. لذا چنانچه با نابرابری بویژه جنسیتی مواجه باشیم، مسئولیت بررسی ابعاد آن و انعکاس مشکلات ناشی از این نابرابری کیست؟ قانونگذاران، مجریان یا نظام دادگستری در جامعه؟ که خود تصوری از انجام وظایف به مطلوب داشته و یا اینکه یکدیگر را در خط مقدم تحقق این حق برابری جلوه می دهند.

در جامعه ای مردمسالار و عدالت خواه طریقی مطمئن تر یافت و تجربه شده است، «رسانه های مستقل» و دور از هیاهوی سیاستگزاری های بعضا متناقض و گاها سلبی بویژه در حوزه زنان از طریق انعکاس واقعیت های جامعه بگونه ای همراهانه در جهت اصلاح روش ها و نقد عملکردها به یاری تنظیم گزارش های میدانی، اخذ نظرات جامعه علمی کشور و نیز سازمان های مردم نهادی که در حوزه زنان فعال هستند.

زنان نیمی از جمعیت را تشکیل داده و‌ همچنین عهده دار مراقبت از یک چهارم جمعیت یعنی کودکان و‌ نوجوانان، در کنار مراقبت بخش عمده ای از سالخوردگان هستند. علاوه بر این، زنان از جهت نقش بیولوژیکی که در زمینه بقای نسل دارند (باروری و زایمان و...) نیاز ها و مشکلات ویژه ای نیز به لحاظ بهداشت، درمان، تغذیه دارند که عدم توجه به أن ها و فقدان دسترسی به خدمات مورد نیاز که با یافته های علوم پزشکی نوین نیز بر حجم و اهمیت توجه به آنها افزوده شده را ضرورتی اجتناب ناپذیر در جهت ایجاد جامعه ای سالم مبتنی بر عدالت می نمایاند.

در اسناد جهانی و ملی رفع نابرابری علیه زنان، بر لزوم ایجاد فرصت های برابر برای مشارکت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنان تاکید شده است. شاخص هایی نظیر میزان های اشتغال آنان و درآمدزایی (از طریق دسترسی به امکانات لازم جهت نیل به آن نظیر آموزش و کسب مهارت) میزان فرصت مشارکتشان در فعالیت های اجتماعی، سیاستگزاری ها و نیز حضور در مراجع تصمیم گیری... در مقایسه با مردان نه تنها تاکید بلکه اصرار ورزیده شده است. چرا؟

در بررسی و توجه به اثرات مطلوبی که از اِعمال این برابری در جهت رشد و تعالی جامعه فراهم خواهد آمد، همانگونه که اشاره شد رسانه ها نقشی اساسی را می توانند ایفا کنند. نقشی که با انعکاس نیاز ها و مشکلات در این عرصه قطعا در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه های عملیاتی و کنترل حسن اجرای آنها جهت بهبود وضعیت و ارتقای کیفیت زندگی جامعه مورد هدف، اثربخشی مطلوبی نداشته باشد، کم تاثیر نیز نخواهد بود.

قطعا احاطه گزارشگران در بررسی هر حیطه از مقولات نابرابری جنسیتی در کنار تدوین و‌ اجرای هنرمندانه محصولاتی که به این موضوع میپردازد از اهمیت بالایی در بین مردم و مسئولان مدیریت جامعه برخوردار خواهد بود، تلاشی اطمینان بخش دور از هرگونه سیاه و یا سفید نمایی و بر اساس تلاشی صادقانه و خداپسندانه جهت رضایت و خوشنودی عموم بویژه زنان که امیدوارانه در انتظار زندگی ای بهتر بسر می برند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج