adexo3
۲۳۶۱۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

کاهش ۵۰ درصدی تجارت ایران و آمریکا

بیش از ۳۰ سال است که از زمان قطع رسمی روابط سیاسی ایران و آمریکا می‌گذرد. با این وجود طی سه دهه اخیر تجارت ایران و آمریکا اگرچه فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده، اما هیچ وقت به طور کامل قطع نشده است.

خبرگزاری ایسنا: بیش از ۳۰ سال است که از زمان قطع رسمی روابط سیاسی ایران و آمریکا می‌گذرد. با این وجود طی سه دهه اخیر تجارت ایران و آمریکا اگرچه فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده، اما هیچ وقت به طور کامل قطع نشده است.

مسائل سیاسی به وجود آمده بین ایران و آمریکا شاید بیش از همه بخش تجارت، فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور را تحت تاثير قرار داده است. ایران و آمریکا هر یک در حوزه های مختلف اقتصادی از صنعت و تجارت گرفته تا کشاورزی و انرژی مزیتهای خاص خود را داشته که در این بین بخش تجارت توانسته پل ارتباطی بین ایران و آمریکا باشد.

حتی تشدید تحریمهای بین‌المللی علیه ایران در سال گذشته نیز باعث نشد تا حجم تجارت ایران و آمریکا به صفر برسد؛ اگرچه با کاهش قابل ملاحظه مواجه شد. البته باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که حجم تجارت بین ایران و آمریکا سهم بسیار ناچیزی در کل تجارت هر یک از این دو کشور دارد.

براساس آمار گمرک ایران، واردات ایران از آمریکا در سال ۱۳۹۰ از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۴۶.۸ و ۵۴.۲ درصد کاهش یافت. در سال ۱۳۹۰ واردات ایران از آمریکا به بیش از ۱۰۰.۲ میلیون دلار رسید که وزن این میزان واردات نیز معادل بیش از ۲۲ هزار تن اعلام شد. در سال ۱۳۸۹ نیز حجم واردات ایران از آمریکا از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب به ۱۸۸.۵ میلیون دلار و ۴۷ هزار تن رسیده بود.

در همین حال آمار گمرک ایران نشان داد که صادرات ایران به آمریکا در سال ۱۳۹۰ با کاهش ۹۸.۶ درصدی به بیش از یک میلیون دلار رسید. وزن صادرات ایران به آمریکا نیز با افت ۸۹.۷ درصدی به ۲۴۸ تن رسید. در سال ۱۳۸۹ صادرات ایران به آمریکا بالغ بر ۷۹ میلیون دلار شده بود.

در سال ۱۳۹۰ سه کالای عمده وارداتی ایران از آمریکا شامل خمير چوب شيميایي به ارزش ۲۰.۲ میلیون دلار، مكملهای غذايي و دارويي به ارزش ۱۸ میلیون دلار و داروهاي خرده فروشي فاقد توليد داخل به ارزش ۱۲ میلیون دلار بود.

دستگاههاي برقي تشخيص بيماري، اعضاي مصنوعي بدن غير از مفصلهاي مصنوعي و لنز داخل چشمي از جنس PMMA، اسپرم گاوي، تخم سبزيجات براي کشت و کره بسته بندي شده به صورت بسته هاي بيش از ۵۰۰ گرم از دیگر کالاهای عمده وارداتی ایران از آمریکا طی سال ۱۳۹۰ بودند.

این در حالی است که فرش دستباف و کفپوشهاي نسجي از پشم يا از موي نرم (کرک) حيوان، انواع انگور، کتاب، بروشور، جزوه و مطبوعات چاپ شده و خرما اصلی ترین صادرات ایران به آمریکا در سال قبل بودند. همچنین آمار گمرک ایران حاکی از توقف صادرات مغز پسته، بیسکویت، آلو، مربا، زرشک و کنسانتره آناناس ایران به آمریکا در سال ۱۳۹۰ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج