۲۳۸۸۳۰
۵۲ نظر
۵۰۵۸
۵۲ نظر
۵۰۵۸
پ

بازداشت مدیر مجتمع در صورت نصب ماهواره!

مواد هفتم و هشتم طرح صیانت از عفاف و حجاب وارد ماجرای ماهواره شده و براساس ماده ٧، نصب و تعمیر ماهواره ممنوع و حبس و جزای نقدی در انتظار نصاب است. اما ماده ٨ مطرح کرده: «مدیر ساختمان موظف است درخصوص جمع‌آوری تجهیزات مرکزی غیرمجاز ماهواره اقدام و به ساکنان تذکر دهد و در صورت عدم تغییر، موضوع را به نیروی انتظامی گزارش دهد. عدم تذکر به ساکنان و عدم ارسال گزارش موجب محکومیت مدیر ساختمان به جزای نقدی درجه ٧ می‌شود».

روزنامه شرق: توبیخ و درج در پرونده در صورت بدحجابی، دوره آموزشی برای زنان با پوشش غیرشرعی، جزای نقدی و پرداخت جریمه، فقط بخشی از بندهایي است که در «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» درج شده، طرحی که مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی کارشناسی‌اش کلیات آن را رد کرده و بند به بند آن را تحلیل و ارزیابی کرده است.

بی‌توجهی طرح به ضرورت و لزوم ایجاد مطالبه عمومی و وفاق جمعی در برخورد با بدحجابی، افزایش امکان گسست بین نظام و مردم و تقلیل بدحجابی از امری نابهنجار و غیرارزشی به تخلف‌های راهنمایی و رانندگی و کاستن از ارزش حجاب و گسترش تصور تخطی از ارزش حجاب با پرداخت هزینه نقدی، از جمله دلایل رد کلیات طرح در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است. در بخش دیگری از این گزارش تأکید شده «این طرح جرم‌انگاری جدیدی در موضوع عفاف و حجاب انجام نداده، بلکه تلاش کرده جرم‌انگاری‌ای را که در گذشته بوده، از طریق تعیین مجری و تشدید مجازات کارآمد کند».

طرحی که معیشت زنان را نشانه گرفته است

این طرح در بخش‌هایی اقتصاد زنان را هدف گرفته، جایی که به بهانه پرهيز از اختلاط زنان و مردان در بسیاری مشاغل و ساعت کاری شب، لزوم دریافت مجوز از اداره اماکن قید شده است. درعین‌حال بخش‌هایی از طرح نیز به ماهواره اختصاص یافته و قوانین سفت و سخت مقابله با آن؛ از جریمه‌های سنگین تا دستگیری مسئول ساختمان.

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب در ١٦ مهر ٩٣ با هدف بازنگری در قوانین موجود در عرصه حجاب، افزایش ضمانت اجرای قوانین و اصلاح و تقویت مجازات‌ها درباره ممنوعیت نصب و به‌کارگیری تجهیزات ماهواره، تهیه و اعلام وصول شد. کلیات اين طرح در مجلس تصویب شد و با مخالفت مجید انصاری، معاون پارلمانی روحانی، همراه بود؛ او علاوه بر موازی‌کاری مجلس با وزارت کشور، بندهایی از طرح را مغایر آزادی‌های مدنی دانست.

افزایش فشار بین‌المللی در موضوع پرونده‌های حقوق ‌بشر

مرکز پژوهش ابتدا با کارشناسان، روحانیون و اهل فن در این حوزه جلسه تشکیل داده و بعدتر نشست‌هایی پی‌درپی برگزار کرده است. همه افراد از گروه‌ها و طیف‌های سیاسی مختلف دور هم نشسته و از ایده‌هایشان گفته‌‌اند، درباره طرحی که حالا مرکز پژوهش‌ها به‌ویژه آن را «در ابعاد بین‌المللی و منطقه پرمخاطره» خوانده و اینکه طرح چنین مباحثی ذهنیت افراط‌گرایی در منطقه را به وجود خواهد آورد. مركز پژوهش‌ها معتقد است: «از آنجا که پرونده‏هاي سياسي كشورمان در نقض حقوق بشر مطرح است، تصويب اين طرح و اجرائي‌كردن آن مي‏تواند زمينه‏ افزايش فشار بين‌المللي عليه ایران در مجامع و نظام بين‎الملل را دامن زند».

افزایش جریمه از ٥ تا ٥٠ هزار به ١٠٠ هزارتومان

در ماده یک طرح پیشنهادی مجلس آمده: «چنانچه راننده یا سرنشینان وسائل نقلیه اقدام به کشف حجاب، روزه‌خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیرمتعارف کنند، افسران کادر یا پیمانی موظف به جریمه صد هزار تومانی و در صورت تکرار، منظورکردن ١٠ نمره منفی و توقیف ٧٢ ساعته خودرو است». مرکز پژوهش‌ها در بررسی ماده یک این طرح تأکید دارد: «قانون‌گذار در این حوزه با خلأ قانونی مواجه نبوده و ضمن افزایش میزان جریمه از پنج تا ٥٠ هزارتومان به ١٠٠ هزارتومان، معنای حجاب را از امری هویتی - فرهنگی به رفتاری خلاف در سطح نبستن کمربند ایمنی در خودرو تقلیل داده است. چنین ماده‌ای این شبهه را ایجاد می‌کند که به‌راحتی با پرداخت پول و جریمه نقدی یا توقیف ماشین، می‌توان از الزام حجاب تخطی کرد و اجرائی‌سازی این ماده نیز در هاله‌ای از ابهام است».

امکان اعمال‌‌ نظر شخصی در پناه عبارات کلی

گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌ها به ذکر عبارت «حرکات غیرمتعارف اخلاقی» اشاره کرده و این سؤال را پیش‌روی طراحان و تصویب‌کنندگان قرار داده که منظور از این حرکات چه حرکاتی است و زنهار داده که مشخص‌نشدن مقصود دقیق قانون‌گذار از این عبارت، موجب برداشت سلیقه‌ای و اعمال نظر شخصی می‌شود.

ماده ٥ طرح، به اقتصاد زنان وارد شده و بر پرهیز از اختلاط زنان با مردان در ساعات متعارف - ٧ صبح تا ١٠ شب- تأکید دارد. این در حالی است که براساس آمار اتاق اصناف، درحال‌حاضر ١٣٧ نوع واحد صنفی وجود دارد که ٢٤ میلیون جمعیت سراسر کشور را پوشش می‌دهد. زیرساخت تفکیک جنسیتی در این مراکز وجود ندارد و اعمال این ماده فقط به اخراج یا بی‌میلی کارفرما برای استخدام نیروی زن منجر خواهد شد.

گزارش مرکز در این بخش نیز به طرح سؤال از طراحان آن پرداخته: «آیا اخراج زنان از واحدهای صنفی دارای مجوز و ورود به فضاهای غیررسمی و فاقد مجوز، آسیب‌های متعدد اجتماعی به‌همراه نخواهد آورد؟»در ماده ٥، مشاغلی از جمله پرستاری، پزشکی و مهمانداری هواپیما معاف شده‌اند. گزارش به مشاغل دیگری از جمله مامایی، شیرینی‌فروشی، تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها اشاره دارد و معتقد است این نکته چالش‌هایی اساسی پیش‌روی اصناف قرار می‌دهد.

جریمه از ٢٠٠ هزار تا یک میلیون

بر اساس ماده ٦ این طرح افراد بدحجاب به گذراندن دوره آموزشی و جریمه نقدی از ٢٠٠ هزارتومان تا یک میلیون تومان شده‌اند. این در حالی است که در قانون مجازات اسلامی جریمه زنانی که بدون حجاب شرعی در اماکن عمومی حاضر شوند حبس از ١٠ روز تا دو ماه و یا از ٥٠ هزارتومان تا پانصد هزار تومان جریمه نقدی است. گزارش مرکز پژوهش‌ها، اجبار به گذراندن دوره و کلاس آموزشی و افزایش جریمه نقدی از ٥ تا ٥٠ هزارتومان به ٢٠٠هزارتومان تا یک میلیون تومان را ازجمله تغییرات این طرح می‌داند. سؤال دیگر این گزارش از طرفداران طرح این بوده که «حضور در کلاس تا چه میزان به تغییر نگرش نسبت به موضوع حجاب منجر می‌شود؟

بازداشت مدیر ساختمان در صورت نصب ماهواره

مواد هفتم و هشتم طرح صیانت از عفاف و حجاب وارد ماجرای ماهواره شده و براساس ماده ٧، نصب و تعمیر ماهواره ممنوع و حبس و جزای نقدی در انتظار نصاب است؛ اما ماده ٨ این طرح ایده عجیب و سؤال‌برانگیزی مطرح کرده: «مدیر ساختمان موظف است درخصوص جمع‌آوری تجهیزات مرکزی غیرمجاز ماهواره اقدام و به ساکنان تذکر دهد و در صورت عدم تغییر، موضوع را به نیروی انتظامی گزارش دهد. عدم تذکر به ساکنان و عدم ارسال گزارش موجب محکومیت مدیر ساختمان به جزای نقدی درجه ٧ می‌شود».

از اینها گذشته در این ماده هزینه جریمه از ١٠٠ تا ٥٠٠ هزارتومان به دو تا هشت میلیون تومان افزایش یافته و در صورت تکرار به بیش از شش ماه تا دوسال حبس منجر می‌شود. این در حالی است که وزیر ارشاد سال گذشته درباره آمار ضریب استفاده از ماهواره در تهران به عدد ٧١ درصد اشاره کرده بود و حالا سؤال کارشناسان مرکز پژوهش‌ها این است که آیا نیروی انتظامی امکان و اراده برخورد با تمامی این ٧١ درصد را دارد؟

تجسس در حریم خصوصی شهروندان

گزارش مركز پژوهش‌ها مي‌افزايد: «آیا این برخورد، به گسترش مقاومت مردمی منجر نخواهد شد؟» درعین‌حال تعیین مجازات رئیس ساختمان فاقد نگاه واقع‌بینانه و موجب ایجاد اختلاف درون ساختمانی عنوان شده است. ضمن اینکه قانون‌گذاری به‌این‌نحو موجب نگرانی از مداخله در زندگی خصوصی شهروندان و تجسس در حریم آنها خواهد بود.

کلیات «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» در نیم‌نگاه گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌ها رد شده و استدلال‌های محکمی پای این ردشدن آمده و در بندبند گزارشی ٢٥ صفحه‌ای جزئیات امر مورد بررسی قرار گرفته است. باید دید هيأت حل اختلاف قوا درباره طرح بحث رئیس‌جمهوری پیرامون بندهای این طرح چه خواهد کرد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدا

      آخر مطلب خیلی جالبه ،تجسس درحریم خصوصی مردم،اینو خیلی خوب اومدی

      پاسخ ها

      • bahram

        حقوق بشر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • شهرام

      والا فكر كه نميكنن فقط دوست دارن يه چيزي بگن

    • sina

      یک قدم به جلو، صد قدم به عقب! به قول دکتر، آیا مشکل ما، مدل موی بچه های ماست؟! نه واقعا مشکل اینجاست؟!!

    • بدون نام

      کاشکی به معیشت مردم هم به اندازه اینها توجه میشد.

    • بدون نام

      کشورهای پیشرفته به فکر چه چیز هایی
      هستن ما به فکر چی هستیم
      بزرگان عزیز ماهواره دیگه منسوخ شده
      شده شبکه های اجتماعی
      متاسفانه چون خودتان ندارید خبر از دنیای بیرونتان هم ندارید

    • بدون نام

      روحانی مچکریم!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از روحانی مچکر نباش از مجلس محترم اصولگرا تشکر کن!!

    • حيدر

      خخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      جز تاسف ، كلمات قادر به بيان اين بي حرمتي به مردم، نيست ! آقايون !! خانه از پاي بست ويرانست ، خواجه در پي نقش ايوانست !!!!!

    • mahdi

      خب دیگه کسی مدیر ساختمون نمیشه :| هر کی هم بشه بخواد همچین کاری رو بکنه بهش میگن آنتن :| بدبخت نمیتونه زندگی کنه که

    • ناشناس

      این یعنی سرمایه گذاران خارجی با دیدن این نوع طرحها فراری شوند اگر اقدامات مثبت برای ساماندهی حسابهای بانکی و بحث آقازاده ها و خودروهای میلیاردی و بورسیه ها نبود به دنبال دکلها روی پشت بام خونه ها نمیرفتند .

    • babak

      اززمانی که اولین خودرو وارد کشورما شد این جریمه کردن ها بوده و همچنان هم ادامه داره اما چرا هنوز بعد از این همه سال بازهم شاهد فوج فوج کشته شده های تصادفات و مصدومین و انجام بسیاری از تخلفات هستیم؟ آیا جریمه ها کم بوده؟ اصلا جریمه کارسازه؟ زور و جریمه و بازداشت و گشت ارشاد می تونه فرهنگ سازی کنه؟ جواب با خود شما

    • SHAHAB

      خدا کنه زودتر از شر فیلمای مزخرف gem tv , farsi , onix , river کوفت و درد و زهر مار راحت بشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه جالب اسم همه شبکه ها رو هم بلدی؟!!!!!!!!!!!!

      • بدون نام

        خوب عزيز دل برادر شما نگاه نكن و اينقدر خودتو آزار نده
        خودآزاري كه نداري

      • بهار

        خوبه بدت مياد و همه رو حفظي

      • علیرضا

        شما نگاه نکن حرص هم نخور

      • فرزانه

        اگه نمیبینی پس ازکجااسماشو میدونی

    • ایرانی

      آقا با تکنولوژی با تکنولوژی بجنگ نه با از بین بردن و ایجاد ممنوعیت

    • عجبا

      به اون چه؟

    • بدون نام

      جمع کنین بساطتونو اینهمه فساد و دزدی کلاتو نمیبینین

    • بدون نام

      درگیری و برخورد و تنش در جامعه بیشتر میشه این چه طرحیست !

    • بدون نام

      جا برای سوء استفاده باز میشه در جامعه 1ما امسال جایی میریم مدیر ساختمان نداشته باشه

    • بدون نام

      یعنی اون آقایون هم ماهواره ندارند نصب نمی کنند. چی بگم

    • بدون نام

      خوب هیچ کس مدیر نمیشه ولی به دنبال آن بی نظمی بوجود میاد

    • بدون نام

      آخه این چه طرحیه باید واکنش رو حانی رو ببینیم

    • رضا

      اینجا ایران است

    • مدير ساختمان

      بدين وسيله از همين جا به اطلاع ساکنان ساختمان مسکوني مان ميرسانم اين بنده حقير بي تقصير تا تعيين تکليف اين طرح در مراجع مربوطه از سمت بي مواجب مديريت ساختمانمان استعفا ميدهم.خلاص!!

    • مدير يه ساختمون

      بدين وسيله از همين جا به اطلاع ساکنين ساختمونمان ميرسانم استعفا ميدهم.خلاص!

    • بدون نام

      این هم یه مورد دیگه از آزادیهای فردی و حریم خصوصی و کرامت انسانی! تا حدی خوب یاد گرفتیم با عبارات ارزشمند جمله بسازیم همینطور ادامه بدیم یه .... میشیم در این عصر تکنولوژی و ارتباطات.

    • بدون نام

      امروز از مدیریت استعفا دادم درگیری آپارتمان شروع شد کاش علتشو نمیگفتم هیچ کس تحویل نمیگیره

    • رضا

      مردم باید به نمایندگان اصولگرا رای ندهند این طرح کار اینها ست باید مردم این اقایون بشناسند

    • معمار

      همیشه قانون نوشته میشه ولی مجری نداره

    • ناشناس

      خود كرده را تدبيري نيست كه نيست .......

    • کیا

      خدا رو شکر من 1 ماه پیش مدیریت ساخنمون رو تحویل طبقه ی 2 دادم :دی

    • بدون نام

      جای تاسف داره که افرادی که خودشون رو کارشناس . نخبه میدونند چنین طرحی رو تهیه کرده باشند. من مدیر ساختمان برای گرفتن شارژ ساختمان با چند نفر از ساکنین مشکل پیدا کردم. حالا بخوام سر آنتن هم بحث کنم دیگه امنیت جانی نخواهم داشت.

    • بدون نام

      همین الان هم بنده بعنوان مدیر ساختمان با همسایه بی مسئولیتی که حاضر به پرداخت سهم شارژش نیست، مشکل دارم. چه رسد به اینکه این قضیه هم اضافه شود ...

    • SHAHAB

      وای -20 امتیاز ؟

    • بدون نام

      روحانی مچکریم!!!!!!!!

    • سینا

      دوستانی که تا یه تار مو توی اتومبیل شخصی مردم رو می تونند رصد کنن، بزاریدشون بالا سر دکل های نفت، جواب می ده هاااا!

    • بدون نام

      خدا رو شکر، انتخابات مجلس نزدیکی.

    • بدون نام

      اینجور طرح ها باید شیدتر بشه در کنار فرهنگ سازی

    • امید

      وقتی کسی در مورد مسائل تخصصی توانایی تصمیم گیری ندارد مجبوره به مسائل حاشیه ای به پردازه
      مدیون هستید اگه فکر کنید منظورم نمایندگان مجلس بودن

    • بدون نام

      آفرین به نمایندگان مجلس که بجای حل مشکل بیکاری دغدفه ذهنیشون ورود به حریم شخصی افراده

    • اشکان

      من مدیر ساختمانم از هیچی نمی ترسم هر کی دوست داره نصب کنه اونایروهم که دارن جمع نمی کنیم از خدامه بیان واحد ما ببین چی پیش میاد همه چی به عهده ی خودم حتی جریمه

    • یه بنده خدا

      دستشون درد نکنه خوب کاری می کنن با حرف که مردم قبول نمی کنن هی می گن این علم یزیدو از پشت بوماتون بردارید ولی کو گوش شنوا ...خیلی هم خوبه دستتون طلا

    • بدون نام

      من كه همين آلان استفاء ميدم...

    • سام

      از طریق ماهواره است که بعضی از کارهای
      ناشایست اقایان بگوش مردم میرسد و باید هم مخالف باشند

    • صادقی

      به مدیر ساختمان مان اطمینان میدیم تا روزی که کسی سراغش نیاد با کمال میل وتمام قدرت ازش دفاع میکنیم ولی چنانچه به سراغش امدند قول میدهیم اصلا ازش دفاع نکنیم واز خانه مون بیرون نشیم .حتی حاضریم از خانه مان فرار کنیم .زیرا نامردی امروزه مد شده .باتشکر

    • مصطفی گله داری

      تمام مشکلات مملکت با جم کردن دیش های ماهواره حل شد جوان ها رفتن سر کار فقیر دیگه نداریم دخحتران دیگه تن فروشی نمی کنن جهیزیه تکمیل شد وام کم بهره بهمون دادن ضامن دیگه نمی خوام برای 5 ملیون مشکل تو ایران فقط ماهواره ست دیگه مشکل نداریم تمام

    • کارشناس

      آقا جان بحث نکنید بنظر من بغیر مدیر آپارتمان بقال سرکوچه رو هم باید جریمه کنند !!!!!!!
      بقال سرکوچه باید حواسش به محلشون باشه که کسی ماهواره نصب نکنه دیگه !!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج