۲۴۴۶۷۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

رجوع به رسانه‌های رسمی به حداقل رسیده

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی گفت: دولت باید پیش‌نیازهای لازم برای ورود رسانه به بحث اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

خبرگزاری ایسنا: علی حق، در دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی راهبردی برای کاهش تاثیر شوک‌های برون‌زا بر اقتصاد ملی گفت: فراهم کردن پیش‌نیازهای لازم به رسانه‌ها این امکان را می‌دهد تا کاستی‌ها و موانع اقتصاد مقاومتی را گزارش کرده و نقش جدی خود را ایفا کنند.

وی به نقش رسانه در اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره و بیان کرد: در ماده ۲۱ گفتمان‌سازی در متن سیاست ابلاغی به طور مشخص بحث اقتصاد مقاومتی بر عهده رسانه‌ها قرار داده شده است و همچنین بر اساس کارکردهایی که برای رسانه در بخش اقتصاد مقاومتی وجود دارد، در چهار ماده دیگر هم به نقش رسانه به طور غیرمستقیم اشاره شده است.

حق با اشاره به نقش غیرمستقیم رسانه در متن سیاست ابلاغی بحث اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نقش رسانه کوتاه کردن مسیر توسعه و برانگیختن عزم ملی برای توسعه و هدف ماده یک، رساندن حداکثر مشارکت آحاد جامعه و سرمایه انسانی است که به عنوان یک وظیفه سنتی برای رسانه در مقوله توسعه محسوب می‌شود.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی همچنین نقش ماده هشت در متن سیاست ابلاغی بحث اقتصاد مقاومتی را اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی اعلام و بیان کرد: در ماده ۱۹ بحث شفاف‌سازی اقتصاد و مبارزه با فساد مطرح می‌شود که از اصول حکم‌رانی خوب برای رسانه است و در ماده ۲۰، تقویت فرهنگی جهادی و نقش غیرمستقیم رسانه در آن وجود دارد.

وی با اشاره به پیش‌نیازهایی که برای ایفای نقش رسانه در حوزه اقتصاد مقاومتی وجود دارد، اظهار کرد: دولت باید توجه کند تا فضا برای ورود رسانه به این بحث فراهم شود.

حق ادامه داد: در این زمینه سیاست‌های ابلاغی که در ۲۴ ماده وجود دارد،‌ باید با حداکثر توان شاخص‌سازی و شاخص‌های کمی قابل ارزیابی بررسی شود و ذخایر استراتژیک افزایش یابد. پس از تعیین شاخص‌ها باید اهداف و چشم‌انداز آنها مشخص شود و همچنین تقسیم کار بین دولت و سایر نهادهای رسمی برای اجرای سیاست‌ها صورت گیرد.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی همچنین درباره تاثیر مثبت رسانه‌ها در حوزه ماهیت اقتصاد مقاومتی بیان کرد: این پیش‌نیازها به رسانه‌ها این امکان را می‌دهد تا کاستی‌ها و موانع اقتصاد مقاومتی را گزارش کنند و آنها می‌توانند در گفتمان‌سازی متن سیاست ابلاغی نقش جدی خود را ایفا کنند.

حق در ادامه با اشاره به موانع ساختاری رسانه‌ها در کشور اظهار کرد: به طور عمومی فارغ از اشتباهات دولت، عمر رسانه در ایران کوتاه است و آنها به دلیل محدودیت‌ها و سیاست‌های موجود و فضای کسب و کار که اساسا با توسعه و سند راهبردی منافات دارد، نمی‌توانند به طور جدی ایفای نقش کنند.

وی همچنین با اشاره به وجود رانت و نیز کمبود نیروی حرفه‌ای در حوزه رسانه گفت: اگر رسانه برای حمایت و پشتیبانی از رانت شکل بگیرد، با از بین رفتن رانت، رسانه هم از بین می‌رود. همچنین سرمایه حرفه‌ای مستقل در رسانه کمتر وجود دارد و در هشت سال گذشته هم به دلیل عدم آموزش این سرمایه انسانی به حداقل رسیده است.

مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی با بیان اینکه حاکمیت اخلاق حرفه‌ای فراگیر در رسانه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: در مسائل دانشگاهی با توقف در تولید اندیشه و فکر در ایران مواجهیم و در طول ۲۰ سال گذشته، با هر صاحب‌نظری که صحبت می‌شود، حرف‌های تکراری می‌زند که حجم کارکرد رسانه‌ای را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر وجود چالش‌های ساختاری بیان کرد: رجوع به رسانه‌های رسمی به حداقل ممکن رسیده است و کاهش مخاطبان صدا و سیما، کاهش خرید روزنامه‌ها و رجوع به خبرگزاری‌ها نشان از این موضوع دارد. از طرفی اپلیکیشن‌های ارتباطی در حال افزایش هستند که رسمیت و سندیت کمتری دارند و این نوعی اعتراض عمومی است مبنی بر اینکه که رسانه‌ها در دوره‌های گذشته کارکرد خود را از دست داده‌اند.

حق در انتهای سخنانش درباره راهکارهای خارج شدن عرص رسانه از کاستی‌هایی که دچار آن است گفت: باید در مدیریت فضای رسانه، اخلاق رسانه‌ای فراگیر مورد اجماع در رسانه‌ها ایجاد شود، وزارت ارشاد نیز باید فکری برای پالایش رسانه‌های رسمی بکند تا فضا برای رونق و شکل‌گیری رسانه‌ها ایجاد شود.

دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان «رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی» از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ روز سه‌شنبه - ۲۴ شهریور ماه - در محل این دفتر برگزار شد.

فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی، علی حق، مدیر روابط‌عمومی صندوق توسعه ملی، سیف‌اله یزدانی، مدیر مسؤول روزنامه عصر اقتصاد، عبدالرسول وصال، مدیرمسؤول روزنامه شهروند و احمدی، دبیر اقتصادی خبرگزاری ایرنا در این نشست به ایراد نظر پرداختند که این سخنرانی‌ها متعاقبا ارسال می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج