۲۴۷۱۲۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

توصیه هایی برای ذبح دام در عید قربان

رییس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت از مردم خواست در عید قربان دام را فقط از مبادی رسمی خرید و فقط در کشتارگاه ها ذبح کنند.

خبرآنلاین: رییس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت از مردم خواست در عید قربان دام را فقط از مبادی رسمی خرید و فقط در کشتارگاه ها ذبح کنند.

دکتر محمدرضا شیرزادی، تهیه دام از مبادی رسمی مورد تایید ادارات کل دامپزشکی، کشتار دام در کشتارگاه ها و نگهداری گوشت دام در یخچال در درجه حرارت ۲ تا ۸ درجه بلافاصله پس از خرید را مهم ترین توصیه های بهداشتی تهیه و مصرف دام در روز عید قربان اعلام کرد.

وی افزود: ریشه۶۰ درصد بیماری های عفونی به واسطه رابطه مستقیم و تماس مکرر انسان با دام، مصرف گوشت، لبنیات و فرآورده های دامی است. فرآورده های غذایی، پوشاک و حتی صابونی که صبح ها دست هایمان را با آن می شوییم از دام تهیه می شوند بنابراین لازمست از سلامت دام ها مطمئن باشیم تا از سرایت بیماری های مشترک بین انسان و دام جلوگیری کنیم.

شیرزادی بیان داشت: لازمست در این خصوص حساسیت ها در مناطق روستایی به دلیل تماس بیشتر دامداران با دام بیشتر از شهرها باشد. آموزش به روستاییان، معاینه مداوم دام، تهیه و ذبح بهداشتی دام ها از جمله مواردیست که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام یکی از مهم ترین راه های انتقال بیماری را تماس مداوم با دام، خون دام، ترشحات دامی، مصرف گوشت آلوده و امحاء و احشاء دام ها اعلام کرد و گفت: تب کریمه کنگو و تب مالت بر اثر تماس با دام یا فرآورده های آلوده دامی رخ می دهد و تماس با لاشه دام ها توسط خانم های خانه دار باید کنترل شود.

به گفته او دام باید از مراجع رسمی مورد تایید ادارات کل دامپزشکی تهیه شود زیرا حتی اگر ظاهر سالمی داشته باشد باید حتما در کشتارگاه ذبح شود چون ممکن است در دام یک عامل بیماری برای انسان وجود داشته باشد که ظاهرا در دام وجود نداشته باشد.

شیرزادی گفت: ذابح در کشتارگاه آموزش دیده و موارد بهداشتی را رعایت می کند که مردم از آن ها ممکن است اطلاعی نداشته باشند. از جمله این موارد معاینه دام توسط دامپزشک، استفاده از وسایل حفاظتی توسط ذابح، بازبینی لاشه پس از ذبح و نگهداری دام در دمای بین ۲ تا ۸ درجه است که موجب از بین رفتن ویروس ها و باکتری های آلوده در دام می شود.

وی گفت: تهیه دام از مراکزی که مورد تایید ادارات کل دامپزشکی هستند به دلیل شناسنامه دار بودن این دام ها ضروری است.

رییس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام در ادامه گفت: دامی که در کشتارگاه ذبح می شود در شرایط پیش سرد کن قرار می گیرد. همچنین هر کس اقدام به تهیه گوشت دام کند نیز باید به مدت ۲۴ ساعت آن را در یخچال نگهداری کند و سپس هر اقدامی از جمله قطعه قطعه کردن و مصرف می خواهد، انجام دهد.

دکتر شیرزادی گفت: بلافاصله فریزکردن دام پس از تهیه آن موجب زنده ماندن ویروس ها و باکتری ها می شود. بنابراین ابتدا باید دام را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرد سپس آن را قطعه قطعه و بعد برای مصرف در فریزر گذاشت. همچنین گوشتی که به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بماند قابل استفاده است و نیاز به فریز کردن ندارد.

وی گفت: نگهداری ۲۴ ساعته گوشت در یخچال علاوه بر اینکه موجب فعل و انفعالاتی می شود که ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد، موجب لذیذتر شدن آن نیز می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      لطفا بفرمایید مبادی مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور و مراکز مجاز خرید دام کجاها هستند؟
      لطفا این مراکز را به طور رسمی اعلام فرمایید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج