۲۴۸۰۶۴
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

کشف اجساد تعدادی از مفقودین ایرانی منا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین اخبار رسیده از مفقودین ایرانی فاجعه منا، گفت: بیش از ۳۶۰ نفر مفقود داریم که آخرین وضعیتی که من امروز صبح پیگیری کردم، اجساد تعدادی از آنها در سردخانه عربستان کشف شده و بر اساس اطلاعات رسیده تعدادی از این مفقودان نیز در بیمارستان‌های ریاض، طائف یا بعضی شهرهای دیگر بستری هستند.

خبرگزاری ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین اخبار رسیده از مفقودین ایرانی فاجعه منا، گفت: بیش از ۳۶۰ نفر مفقود داریم که آخرین وضعیتی که من امروز صبح پیگیری کردم، اجساد تعدادی از آنها در سردخانه عربستان کشف شده و بر اساس اطلاعات رسیده تعدادی از این مفقودان نیز در بیمارستان‌های ریاض، طائف یا بعضی شهرهای دیگر بستری هستند.

علی جنتی ادامه داد: امیدواریم بیشتر مفقودین ایرانی تحت درمان باشند تا اینکه جان خود را از دست داده باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است برخی از مفقودین از جمله دو خبرنگار صداوسیما جزو دستگیرشدگان باشند؟ گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم اما آنچه مسلم است دولت عربستان در چند روز اخیر فشارهای زیادی را بر زائران ایرانی وارد کرده و بعید نیست برخی از خبرنگاران ایرانی را هم دستگیر کرده باشد. با توجه به روش‌هایی که عربستان سعودی دارد این موضوع دور از انتظار نیست اما خبر صحیحی در این زمینه نداریم.

وزیر ارشاد که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، به سوالی درباره‌ی اعزام هیات ایرانی به عربستان برای پیگیری فاجعه منا، چنین پاسخ داد: هنوز درباره صدور ویزا به ما اطلاعی داده نشده است و اگر صادر شود، همین امروز عازم خواهیم شد.

او یادآور شد: تا این لحظه به درخواست ویزای ما پاسخی داده نشده است اما درخواست شده که هر چه سریع‌تر مقدمات این سفر فراهم شود.

جنتی درباره برنامه‌های این سفر نیز توضیح داد: بناست هیاتی از مجموعه کنسولی وزارت امور خارجه و هلال‌احمر و برخی دستگاه‌ها در این سفر ما را همراهی کنند تا بتوانیم از نزدیک تصویری شفاف و درست از آنچه اتفاق افتاده پیدا کنیم چون تا الان اطلاعات کاملی بخصوص درباره مفقودین این حادثه که ممکن است برخی جان باخته باشند و برخی دیگر در بیمارستان‌های عربستان بستری باشند، وجود ندارد. ابتدا باید تصویری درست از وضعیت موجود به دست بیاوریم.

وی افزود: نکته دیگر این است که جان باختگان حادثه هر چه سریع‌تر باید به ایران منتقل و به شهرهای خود برده شوند. همچنین بناست در تهران هم استقبال رسمی در فرودگاه مهرآباد از حجاج صورت بگیرد و هم در شهرستان‌ها ان‌شاءالله استقبال مردمی شایانی از آنها خواهد شد و پیکر آنها با شکوه و احترام تشییع خواهد شد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درباره وضعیت مصدومان حادثه نیز گفت: درباره مصدومان هم باید رسیدگی‌هایی شود و اگر بیمارستان‌های آنها مناسب نباشد، باید سریع‌تر به ایران منتقل شوند که در بیمارستان‌های خودمان تحت درمان قرار گیرند.

جنتی درباره زمان پیگیری مطالبات ایران از دولت عربستان درباره‌ی فاجعه منا، توضیح داد: مجموعه خدمات دیگری نیز هست که باید به سایر حجاج ارائه شود تا این مجموعه شصت و چند هزار نفری حجاج ایرانی بتوانند با احترام و وضعی مناسب به کشور بازگردند و پس از آن نوبت به مطالبات ما از عربستان می‌رسد. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند دولت عربستان مسؤول این فاجعه است و حتما باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی درباره تجدیدنظر و بازنگری در سیاست‌های حج عمره نیز اظهار کرد: تا به حال عموما تلاش ما بر این بوده که مساله حج و عمره را از مسائل سیاسی که با عربستان داریم جدا نگه داریم. حج یک امر مذهبی و فریضه‌ای است که باید انجام شود و اینکه برخی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیرونی مطرح می‌کنند که ما به جای رفتن به حج، به نیازمندان و فقرا بپردازیم یک مساله انحرافی است. حج جایگاه خودش را دارد و دولت عربستان هم موظف است همه مسلمانان را برای این فریضه بپذیرد و از آنها حفاظت کند و امنیت آنها را تامین کند و از این بابت نباید کوتاه آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: روابط سیاسی نیز بحث دیگری است که معمولا بین وزرای خارجه و مقامات سیاسی دو کشور باید حل و فصل شود.

جنتی درباره اینکه چرا تا این لحظه روادید سفر هیات ایرانی از سوی دولت عربستان صادر نشده است نیز توضیح داد: هنوز بحث عدم صدور روادید مطرح نیست چرا که شب گذشته دولت تصمیم به این امر گرفته و امروز صبح به مسؤولان عربستان اعلام شده و فرصت برای پاسخگویی آنها باقی است و ان‌شاءالله این سفر انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل یک سازمان مستقل از سوی کشورهای اسلامی برای مدیریت امور حج، گفت: تعدادی از مقامات کشورهای اسلامی از جمله اندونزی، ترکیه و برخی از کشورهای دیگر اعلام کرده‌اند که حوادث دو دهه گذشته نشان دهنده سوء مدیریت و بی‌کفایتی ماموران و عوامل اجرایی عربستان سعودی است؛ بنابراین پیشنهاد دادند که برگزاری حج، تحت نظر یک سازمان بین‌المللی مثل سازمان کنفرانس اسلامی قرار بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روشندل

      اگر همچنین بلای ایران سر عربستان میاورد عربستان ساکت میماند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج