adexo3
۲۵۳۴۸۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

شاعر «شکوفه‌ ها و باران» ۷۶ ساله شد

جمال میرصادقی به مناسبت تولد شفیعی کدکنی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: شفيعي كدكني در يك جمله انساني منزه، فاضل، فرهيخته و البته آزاده است. مرد فاضلي كه رفاقتش شانس بزرگ زندگي من بود و تولدش براي ما بسيار مبارك است.

جمال میرصادقی به مناسبت تولد شفیعی کدکنی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: تازه ازدواج کرده بودیم. هم من و هم کدکنی. رفته بودیم «زربند» برای تفریح. خیلی ناگهانی و خونسرد، وسط حرف‌های روزمره و از هردری سخنی گفت: « صحبت کرده‌ام که بیایی دانشگاه و از ترم دیگر درس بدهی».

معلم بودم، داستان هم مي‌نوشتم. اما هيچ تصوري از كار پژوهشي نداشتم. گفتم نمي‌توانم. اما قبول نكرد. با همان خونسردي و انگار نه انگاري كه در لحنش بود، گفت: « دوماه وقت داري كه بروي و خودت را آماده كني». يك ترم درس دادم و بعد انقلاب فرهنگي شد و دانشگاه‌ها تعطيل.

اما از همان مبحث‌هاي كلاس، كتاب «داستان، رمان و قصه كوتاه» را منتشر كردم كه بعدها نامش عوض شد و با عنوان «ادبيات داستاني» به چاپ هشتم رسيد. به اين كار علاقه‌مند شدم و بعد از آن سراغ عناصر داستاني رفتم و كتاب‌هاي ديگر. كتاب‌هايي كه نقطه شروع همه آنها از رفاقت قديمي و ٥٠ ساله من با شفيعي‌كدكني مي‌آيد.

شاعر «شکوفه‌ ها و باران» 76 ساله شد

محمدرضا شفيعي كدكني رفاقت را در حق من تمام كرد و هرآنچه امروز دارم، از همان روزي مي‌آيد كه رفاقت كرد و مرا به دانشگاه برد. كدكني براي من رفيقي است كه رفاقتش همتا ندارد. اما در كنار اين رفاقت، ٥٠ سال است كه دانشمندي بزرگ و انساني منزه و فرهيخته را مي‌شناسم.

مردي را مي‌شناسم كه مي‌توانست همان اوايل انقلاب پيشنهاد همدرسش آيت‌الله خامنه‌اي را قبول كند و چهره‌اي دولتي شود، اما برخلاف تمام توانايي‌ها ترجيح داد كه سكان دانش را نگه دارد و به ادبيات و پرورش نسل‌هاي مختلف دانشجويان ايراني اكتفا كند؛ مردي كه با تمام دانش و اهميتش، هيچ‌وقت هيچ پيشنهادي براي تدريس در دانشگاه‌هاي خارج از كشور را قبول نكرد و بيشتر از سه ماه، هيچ‌وقت نتوانسته از ايران دور باشد.

مردي كه وقتي به او زنگ مي‌زنند تا جايزه‌اي را به نامش بزنند، گوشي را قطع مي‌كند و هيچ نمي‌خواهد به جز همان پرورش دانش و سواد. شفيعي كدكني يكي از بزرگ‌ترين چهره‌هاي معاصر ادبي با فضل و دانشي مثال‌زدني است. دانشمندي كه اين سرزمين نظير او بسيار داشته، اما فرصت مغتنم هم‌عصر بودن با كدكني، نشستن سر كلاس درسش و ياد گرفتن، فرصتي است بسيار ارزشمند و بزرگ.

شفيعي كدكني در يك جمله انساني منزه، فاضل، فرهيخته و البته آزاده است كه برخلاف تمام اين بزرگي، شبيه يك‌نفر از شهروندان معمولي اين سرزمين سركلاس‌هاي درسش مي‌رود يا پژوهش‌هاي بزرگ در ادبيات كهن و معاصر را به سرانجام مي‌رساند تا بسازد جهاني را كه نسل‌هاي آينده‌اش باسواد و فرهيخته و آگاهند. مرد فاضلي كه رفاقتش شانس بزرگ زندگي من بود و تولدش براي ما بسيار مبارك است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج