adexo3
۲۵۶۷۲۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

تدوین پیش نویس سند مهم بین ایران و ۱+۵

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه گفت: موضوعی که برای ما مهم است، سندی رسمی است که باید بین ایران و هر ۶ کشور عضو گروه ۱+۵ امضا شود که پیش نویس این سند توسط کارشناسان ما آماده شده و در حال طی مراحل نهایی آن است

فرارو: نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ در هتل کوبورگ وین به کار خود پایان داد.

در این نشست معاونان وزیر امور خارجه ایران، نمایندگان کشورهای ۱+۵ و نیز خانم هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه پس از پایان این نشست با بیان اینکه همه طرفها بر تعهد، جدیت و استمرار این نشست ها تاکید کردند و تلاش خود را در این زمینه ادامه خواهند داد، گفت: پیش نویس سندی درباره راکتور اراک در حال نهایی شدن است که پس از امضای وزیران ایران و گروه ۱+۵، کار درباره اراک آغاز می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی خود از نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: نخستین جلسه کمیسیون مشترک را برگزار کردیم. هدف از کمیسیون مشترک در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و به ویژه ضمیمه شماره ۴ ذکر شده و وظایف مختلفی برای این کمیسیون مشترک در برجام پیش بینی شده است.

گزیده سخنان عراقچی را در ادامه می خوانید:

در این جلسه روال کار مشخص شد. محل جلسات کمیسیون و نیز گروههای کاری که حضور خواهند داشت، از این پس در وین برگزار خواهد شد و قرار است هر سه ماه یک بار این جلسه را داشته باشیم مگر اینکه دلیلی اقتضا کند که زودتر برگزار شود که تصمیم گرفتیم جلسه بعدی قبل از روز اجرایی شدن، احتمالا زمانی در نیمه دوم نوامبر برگزار خواهد شد.

در این جلسه مروری بر تحولات چند هفته گذشته تا «روز تصویب» که دیروز بود و نیز اقداماتی که در هفته های آینده باید انجام شود و هماهنگی هایی که در حوزه های مختلف باید صورت گیرد، داشتیم.

در مجموع جلسه در فضایی سازنده برگزار شد و همه طرف ها بر تعهد و جدیت خود در پیگیری برجام تاکید داشتند و تکرار کردند که خواهان تداوم و استمرار برجام هستند و تلاش خود را در این زمینه خواهند کرد.

هماهنگی هایی برای هفته های آینده صورت گرفت تا ما بتوانیم هرچه سریعتر به روز اجرا برسیم.
در خصوص مدرنیزه کردن راکتور اراک، پیشرفت های خوبی تا الان انجام شده است و مذاکراتی که طی 3 ماه گذشته در جریان بود تا قبل از شروع روز تصویب، ما مذاکرات را در خصوص اراک آغاز کنیم.

اعلامیه ای بین سه کشور ایران، چین و آمریکا روز گذشته تدوین و منتشر شد که سه کشور اراده خود را برای مدرنیزه کردن اراک در زمان مقرر اعلام کردند.

غیر از آن، موضوعی که برای ما مهم است، سندی رسمی است که باید بین ایران و هر 6 کشور عضو گروه 1+5 امضا شود که پیش نویس این سند توسط کارشناسان ما آماده شده و در حال طی مراحل نهایی آن است که ان شاالله بین وزرای ایران و 6 کشور دیگر امضا خواهد شد که بعد از امضا، کار بر روی اراک آغاز خواهد شد و امیدواریم که در زمان کوتاهی این کار هم به انجام برسد.

روز کنار گذاشتن سانتریفیوژها هنوز آغاز نشده است. ما به دستور رییس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی ایران نیاز داریم تا این کار را آغاز کنیم. این نیز پس از برخی مقدمات که نیاز است در روزهای آتی انجام شود، صورت خواهد گرفت. بنابراین این کار به‌زودی شروع می‌شود.

ما دیروز، «روز تصویب» را اعلام کردیم و همزمان، اروپا و آمریکا اجرای تحریم ها را متوقف کردند، اما لغو تحریم ها در روز اجرا عملی خواهد شد. روز اجرا چه روزی است؟ ما دقیقا نمی توانیم بگوییم، اما خیلی به این بستگی خواهد داشت که طرف ما با چه سرعتی تعهداتش را انجام دهد.

این تعهدات بسیار روشن هستند و در پیوست پنجم برجام فهرست شده اند. ما به سرعت تعهداتمان را انجام خواهیم داد. انتظار ما این است که این فرآیند در چند هفته انجام شود و امیدوارم تا پایان سال جاری میلادی به سرانجام برسد.

درباره ذخایر اورانیوم، همانگونه که می دانید، دو گزینه وجود دارد؛ یکی از گزینه ها رقیق سازی و دیگری فروش مواد اتمی به یک خریدار و خرید اورانیوم طبیعی به جای آن است. ما مذاکرات خوبی داشته ایم و فکر می کنم به جای رقیق سازی، می توانیم تبادل کنیم. این گزینه در حال بررسی است و ما امیدواریم که عملی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج