۲۵۸۲۸۱
۱۳ نظر
۵۰۸۸
۱۳ نظر
۵۰۸۸
پ

گل‌ مالی روز عاشورا در خرم‌ آباد +عکس

مردم خرم آباد هر ساله در آئینی کهن در عزاي امام حسين (ع) لباس سياه بر تن مي‌كنند و سر و تن خود را به گل متبرک روز عاشورا آغشته مي‌كنند.

فرارو: هر ساله آیین های "گل مالی" و "چمرانه" همزمان با عاشورای حسینی در خرم آباد برگزار می‌شود و مردم این شهر اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را با اجرای این آیین ها به نمایش می گذارند.

"چمر" در زبان لری به معنای عزا و غم اندوه بزرگ از دست دادن عزیزان است و آهنگی که در این راستا توسط طبل ها و سرناها نواخته می شوند به "چمرانه" معروف است.

مالیدن گل به شانه ها در ازدیرباز در مراسم عزای لرستانی ها رسم بوده و هرچه قدر وسعت اندوه از دست رفتن عزیر بیشتر می شد، صاحبان عزا خود رابیشتر به گل آغشته می کردند و البته این رسم امروز نیز بیشتر در روستاها همچنان پابرجا است و در شهرها نیز اجرا می شود.

آئين گل مالي در لرستان داراي چند مرحله است که از روز هفتم محرم که به روز " تراش عباس" موسوم است، شروع مي‌شود. در روز هفتم محرم همه عزاداران حسيني به حمام رفته و پس از اصلاح سر و صورت و نظافت کامل، لباس‌هاي تميز مي‌پوشند.

از اين روز به بعد، افراد براي افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوري هيزم پرداخته تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و هوا سرد شود كساني که در گل مي افتند (مراسم گِل افتادن) از سرما حفظ شوند. به اين منظور عده‌اي از خانه‌ها‌ي همجوار درخواست هيزم مي‌کنند که مردم نيز بسته به نذري که دارند به آنان هيزم مي‌دهند.

در تاسوعا نيز عزاداران خاک مخصوصي بنام گل باغچاله (گل رس) را تهيه کرده و در ميدان‌هايي كه با آجر چيني در جلوي تکيه‌هاي شهر درست مي‌شود مي‌ريزند و در روز عاشورا اين خاک را با گلاب مخلوط کرده و در حوضچه هایی می‌ریزند.

در روز عاشورا جوانان هیاتهای عزادار پبیش از طلوع آفتاب با پوشیدن لباس مشکی در کنار حوضچه حاضر می‌شوند و به نوبت در آن می‌غلطند و سر و صورت را با گل می پوشاند.

بسیاری از مردم از جمله سالمندان، زنان و کودکان نیز که امکان غلطیدن کامل آنها در حوضچه گل وجود ندارد، هریک با بر دست داشتن کاسه ای کوچک، در کنار حوضچه حاضر می شوند و از گل باقی مانده برای اهل خانواده به خانه می برند تا به سرو صورت و شانه ها بزنند.

عزاداران که اینک، سر و پیکر خود را به گل آغشته اند و در اصلاح عامیانه گل ماتم به سرگرفته اند، راهی هیات ها و دسته های عزاداری می شوند و تا پس از اقامه نماز ظهر عاشورا این گل عزا را همچون رختی کامل بر تن دارند. عکس‌های علیرضا صادقی نژاد از برگزاری این آئین در خرم‌آباد را در زیر‌می‌بینید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • shabnam gol

      مراسم خیلی قشنگ و حزن انگیزیه ...
      الهی از همگی قبول باشه.

      پاسخ ها

      • قاسمی

        +++++++++++++++++
        میتونم بپرسم اونایی که منفی دادن دقیقا ناراحتیشون چیه؟؟؟؟؟!!!!!

      • بدون نام

        قربون آقا برم ولی این دیگه چه مدل عزاداری کردن هست، بعضیا دیگه شورش رو در آوردن عزاداری واقعی یعنی اینکه بشینی تو هیئت سینه زنی کنی بدون اینکه مزاحم کسی باشی گل تو سر مالیدن هم شد عزاداری؟

      • بدون نام

        user محترم قبل نظر دادن برو تاريخ و قصه يه قضيه رو بخون بعد نظر بده

      • nika

        شنیدین وقتی کسی تو یه وضعیت یا مصیبت بدی قرار می گیره میگیه دید چه خاکی به سرم شد یا چه گلی به سرم شد. فلسفه این آیین هم از اینجا گرفته شده. این گل به سر گرفتن تو مراسم لرها نشان دهنده عمق فاجعه و اندوه و دردناکی عزای امام حسین برای اوناست.

    • میلاد

      به نظر من مخلصانه ترین مراسم عزاداری به دور از ریا و خود نمایی رو لرستانی ها دارن خیلی از شهرا میخوان خودشونو نشون بدن با خیلی از کارایی که میکنن به تنها چیزی شبیه نیست عزاداریه انگار دارن نمایش اجرا میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا دوستمون درست گفت این نوع عزاداری برای امام حسین اصلا درست نیست

    • نوشا

      مراسم جالب و خیلی قشنگیه

    • صیادی

      با این جور کارها فرهنگ و اصالت اصلی محرم رو نابود میکنیم
      متاسفم از این بابت

      پاسخ ها

      • میلاد

        این مراسم قبل این که تو و بابات به دنیا بیایین وجود داشته لازم نیست نگران اصالت محرم باشی همین مراسم جور اصالت محرم رو داره میکشه شما برو نمایشتو اجرا کن

    • بدون نام

      جهت اطلاع تمامی دوستان بی اطلاع.همیشه آیینهای مذهبی درسرتاسر دنیا با فرهنگ و باور ان دیار ترکیب میشن فرقی نمیکنه مراسم شادی باشن یا مراسم عزا.مردم هرگوشه دنیا به شیوه اباو اجدادیشون این مراسم ها رو برگزار میکنن.اونا به شیوه ای که برای مرده های خودشون عزاداری میکنن مراسمهای عزای دینی شون رو برگزار میکنن.و تا وقتی ضد عقل وشرع نباشه اشکالی نداره.پس ندانسته قضاوت نکنید و با یه سرچ ساده ببینید هرملت وقومی شیوه منحصر به فرد داره.

    • بدون نام

      ا

    • amir

      توی لرستان به خصوص خرم اباد هر کسی که عزیزش فوت بشه فقط گل روی شونه وسرشون میزارن .لرها معتقد هستند هیچ کسی از امام حسین(علیه السلام) براشون عزیزتر نیست ، که روز عاشورا سر تا پا خودشون رو گل مالی میکنن . اینجا روز عاشورا دکتر و مهندس معنی نداره هر کی که باشن خودشون رو برای آقا گل مالی میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج