۲۶۰۸۲۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

انتقاد از موضع‌ گیری نادرست برخی مداحان

یک استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: اگر مداحان با یک نگرش خاص وارد انتخابات شوند بخش عمده‌ای از مخاطبان خود را از دست می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: اگر مداحان با یک نگرش خاص وارد انتخابات شوند بخش عمده‌ای از مخاطبان خود را از دست می‌دهند.

احمد عزیزخانی اظهار کرد: حضور همه افراد در انتخابات، طبق قانون هیچ مشکلی ندارد یعنی هر فردی در هر شغل و جایگاهی می‌تواند در انتخابات شرکت کند و انتخاب شود و جامعه مداحان هم از این قائده مستثنی نیست، اما مسئله زمانی حساس‌تر می‌شود که جامعه مداحان با یک لیست مشترک قصد دارند در انتخابات حضور یابند.

وی افزود: جامعه مداحی باید عمدتا در جایگاه خاص خودش که از آن به نام معتمد اجتماعی یاد می‌کنند باقی بماند بنابراین باید عملکردشان فراجناحی باشد اما فراجناحی به معنای غیر سیاسی نیست.

این استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان ادامه داد: مداحان به عنوان راویان اسلام باید به مسائل سیاسی هم بپردازند اما همزمان باید خودشان را فراتر از جناح‌ها مطرح کنند تا دامنه مخاطبانشان را هر چه بیشتر گسترده و بتوانند اعتماد اجتماعی را ایجاد کنند. این اعتماد اجتماعی باید شامل همه افراد اجتماع شود نه بخشی از اجتماع که یک نگرش سیاسی خاص دارند.

عزیزخانی تاکید کرد: اگر مداحان با یک نگرش خاص وارد انتخابات شوند بخش عمده‌ای از مخاطبان خود را از دست می‌دهند. مسئله بعدی بحث تخصصی بودن عرصه نمایندگی است، البته یک مداح می‌تواند نماینده خوبی هم باشد و کارش را به صورت تخصصی دنبال کند اما وقتی لیست مشترکی از مداحان ارایه می‌شود یک سوال می‌تواند پیش بیاید و آن این است که آیا این افراد همه تخصص‌های لازم را برای ورود به مجلس دارند یا خیر.

وی با اشاره به این‌که «نمایندگان مجلس باید افرادی متعهد و متخصص باشند» افزود: افراد باید از تخصص بالایی برخوردار باشند و همزمان تعهد هم داشته باشند از طرفی هم، با توجه به آموزه‌های دینی اگر شما با مسئولیتی مواجه شدید هر فرد دیگری که لایق‌تر از شما بود باید آن مسئولیت را به او واگذار کنید در غیر این صورت به جامعه مسلمین خیانت کرده‌اید.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یک نماینده می‌تواند مداح هم باشد یعنی در عین حال تخصص و تعهد هم داشته باشد اما خارج از این قشر افرادی هم هستند، بنابراین نباید فقط یک لیست مشترک و محدودی از مداحان را به عنوان یک لیست واحد به جامعه ارایه دهیم.

عزیزخانی اضافه کرد: نمی‌توان از داخل جامعه مداحی یک لیست مشترک درآورد که از تخصص سیاسی بالایی برخوردار باشد چون تخصص عمده این افراد روایت مسائل اسلامی است یا به گونه‌ای می‌توان گفت راویان اسلامی هستند و چون عرصه سیاست یک عرصه تخصصی است نمی‌توانیم بگوییم این افراد همه تخصص لازم را دارند و به همین دلیل است که ارایه یک لیست می‌تواند مشکل ساز باشد.

وی تصریح کرد: موضع گیری نادرست مداحان همیشه مشکل ساز بوده است. بنابراین باید به این مسئله به صورت تخصصی نگاه شود.

این استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان در مورد جایگاه مداحان در بین مردم ابراز عقیده کرد: انتساب جامعه مداحان به امر مقدسی همچون دین، ظرفیت این طبقه را بسیار بالا می‌برد. بنابراین اگر نگوییم می‌توانند رای بالایی بیاورند اما حداقل می‌توانیم بگوییم هم رای بالایی خواهند داشت و هم تاثیرگذار خواهند بود و این هم به دلیل انتساب به مسائل دینی است و البته ابزارهایی مثل تکایا یا تریبون‌ها که در خدمت این قشر است هم بسیار اهمیت دارد.

عزیزخانی افزود: هیچ جامعه دموکراتیک و مردم سالاری نباید با این موضوع مشکل داشته باشد که هر فردی از آن جامعه با هر شغل و جایگاهی بخواهد انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد وارد عرصه سیاست شود باید از مجاری خاص خودش وارد شود که این مجاری خاص می‌توانند احزاب یا نگرش‌هایی باشند که مردم از آنها به عنوان یک نگرش سیاسی یاد می‌کنند.

این استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: حضور یک فرد به عنوان مداح می‌تواند مطلوب باشد اما حضور به صورت لیستی و جمعی آسیب‌هایی را به همراه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج