adexo3
۲۶۳۸۸۴
۲۱ نظر
۵۰۱۷
۲۱ نظر
۵۰۱۷
پ

انتقاد روزنامه «رسالت» از سریال «کیمیا»

اين سئوال پيش مي آيد که با اين ساواک احمق و بي در و پيکر، چرا انقلاب اين همه شهيد داده و اين مبارزات خونين مردمي به چه دليل بوده است؟

بهرنگ ملک محمدي در «رسالت» نوشت:

فيلم ها و سريال هاي سياسي و تاريخي که به دوره هايي خاص از تاريخ يک کشور مي پردازند اصطلاحا درام دوران ناميده مي شوند. کيميا ساخته جواد افشار که اين شب ها از شبکه ۲ پخش مي شود نيز از همين نوع آثار بوده و به دليل تعداد قسمت هايش طولاني ترين سريال تاريخ تلويزيون نيز هست اما اين موضوعات هيچ کدام دليلي بر ساختار قوي آن به لحاظ توليدي نيست.

سريال از سال ۱۳۵۷ شروع مي شود و عمده قصه تاکنون چه در تهران و چه خرمشهر به فعاليت هاي مخفيانه و پخش اعلاميه و حتي درگيري هاي خياباني مردم با نيروهاي نظامي مي گذرد اما يک نکته در اين قسمت هاي پخش شده که ذوق بيننده را کور مي کند لوکيشن اين درگيري ها و جريانات است.

عمده اين اتفاقات در يک کوچه که همان محل سکونت خانواده فرخ پارساست مي افتد و متاسفانه خيابان هاي آشناي تصاوير مستند به جا مانده از آن دوران بازسازي نشده و حتي به آن اشاره هم نمي شود و انگار خانواده پارسا به هر نقطه اي پا مي گذارند همان جا درگيري اتفاق مي افتد. اين مبهم بودن مکان ها حتي در ديالوگ ها هم نمايان است و به هيچ کدام از وقايع يا مکان هاي آن روزها که پر تنش ترين ايام انقلاب هم بوده ورود نمي شود.

به همان ميزان که خيابان هاي بزرگ و ميادين اصلي شهر که مي توانست با جلوه هاي ويژه وارد داستان شود تبديل به کوچه هاي بدون هويت شده، فعاليت هاي ساواک هم به دنبال کردن دخترهاي دبيرستاني براي گرفتن اعلاميه محدود شده و هيچ اشاره اي به يک پديده بزرگ همچون مبارزات مردم نمي شود و صرفا در حد چند تعقيب و گريز ابتدايي باقي مي ماند. شهرام کامفر هم که يک سرگرد ساواک است صرفا به فکر خارج کردن شمش هاي طلا از ايران بوده و جالبتر آنکه مامور دست نشانده او در اوج انقلاب به همان کوچه مي رود و خانه اي اجاره مي کند تا مراقب رفت و آمدهاي خانواده پارسا که يک استوار تبعيدي شهرباني است، باشد!

اين تقليل انگيزه ها و وقايع به معمولي ترين حد ممکن چيزي جز ساده کردن انقلاب نيست و حتي در مراحل بعدي تلويزيون بعد از ورود شبکه هاي ماهواره اي و ساخت سريال هاي بالاي صد قسمت سعي دارد با ساخت سريال هاي طولاني توجه مخاطب داخلي را جلب نمايد اما توجه به اين نکته ضروري است که اين سريال ها عمدتا ضعيف و سطحي هستند و قصه چندان مهمي ندارند و به لحاظ توليد هم پر هزينه نيستند و آنها اگر بخواهند به سراغ انقلاب ها و تحولات اجتماعي شان بروند با بودجه سنگين، تحقيقات تاريخي مفصل اين کار را انجام مي دهند و حتي در مواردي با ساخت قهرمان هاي تخيلي، استعمار را هم توجيه مي کنند و هرگز بزرگ ترين انقلاب مردمي در قرن بيستم را با قصه اي ضعيف در يک کوچه نشان نمي دهند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • vahid

      باسلام
      با نظر شما كاملاً موافقم، تو اين سريال حتي به جزئي ترين نكته ها هم توجه نشده و واقعاً ضعيف است.
      اين مطلب و من 2 روز پيش تو قسمت نظرات بينندگان خبر "كيميا به فرانسه نمي رود " آوردم اما نميدونم چرا متأسفانه مسئولين سايت اون نذاشتن.

    • بدون نام

      خانم شريفي نيا اصلا مناسب نقشي كه اجرا مي كند نيست

    • بدون نام

      چرا این دختره بدون اجازه پدر ازدواج کرد؟؟؟این موضوع از دهه سیصد تو قانون مدنی کشور وجود داشته چطور کارگردان به این نکته مهم توجه نداشته..؟؟؟؟

    • مونا

      دو روزه از خونه ارش قهر کرده اومده خوه باباش میخواد طلاق بگیره و همش اقا پیمان اقا پیمان میکنه.
      اون خانوم نرگس هم که خودش رو عقل کل میدونه میگه ارش بده اونوقت خودش میخواد با اون پسره خل و چل ازدواج کنه.
      حالا هم ناراحته ارش چرا به من نگفته قبلا با یکی دیگه بوده خوب مگه پسر مشوق مغز خر خورده بیاد دختر بی کلاس مهری خانومو بگیره.

    • سعید

      سریال رو واسه گروه سنی کودکان ساختند ؟!
      سریال کلا مسخرس

    • مهدی

      روز های اول سریال فوق العاده مجذوب سریال شده بودم. ولی الان سریال رفته سمته موضوعه عشق و عاشقی بعضی جاهایه سریال اشاره میشه به جنگ و دوران انقلاب
      اگه مردم داستانه عشق و عاشقی باشن شبکه های ماهواره ای پر از این نمونه سریالاست وقفه ای هم در پخش سریالاشون نیست
      بسیار سریاله ضعیفیه

    • سما

      کیمیا انقدر آبکی هست که لیاقتش همون آقا پیمانه ...والا اون زمان به این راحتی اسم طلاق و جدایی بود؟ دختره هوسباز عتیقه

      پاسخ ها

      • باران

        آرش کیمیا رو ماه عسل برد پاریس پیمان بردش دوقوزآباد از رودخونه لنگه کفش شکار کنه.واقعا هم خلایق هرچه لایق.اصن کیمیا لیاقت آرش رو نداشت.

    • حسین

      خیلی درپیته.حیف بیت المال.کیمیا و مادرش ادمای خودسر و سبک مغزن و میخان الگو باشن

    • امیر

      یعنی متاسفم تک تک عواملو ببره صد رحمت به سریال های فاسد جم و فارسی وان. دختره بی اجازه شوهرش هر غلطی بخواد میکنه سر هر مسئله ای هم زرتی میخواد طلاق بگیره کلا این فیلم داره بنیان خانواده را نابود میکنه

      پاسخ ها

      • باران

        هدفشون هم مقابلهبا سریالهای جم تی وی هست.ساعت پخش سریال کیمیا دقیقا همزمان با ساعت پخش سریال های اون شبکه هست

    • مریم

      باسلام واقعامتاسفم برنامه های نمایشی بایدآموزنده باشن طلاق بی منطق کیمیا از آرش وازدواج بی منطق وافتضاح کیمیا با پیمان هدفشون چیه کارگردان با خودش چی فکر کرده کیمیا نه تنها نمونه یه زن انقلابی نیست بلکه یک زن لجوج وخودسر هست که به دنبال بهانه ای بود تاازآرش جدا بشه وبره با پیمان ازدواج کنه آخه نگاههای پیمان به یک زن شوهر دار یعنی چی !!!خواهشا مسئولین بیشتر نظارت کنن

    • بدون نام

      باسلام نقداتونو تو سایت شبکه دو واردکنید تابه گوش مسئولین برسه وبیشترنظارت کنن

    • بدون نام

      باسلام سریال کیمیا سریال مسخره ای بود چرا که ما با خواندن کتاب دا میفهمیم که سید زهرا حسینی نمونه یک زن انقلابی نه کیمیا .کیمیا اگه یک زن مقاوم بود باید میشوند وارش رو به راه میاورد بعد هم بدون دلیل از آرش جدا شد .بعد با این سریال تمام دختر ها فکر می کنند می توانند زندگيشون رو به هم بریزن وبا یک فرد بسیار خوب ازدواج کنند .فرهنگ طلاق رو جا انداختید با این سریال .بعد هم فرزانه گناهکار تر از بالای آرش نبود که به این روز دچار شده بود وبابا آرش راست راست برای خودش میگرده واگر رها هم برگرده پیش کیمیا بسیار نامرد یه چرا که کیمیا با بچه اش و شوهرش خوش باشه وارش تمام زندگیش بریده پای رها آخرش هم هیچ فرهنگ نمک خوردن و نمکدان شکستن. بعد عمی شهریار کجا یهو پیداش شد .آرش با باباش بزرگ شد پسر بدی شد اما چرا رها که با آرشه دختر فوق العاده ارومیه . بعد شما از آرش یک اژدها ساختید درصورت که ما نه خوب مطلق داریم نه بد مطلق.

    • دانیال

      منم میگم تواین سریال سوتی های زیادی وجود داره و فضای اون دوران رو نتونستن به خوبی به تصویر بکشن و از طرفی این سریال به جای آموزنده بودن تو بعضی از جاهاش بد آموزی داشته مثل طلاق کیمیا از آرش و ازدواج دومش با پیمان.مسئولین در موقع ساختن یه همچین سریالی باید بیشتر دقت کنند.

    • بدون نام

      باسلام خانم شریفی نیا از بازیگران خوب ما هستن ولی متاسفانه در سریال کیمیا ضعیفترین بازیشون رو ارائه دادن واقعا چطور کارگردان رو بازی ایشون کنترل نداشتن خیلی افتضاح شده

    • بدون نام

      سلام من موندم پیمان با این حال موقع تصادف که روی ماسون ولو شده بود چطور زنده موند.حتما ادامه داستان یهو از خواب میپره می بینه تمام این سالها رو خواب دیده نه پیمانی در کار بوده نه چیزی میگه وای خواب دیدم وگرنه کدوم آدم عاقل اینطور پسر خوشتپی مثل آرش رو رها میکنه .نویسنده باید آزاده رو بچه خود آرش بود تا بچه رو از کیمیا میگرفت حسابی دقت میاد

    • بدون نام

      خواهش میکنیم خواهش می کنم دیگه این فیلم های مزخرف نسازید خدایی نکرده خودتون رو مسخره فرض کردید یا مردم.

    • مرضیه

      بسیارسریال ضعیفی است..بعدازصدقسمت هنوزنمیشودبابازیگران همزات پنداری کرد..ضمنا سوتی هاسربفلک زده..آزاده سال ۵۹ بدنیا آمده وباتوجه به نوع ماشینها وتلوزیون های ال سی دی وتکنولوژی موجود،که زمان حال رانشان میدهد ایشان باید بالای ۳۵سال داشته باشند....اما باتمام کاستی ها اگرنقش کیمیا رادختری دیگر بازی میکرد،سریال قابل تحمل میشد..اما کیمیا درفیلم بسیارمغرور،خودسرونچسب ظاهرشده..

    • AMIR

      واقعا متاسفم

    • ناشناس

      طلاق کیمیا از آرش اصلا هم بی منطق نیست بلکه حرف بعضی از شماها هست که بی منطق هست که فکر میکنید آدمایی مثل آرش را به خاطر خوشتیپیشون هرکاری که میکنه باید تحملشون کرد اصلا کیمیا بیچاره چه قدر باید ببخشتش خواهر داشتنش پنهون کرد چیزی نگفت ازدواج قبلیش نگفت باز همینطور سرمحموله هم که باز پنهون کاری کرد دیگه چه قدر باید کیمیا میبخشیدش چرا شما این قدر بی انصافیداگر رها قدر نشناسه پس خود آرش هم قدر نشناس بود بعد اون همه سال زحمتی باباش ولش کرد اومد پیش مادرش دیگه تازه جالب این هست که موقع قهر اولشونم به جای اینکه کیمیا درخواست طلاق بده آرش خان پر رو پررو میره درخواست طلاق میده وهیچ کسم صداش در نمیادبعد تا کیمیا در خواست طلاق میده بقیه هرچی از دهنشون در اومد بهش گفتند بعدشم آرش کیمیت را بهقصد ماه عسل نبرد فرانسه بلکه بد از پدرش انتقام بگیره بدون اینکه یک لحظه فک کنه که شاید جوناون هم مثل رویا به خطر بیفته ولیاون به قول شما دقوز آبادی که پیمان بدتش واقعا برای ماه عسل فتن وبا دل خوش بود وبه این پاریس رفتنش می ارزید.تازه درستهخ که طلاق بدترین ومنفور ترین حلال خداست ولی تو بعضی زاز شرایط به نظ من بد که نیست هیچ تازه شاید خدا هم بیشتر به اون طللاق راضی باشه چون آرش از نظر اعتقادی آدم درستی نبود وممکن بودروی اعتقادات کیمیا هم اثر بدی میگذاشت مثل زندگی بپسر عمش وعاطفه که با وجود اینکه ازهمفکرای کیمیا ونرگس بود اما بعد از ازدواج باپسر عمه کیمیا عوض شد واز نظر اعتقادی ضعیف شد ومثل اون حروم خور شد .در آخر خواهش میکنم که نظر من را سانسور نکنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج