اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۶۴۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

انتقاد دوباره از کتب دانشگاهی

۴۰ منبع جدید در رشته علوم انسانی!

بحث تجدید نظر در کتب دانشگاهی را پایانی نیست. این بحث حتی به حوزه تکریم از مقام زنان نیز کشیده شده است. هم چنان که رئیس ستاد اقامه نماز هنگام تجلیل از مقام زن، انتقادات تند و تیز خود را متوجه کتب دانشگاهی کرد و محتوای برخی از آنها را چرت و پرت نامید.

بحث تجدید نظر در کتب دانشگاهی را پایانی نیست. این بحث حتی به حوزه تکریم از مقام زنان نیز کشیده شده است. هم چنان که رئیس ستاد اقامه نماز هنگام تجلیل از مقام زن، انتقادات تند و تیز خود را متوجه کتب دانشگاهی کرد و محتوای برخی از آنها را چرت و پرت نامید.

به نظر می رسد که عزم برای تغییر کتب درسی دیگر ضرورتی انکارناپذیر است که حتی به ستاد اقامه نماز هم رسیده است. اگر تا دیروز نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاهی و وزارت علوم در این باره اظهار نظر می کردند امروز حتی محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور با صراحت اعلام می کند که محتوای برخی از کتب دانشگاهی چرت و پرت است و باید فکری به حال آن کرد.

ضرورت بحث تحول در دانشگاه ها و برخی از رشته ها به ویژه علوم انسانی، جامعه شناسی و... بارها مطرح شده است؛ اما اغلب این اظهارات از سوی مسئولان دست اندرکار در وزارت علوم یا کمیسیون آموزش و تحقیقات به دنبال یک کار گسترده مطالعاتی صورت گرفته است به گونه ای که وزیر علوم هم درباره کارگروه تحول علوم انسانی در دانشگاه ها، ضمن تأکید بر اسلامی شدن دانشگاه ها از تشکیل کارگروه تحول علوم انسانی خبر داده و اظهار داشته «برای نخستین بار ۴۰ منبع جدید یا بیشتر از این تعداد در هفت رشته علوم انسانی مبتنی بر نظریه اسلامی از ابتدای سال تحصیلی آینده در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ارائه و تدریس می شود.» به گزارش ایسنا، دانشجو افزوده است: «با ارائه منابع علوم انسانی تدوین شده با استفاده از نظریه های اسلامی، منابع علوم انسانی قبلی دانشگاه ها حذف نمی شوند بلکه به گونه ای فضای نقد بین منابع جدید و گذشته فراهم خواهد شد». این سخنان مورد تأیید علی عباسپور تهرانی نماینده مجلس هشتم قرار گرفته است.

40 منبع جدید در رشته علوم انسانی!

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات ضمن بیان اینکه تحول در کتب دروس انسانی یک ضرورت است به تماشا گفت: «رشته های جامعه شناسی، تعلیم و تربیت و علوم سیاسی از مبانی که منطبق بر فرهنگ غرب و در تضاد با فرهنگ ما ایرانیان است. بنابراین، شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین این طرح را در دستور کار قرار داده و قرار است به زودی اجرایی شود».

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: «محتوای دروس مورد تأیید ما نیست، اما من با به کارگیری این الفاظ موافق نیستم». عباسپور در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس نمی خواهد درباره دخالت افراد غیر کارشناس در باب ضرورت تحول در امور انسانی تذکری بدهند، اظهار داشت: «آقای قرائتی شخصاً مطالعات بسیار گسترده ای داشته اند. بنابراین، نمی توان اقدام ایشان را مصداق دخالت افراد غیرکارشناس دانست».

منبع: روزنامه تماشا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج