adexo3
۲۶۵۹۸۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دسته بندی های «نژادی» توهم است

تعریف‌های اجتماعی‌ از قوم با تعریف‌های ژنتیکی نژاد هم خوانی‌ ندارند. به زبان دیگر، ممکن است به عنوان مثال فردی با تعریف اجتماعی‌-جغرافیایی «ترک» در دسته ژنتیک «ایرانی» قرار بگیرد تا در دسته ی آسیای مرکزی.

محمد محبی در پارسینه نوشت: نشانه‌های جسمی‌ افراد برای بارگذاری و دسته بندی ژنتیک افراد تا چه اندازه قابل اطمینان است؟ آیا دو نفر با موهای فر یا چشمان آبی و رنگ پوست مثلا سیاه و سفید و زرد و سرخ، به اندازه‌ی نزدیکی‌ دو قوم و نژاد به هم نزدیک اند که بتوان هر دو را در یک گروه قرار داد؟ قرار دادن گونه بشری در دسته‌های ژنتیکی چه سودی برای بشر دارد؟ پاسخ به ‌این سوال‌ها به بررسی و شناخت یافته‌های ژنتیکی و‌ پزشکی‌ دارد که به سادگی انجام پذیر نیست. اما آنچه پیداست تعریف‌های اجتماعی‌ از قوم با تعریف‌های ژنتیکی نژاد هم خوانی‌ ندارند. به زبان دیگر، ممکن است به عنوان مثال فردی با تعریف اجتماعی‌-جغرافیایی «ترک» در دسته ژنتیک «ایرانی» قرار بگیرد تا در دسته ی آسیای مرکزی.

همچنین تعریف‌های ظاهری و فرهنگی معیار‌های ذهنی «objective» شکننده‌ و تاثیرپذیر از رسانه ها هستند. به عنوان مثل، فردی با موی بور و چشم‌ سیاه از منطقه جغرافیایی جنوب اروپا به ظاهر در دسته ی نژادی-‌اجتماعی «سفیدپوست اروپایی»‌ قرار میگیرد. در حالی‌ که ممکن است آرایش ژنتیکی او را به شرق آفریقا نزدیکتر باشد تا قاره ی اروپا. این تغیرات در منطقه‌های جغرافیایی که قلمرو درآمیختگی های ژنتیکی بوده اند بیش از پیش قابل ملاحظه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج