۲۶۶۸۳۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

فیلمی افشاگرانه در مورد شوهای لباس

مرجان اشرفی زاده درباره دلایل ساخت فیلم «بهارنارنج» و دغدغه ای که در آن داشته است، گفت: من و علی اصغری به همراه هم فیلمنامه را نوشتیم و خواستیم به بخش‌هایی از جامعه شهری و زندگی امروز جوانان نگاه کنیم که شاید در عرصه رسانه کمتر بدان توجه شده بود.

خبرگزاری صبا: مرجان اشرفی زاده درباره دلایل ساخت فیلم «بهارنارنج» و دغدغه ای که در آن داشته است، گفت: من و علی اصغری به همراه هم فیلمنامه را نوشتیم و خواستیم به بخش‌هایی از جامعه شهری و زندگی امروز جوانان نگاه کنیم که شاید در عرصه رسانه کمتر بدان توجه شده بود.

وی ادامه داد: آنچه که توجه ما را جلب کرد شاید شرایط اقتصادی و معضل نبود شغل‌های مناسب مرتبط با تحصیلات افراد بود که باعث می‌شود خیلی‌ها به کارهایی که شاید به تحصیلات و تجربه آنان ربطی نداشته باشد، روی بیاورند. یکی از این عرصه‌ها که احساس کردیم جوانان در آن فعالیت‌های مستمری دارند، شوهای لباس و کارهای مرتبط با این عرصه بود. برخی از این فعالیت‌ها مثلاً در زمینه طراحی، دوخت و تولید لباس می‌توانست در حوزه کارآفرینی قرار گیرد اما در همین حوزه عده‌ای هم واردکننده این کالاها و عمدتاً لباس ها هستند که بخش زیادی از آن به صورت قاچاق و بدون طی کردن روند قانونی از هند، پاکستان، تایلند و ترکیه وارد می‌شود.

توجه به آسیب های شخصی قاچاق کالا در «بهارنارنج»

کارگردان فیلم «بهارنارنج» توضیح داد: فیلم ما یک قصه اجتماعی دارد و هدف ما این بود که درباره قرض‌الحسنه و بانکداری اسلامی کار کنیم و اتفاقا در سیر داستان متوجه شدیم این امر به گره‌های داستانی ما کمک می‌کند یعنی یک تجارت و شغلی که به ظاهر می‌توانست سودآور باشد، وقتی از مجاری قانونی خود نمی‌گذشت به کاری با ریسک بالا و حتی زیان‌آور تبدیل می شد.

اشرفی زاده اضافه کرد: در این موضوع هم ما قبل از آنکه بخواهیم به آسیب‌های اقتصادی این کار نگاه کنیم، به آسیب‌های شخصی آن توجه داشتیم چون همان‌طور که در فیلم تصویر شده، بار و کالای افراد را به عنوان کالای قاچاق می‌گرفتند و چون کالا قاچاق بود، هیچ چیزی دستگیرشان نمی‌شد.

به شهروندان بگوییم برای منافع ملی و میهنی خود از منافع شخصی و کوتاه‌مدت بگذرند

وی با اشاره به اثر بعدی خود که قرار است با همراهی شبکه یک سیما ساخته شود، عنوان کرد: در اثر بعدی قرار است به شکلی گسترده ضررهای قاچاق کالا به اقتصاد کشور و آسیب‌هایی که می‌تواند به مشتریان و مصرف‌کنندگان وارد شود، به تصویر کشیده شود. سیر قصه اینگونه پیش می‌رود که کالای شخصیت های داستان در مسیر انتقال به ایران گرفته می‌شود و دچار ضرر بزرگی می‌شوند و پایان داستان هم به این سمت و سو می‌رود که این افراد وقتی با چنین مسأله‌ای روبه‌رو می‌شوند، به کارآفرینی و تولید داخلی روی می‌آورند. آنها سعی می‌کنند با توان و تجربه‌ای که دارند و کمک‌هایی که دریافت می‌کنند این شغل را ادامه ندهند و توان و تجربه خود را در مسیری به کار بگیرند که سود مشخص و ریسک پایینی داشته باشد.

اشرفی زاده درباره جلسات مشورتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد: در صحبت‌هایی که ما با دوستان در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از مسائل باید در خود جوامع حل شود و ما باید بتوانیم به شهروندان بگوییم که برای منافع ملی و میهنی خود از منافع شخصی و کوتاه‌مدت بگذرند.

کارگردان فیلم «آبجی» با اشاره به اهمیت کار فرهنگی در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا عنوان کرد: موضوع به یک عرق و غرور ملی برمی‌گردد که نیاز به کار فرهنگی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی دارد تا مردم بپذیرند تا برای یک منفعت بزرگ‌تر از سود شخصی خود بگذرند و به اهداف بزرگ‌تری فکر کنند. البته باید زیرساخت‌ها و زمینه‌هایی فراهم شود تا افراد ضمن دسترسی به شغل و کار مناسب و تأمین حداقلی از معاش خود، در عمل با چنین نگاه و تفکری همراه شوند.

«بهارنارنج» در چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد به عنوان فیلم برتر انتخاب شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج