۲۶۶۹۵۵
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

سود کلان خودروسازان از فروش اقساطی

محاسبات نشان می‌دهد با اجرای طرح تسهیلات خرید خودرو ۲۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های خودروساز تزریق می‌شود که سهم ساپیا بیش از ۱۱۰۴ میلیارد تومان، ایران خودرو ۱۳۰۶ میلیارد تومان و سایر شرکت‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان است.

خبرگزاری فارس: در قالب طرح تسهیلات خرید خودرو بانک مرکزی ۱۱۰ هزار خودرو را تا سقف ۲۵ میلیون تومان تامین مالی می‌کند.

البته این تسهیلات معادل ۸۰ درصد قیمت خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان است بنابراین تعدادی از تسهیلات کمتر از ۲۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

از جزئیات فروش محصولات خودروسازان اطلاعات کاملی در درست نیست و تنها بعد از اتمام چهارمین روز ثبت نام، وزارت صنعت اعلام کرد ۴۷ هزار ۷۳۰ دستگاه خودرو از گروه صنعتی ایران خودرو و ۳۸ هزار و ۶۰۰ خودرو متعلق به گروه خودروسازی سایپا بوده است.

همچنین بیشترین ثبت نام متعلق به پراید با ۲۰ هزار دستگاه و پژو ۴۰۵ با ۱۶ هزار دستگاه بوده است.

بر اساس این اطلاعات، نسبت ثبت نام برای پراید به کل ثبت نام‌ها ۵۲ درصد بوده است در صورتی که سیر تقاضای پراید تا پایان ثبت نام‌ها ادامه داشته باشد، می‌توان برآورد کرد که از مجموع ۵۶ هزار دستگاه خودروی شرکت ساپیا، ۲۵ هزار تقاضا برای خرید پراید بوده است.

از طرف دیگر میانگین تسهیلات ۵ محصول سایپا که شامل تیبا sx، تیبا ex، انواع آریو، و نیسان تک سوز و انواع وانت نیسان دوگانه سوز ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود. با فرض فروش این خودروها به نسبتی یکسان، ۷۰۰ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان تسهیلات بابت ۳۱ هزار خودرو شرکت ساپیا به غیر از پراید و ۴۰۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای پراید توسط بانک مرکزی اختصاص یافته است.

بنابراین در صورتی که ۵۶ هزار خودرو با نسبت‌هایی فرض‌ شده ثبت نام شده باشد، حجم کل اعتباری که بانک مرکزی به این شرکت از طریق بانک‌ها می‌‌پردازد ۱۱۰۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان است.

در زمانی که ۴۷ هزار و ۷۳۰ دستگاه از محصولات ایران خودرو ثبت نام شده بود، اعلام شد ۱۶ هزار دستگاه پژو ۴۰۵ بوده است که نسبت ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه سهم ایران خودرو از فروش محصولات حدود ۵۳ هزار دستگاه اعلام شده، با فرض اینکه ۳۰ درصد ثبت نام‌ها برای پژو ۴۰۵ بوده است تعداد تقاضای ثبت شده برای این خودرو حدود ۱۶ هزار دستگاه است..

تسهیلات اعطایی برای پژو ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای وانت آریسان دوگانه سوز ۱۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است. بنابراین ۳۸۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای پژو ۴۰۵ اختصاص یافته است. البته آماری از فروش وانت آریسان دوگانه‌سوز در دست نیست اما با توجه به نوع محصول نمی‌توان سهم قابل توجهی از فروش را برای آن متصور بود.

در مجموع با توجه به اینکه محصولات ایران خودرو در قیمت‌های ۳۰ میلیون تومان و بیشتر است، سقف تسهیلات اعطایی برای ۳۷ هزار خودرو دیگر ۲۵ میلیون تومان خواهد بود. بر همین اساس کل منابعی که برای محصولات گروه ایران خودرو به غیر از پژو تخصیص می‌یابد ۹۲۵ میلیارد تومان است. جمع این دو عدد، حجم کل اعتباری قابل تخصیص به ایران خودرو توسط بانک مرکزی در این طرح را به بیش از ۱۳۰۶ میلیارد تومان می‌رساند.

گفته می‌شود هزار دستگاه دیگر ثبت نام شده برای سایر شرکت‌های خودروسازی است که تسهیلات این محصولات ۲۵ میلیون تومان بود. بنابراین ۲۵۰ میلیارد تومان سهم شرکت‌های خودروسازی به غیر از سایپا و ایران خودرو از منابع بانک مرکزی بوده است.

در مجموع حجم کل اعتباری که بانک مرکزی در قالب این طرح به خودروسازان تخصیص می‌دهد ۲۶۶۰ میلیارد تومان است که معادل ۱.۹۳ درصد کل پایه پولی است. با توجه به ضریب فزاینده ۶.۳۴، با اجرای این طرح ۱۶ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان (۱.۹۳ درصد) به نقدینگی کشور اضافه خواهد شد.

لازم به ذکر است، با توجه به ۴ ساله بودن دوره بازپرداخت تسهیلات، یک چهارم ۲۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از سوی بانک مرکزی مجددا به بانک مرکزی بازمی‌گردد.

بنابراین در یک سال اول ۱۹۹۵ میلیارد تومان از اعتبار باقی می‌ماند که تاثیر آن بر نقدینگی با توجه به ضریب فزاینده ۶.۳۴، حدود ۱۲ هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان است. بنابراین اگر مطابق طرح عمل شود، تاثیر تسهیلات اعطایی برای خودرو بر حجم نقدینگی (در دوره زمانی یک سال) ۱۲ هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان است.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی، حجم کل نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال به ۸۷۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان و حجم پایه پولی به ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      يه چيز تو اين مسائل خوب معلوم شد و اونم اينه كه افكار و عقايد و قوه تشخيص ملت ! در حدِ پرايده ( اونم از نوع قسطيش ) !!!! و ...... تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل .......

    • حمید

      نوش جونشون . من فکر می کردم ایراد کار ماها ایران خودرو و سایپاس نگو ایراد کار خود ماییم.بخورین که از شیر مادرتون حلالتره .

    • احمد

      یکی از این دوستان ما با وام ۲۵ میلیونی سمند خریده
      میگه وقتی در ماشین باز میمونه خانومه میگه
      .
      .
      .
      .
      .
      ا ل ا غ درو ببند

    • بدون نام

      اونوقت این پول که بانک مرکزی بخشش میکنه از بیت الماله ؟
      اونوقت بیت المال مال کیه ؟ مال ملت که نیست . البته اگه مارو جزو ملت حساب کنید

    • محمد

      حالا این خودرو سازانی که خون ملت رو سر می کشند و این همه منفعت مالی با این طرح نصیب شان می شود و البته قبلا هم وضع بر همین منوال بود اگر تلاش کنند و از خود نوآوری کنند و اون مهندسانی که حقوق های کلان در این شرکتها میگیرند به مغز خود اندکی فشار بیاورند تا خودرویی مناسب و با کیفیت و امکانات روز طرحی و با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند باز هم جای شکر داره اما امان از این شرکتهای ایران خودرو و سایپا که هرگز در فکر نوآوری و امنیت مردم نیستند و فقط منافع مالی برایشان مطرح است و از این گذشته مهندسان که در این شرکتها فقط حقوق مفت برای کارهای روتین میگیرند و هرگز به مغز خود فشار وارد نمیکنند که نوآوری داشته یا طرحی ارائه دهند و برای همین مسائل است که متاسفانه کشور عقب مانده ای هستیم. لطفا انتشار بدهید.

    • کارمندباشی

      از ماست که بر ماست! خودکرده را تدبیر نیست!

    • بدون نام

      نوش جان خود روسازها حلال حلالشون باشه ...تا وقتی این ملت احمق رادارند غصه شون نباشه !

    • شازده

      ماشاا... ادب از سر و روی این ملت مدعی میباره...
      دوستانی که ادعای دانش و خردورزی میکنن در جریان باشن که در اکثر کشورای صاحب صنعت دنیا، نه تنها خودرو، بلکه خیلی از کالاهای تولیدیشون رو به صورت اقساط (کم بهره به علت نرخ تورم بسیار پایین) در اختیار مصرف کننده قرار میدن، تا مصرف کننده ترغیب به مصرف بشه و صد البته برای اون صنایع این نحوه فروش سودآوره
      حالا کیفیت ماشینای ما پایینه، کسی سوار نشه؟ خب هر کی قدرت خرید ماشین بهتر رو داشته باشه، تعلل نمیکنه و نیاز به توصیه حضرات نیست. مردمی که ندارن و غالب جامعه ما رو تشکیل میدن مجبور به استفاده از این محصول میشن که ماشاا... خر و الاغ و ... خطاب میشن.
      زشته دوست من.زشته. هیچ کس مجبورررر نیست مثل من و شما فکر کنه. من و شمایی که هیچ دانشی نسبت به چیزی نداریم و صرفا حرفای دیگران و از تو تلگرام و ... نش خوار میکنیم و فقط ادعا داریم
      اول شخصیت داشته باشیم، احترام هم و داشته باشیم، بعد از عالم و آدم انتظار داشته باشیم...

      پاسخ ها

      • هادی

        دوست عزیز . دلیل نمیشه چون خیلیا ندارن ماشین سازها بهشون لگن غالب کنن با پول کلان . جونه ندار ها هم مثل جون شما ارزش داره. چرا باید با جونشون بخاطر کیفیت کم خودرو داغون داخلی بازی بشه؟ با پول پرایدتو کشورای خارج هیوندای هاچ بک میدن . مردم ما جی کم دارن از بی دینای خارجی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج