adexo3
۲۷۰۰۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

شايعه فروش خون‌ ها‌ی اهدايی تکذیب شد

سال‌ها پيش براي تهيه فرآورده‌هاي نوين مشتق از خون برآورد هزينه‌اي انجام و در شوراي عالي انتقال خون به تصويب رسيد، اما اين مصوبه هيچ گاه اجرايي نشده است.

خبرگزاری ایسنا: رييس سازمان انتقال خون شايعه فروش خون‌هاي اهدايي در شيراز را تكذيب كرد و گفت: سال‌ها پيش براي تهيه فرآورده‌هاي نوين مشتق از خون برآورد هزينه‌اي انجام و در شوراي عالي انتقال خون به تصويب رسيد، اما اين مصوبه هيچ گاه اجرايي نشده است.

دكتر غلامرضا توگه ادامه داد: فعاليت‌هاي سازمان انتقال خون را مي‌توان به دو بخش تقسيم كرد. نخست فعاليت‌هاي پايه‌ و موظفي انتقال خون است كه تهيه خون سالم، پلاسما و پلاكت براي كليه نيازمندان و مراكز درماني از اين جمله‌اند.

وي افزود: اين سه فرآورده پايه‌اي توليد شده در سازمان انتقال خون هيچ‌گاه "پولي" نبوده‌اند و بابت آن هزينه‌اي از مردم دريافت نشده است و هيچ‌گاه هم برنامه‌اي براي دريافت هزينه از مردم نداشته‌ايم.

رييس سازمان انتقال خون با اشاره به فعاليت‌هاي ثانويه انتقال خون گفت: فعاليت ديگر سازمان در خصوص "فرآورده‌هاي نوين" كه با تكنولوژي بالا توليد و در موارد خاص مورد استفاده‌اند، صورت مي‌پذيرد. پروسه جداسازي صرفا پلاكت از يك اهداكننده تحت عنوان پلاكت آفرزيس، جداسازي پلاسما براي يك بيمار به صورت اختصاصي و تهيه فرآورده‌هاي پلاكتي نظير پلاكت‌هاي اشعه ديده كه ناخالصي‌هاي آن از بين رفته‌اند، از اين جمله‌اند.

توگه اضافه كرد: پلاكت‌هاي اشعه ديده در بيماراني كه دچار نقص ايمني بوده و يا كانديد پيوند مغز استخوان هستند، اهميت ويژه‌اي دارد.

وي با بيان اينكه دسته دوم فعاليت‌هاي انتقال خون كه در اساسنامه سازمان در سال ۱۳۶۳ اعلام شد جزو حيطه‌هايي است كه سازمان مي‌تواند وارد آن شود اما جزو وظايف اصلي او نيست، گفت: شوراي عالي انتقال خون نيز بر اساس شرايط موجود براي ارتقاي كمي و كيفي درمان در سطح كشور اجازه ورود سازمان به اين حيطه را صادر كرد.

رييس سازمان انتقال خون افزود: اين فعاليت‌هاي ويژه و اختصاصي نيازمند امكانات و وسايل منحصر به فردي است كه نيازمند برآورد هزينه است. سال‌هاي قبل برآورد هزينه‌اي صورت پذيرفت اما با توجه به شرايط مردم، اين مسئله عملا اجرايي نشد. به هر حال اين مورد تنها توصيف هزينه‌هاست، اما هنوز دستور خاصي براي اجرايي كردن آن نداشته‌ايم.

وي با اشاره به اين‌كه پلاكت آفرزيس با پلاكت متفاوت است، گفت: قيمت‌گذاري بر روي اين خدمات در اطلاعيه‌هايي درج شده است و شايد باعث سوء‌ تفاهم شده باشد. زيرا با وجود قيمت‌گذاري و برآورد هزينه، دستورات مربوط به اجراي آن عملي نشده است. تهيه پلاكت به روش آفرزيس كمتر از يك درصد پلاكت‌هاي اهدايي را تشكيل مي‌دهد.

توگه با بيان اينكه به هر روي دريافت هزينه براي خون غيرممكن است، گفت: شايد براي انجام تزريقات و ساير خدمات بيمارستاني هزينه‌اي دريافت شود كه در حيطه درمان است اما به هر روي سازمان انتقال خون براي ارائه كيسه خون، هيچ‌گونه هزينه‌اي دريافت نمي‌كند و اين خدمات را به صورت رايگان انجام مي‌دهد.

چندي پيش انتشار اخباري مبني بر فروش خون در بيمارستان‌هاي استان فارس مبحث داغ فروش خون را در كشور بر سر زبان‌ها انداخت. اين در حالي است كه بر اساس قوانين سازمان انتقال خون دريافت هرگونه هزينه به منظور دريافت خون و فرآورده‌هاي حاصل از آن نظير پلاكت ممنوع است و هزينه‌هاي اعلامي از سوي انتقال خون تنها برآورد هزينه‌اي انجام اين خدمات بوده كه با وجود تصويب آن تاكنون اجرايي نشده است و اهداي خون در كشور همچنان عملي انسان دوستانه و صددرصد داوطلبانه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج