۲۷۱۰۳
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

شهریه نجومی مدارس در تهران خبرساز شد

۹/۳۸‌درصد مدارس شهر تهران براي ثبت‌نام دانش‌آموزان بين دو تا هشت‌ميليون تومان پول دريافت مي‌كنند.

شرق: ۹/۳۸‌درصد مدارس شهر تهران براي ثبت‌نام دانش‌آموزان بين دو تا هشت‌ميليون تومان پول دريافت مي‌كنند.

اين مدارس كه به مدارس غيرانتفاعي مشهور هستند هم‌اكنون يك‌هزار و ۵۳۱ از سه‌هزار و ۹۵۶ مدرسه شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

اين موضوع البته با شرایط شهريه‌هاي مدارس غيردولتي با ايام ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس نيز همراه شده است. هم‌اكنون از نقاط مختلف شهر تهران خبر مي‌رسد شهريه‌هاي اعلام شده از سوي مدارس غيردولتي به بهانه‌هاي مختلف همچون برنامه‌هاي فوق‌برنامه با رقم مصوب و اعلام‌شده از سوي وزارت آموزش‌وپرورش متفاوت است.

شهريه مصوب صد مدرسه پيش‌دبستاني و پيش‌دانشگاهي كه ورودي و خروجي سيستم آموزشي كشور هستند، نشان مي‌دهد از بين ۵۰ مدرسه پيش‌دانشگاهي در شهر تهران، شهريه‌هاي اخذ شده از مردم براي حضور فرزندان‌شان در اين مدارس از دو‌ميليون تومان آغاز مي‌شود و به هشت‌‌ميليون تومان نيز مي‌رسد.

از سوي ديگر بررسي شهريه بيش از ۵۰ مدرسه پيش‌دبستاني در شهر تهران نيز نشان مي‌دهد شهريه‌ها از مبلغ ۵۰۰‌هزار تومان آغاز مي‌شود و تا يك‌‌ميليون و ۲۰۰‌هزار تومان مي‌رسد.

شهريه‌هايي كه براساس شهريه‌هاي مصوب آموزش‌وپرورش براي اين مدارس و شهريه دريافتي از سوي آنان اختلاف معنا‌داري وجود دارد. به طوري‌كه بر اساس اطلاعات سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران در منطقه ۲ شهر تهران شهريه یک مدرسه پيش‌دانشگاهي پنج‌‌ميليون و ۳۰۰‌هزار تومان تصويب و اعلام شده است در حالي كه با تماس تلفني با مسوولان مدرسه آنها از شهريه هشت‌‌ميليون توماني براي سال تحصيلي جديد خبر دادند.

طبق جديد‌ترين آمار ارايه‌شده هم‌اكنون سه‌‌هزارو۹۵۶ مدرسه در شهر تهران فعال است كه سهم مدارس دولتي دو‌هزار و ۲۳۳ معادل ۵۶‌درصد مدارس و سهم مدارس غيردولتي و هيات‌امنايي كه اقدام به اخذ شهريه مي‌كنند يك‌هزار و ۵۳۹ مدرسه معادل ۹/۳۸‌درصد كل مدارس شهر تهران است كه باقي را مدارس شاهد، نمونه دولتي، تيزهوشان، ايثارگران و مدارس وابسته به نهاد‌هاي مختلف تشكيل مي‌دهند.

تناقض پيروي از آموزش‌وپرورش دولتي رايگان و گسترش مدارس خصوصي و غيردولتي در ايران با استدلال طرفداران مدارس دولتي مبني بر اجراي عدالت آموزشي و شرايط برابر تحصيلي براي همه كودكان كشور و استدلال طرفداران توسعه مدارس غيردولتي مبني بر حق اولياي دانش‌آموزان در انتخاب مدرسه و نوع آموزش‌وپرورش فرزندان‌شان هم‌اكنون نيز حاكم است. اما نكته قابل توجه كاهش كيفيت آموزش در مدارس دولتي و وضعیت اخذ شهريه‌هاي نامتعارف از سوي مدارس غيردولتي است.

اقبال مدارس غيردولتي در شرايطي است كه اين مدارس برخلاف مدارس دولتي شهر تهران در مقطع پيش‌دانشگاهي سال تحصيلي خود را از تيرماه آغاز مي‌كنند و در كنار برنامه رسمي آموزش‌وپرورش با ايجاد امكاناتي همچون، برنامه‌ريزي منظم و مدون نحوه شركت در كنكور، آموزش تست‌زني، كلاس‌هاي آموزشي كنكور، مشاوره تحصيلي منظم و شركت در آزمون‌هاي هفتگي و ماهانه تا روز برگزاري كنكور سراسري سهم عمده‌اي از رتبه‌هاي بالا در كنكور را رقم مي‌زنند.

گرچه برخي از نفرات برگزيده كنكور طي سال‌هاي اخير از مناطق محروم و برخي مدارس دولتي در كلانشهر‌ها پا به دانشگاه‌هاي معتبر گذاشته‌اند اما برخورداري بالاي دانش‌آموزان در مدارس غيردولتي از پشتوانه پولي كه پرداخت كرده‌اند، عملا فضا و معادلات عادلانه رقابت سالم در كنكور را به هم زده است.

بالاي شهر ۸‌ميليون، پايين شهر ۲‌ميليون

مدل حاكم بر مدارس غيرانتفاعي مبني بر پرداخت پول بيشتر در قبال خدمات آموزشي بهتر و بيشتر، علاوه بر بي‌عدالتي‌اي كه همراه با كاهش كيفيت مدارس دولتي به سيستم آموزشي كشور تحميل مي‌كند، در بطن خود نيز تفاوت‌هايي ميان پايين شهر و بالاي شهر دارد.

به طوري‌كه ميانگين شهريه‌هاي مصوب در مدارس غيردولتي مناطق يك تا پنج شهر تهران در مقطع پيش‌دانشگاهي حدود پنج‌‌ميليون تومان و در مقطع پيش‌دبستاني يك‌‌ميليون‌وصد‌هزار تومان است. در حالي كه در مناطق جنوبي و جنوب‌غربي شهر تهران كه شامل مناطق ۱۴ تا ۱۹ مي‌شود شهريه مدارس پيش‌دانشگاهي به طور ميانگين يك تا دو‌ميليون و شهريه مدارس پيش‌دبستاني حدود ۵۰۰‌هزار تومان است.

مساله‌اي كه با ميانگين درآمد و اختلافات طبقه‌اي ميان مناطق شمال و جنوب شهر ارتباط معناداري را دارد و به طور قطع ميزان خدمات آموزشي و كيفيت آنها با توجه به ميزان بالاي شهريه‌ها در مناطق شمالي با مناطق جنوبي قابل قياس نيست.

سهم بالاي مدارس غيردولتي از كل فضاي آموزشي تهران

براي به دست آوردن كيفيت عدالت آموزشي در كشور و ‌درصد در اختيار قرار گرفتن فضاي آموزشي به طور مساوي ميان كل دانش‌آموزان تنها نياز به بررسي وضعيت دانش‌آموزان مناطق شهري و روستايي يا مناطق محروم و كلانشهر‌ها نيست. در پايتخت كشور وضعيت تعداد دانش‌آموزان و مدارس نشان مي‌دهد دانش‌آموزان در مدارس غيرانتفاعي بيش از دانش‌آموزان مدارس دولتي از فضاي آموزشي بهره‌مند هستند.

بر اساس آمار ارايه شده از سوي سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران هم ‌اكنون سه‌‌هزارو۹۵۶ مدرسه در شهر تهران فعال است كه سهم مدارس دولتي دو‌هزار و ۲۳۳ معادل ۵۶‌درصد مدارس و سهم مدارس غيردولتي و هيات‌امنايي كه اقدام به اخذ شهريه مي‌كنند يك‌هزار و ۵۳۹ مدرسه معادل ۹/۳۸‌درصد كل مدارس شهر تهران است كه باقي را مدارس شاهد، نمونه دولتي، تيزهوشان، ايثارگران و مدارس وابسته به نهاد‌هاي مختلف تشكيل مي‌دهند.

همچنين در سال تحصيلي ۱۳۹۱-۱۳۹۰، يك‌ميليون و ۸۰‌هزار دانش‌آموز در مدارس شهر تهران حضور داشته‌اند كه ۷۹۱‌هزار و ۲۶۸ نفر معادل ۷۳‌درصد كل دانش‌آموزان در مدارس دولتي و ۲۳۲‌هزار و ۱۳۶ نفر در مدارس غيردولتي حضور دارند كه معادل ۲۱‌درصد كل دانش‌آموزان تهراني هستند.

اين مساله نشان‌دهنده آن است كه دانش‌آموزان مدارس غيردولتي تهران با سهم ۲۱‌درصدي خود ۴۰‌درصد از فضاي آموزشي شهر تهران را در اختيار دارند و دانش‌آموزان مدارس دولتي با سهم ۷۳‌درصدي خود از كل دانش‌آموزان تنها ۵۶‌درصد از كل فضاي آموزشي كشور را در اختيار دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا منه كارمند با حقوق زير يك ميليون نتوانم اسم فرزندم را در يك دبيرستان بنويسم . چون ارزانترينش سه ميليون ميگيرند . و مدارس دولتي هم كه تعدادشان كم و از همه بدتر اگر يك خيابن آنطرفتر باشي از ثبت نام امتنا مي كنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج