adexo3
۲۷۱۰۶۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مشهد رقیب تهران شد

توسعه صنعتی و اقتصادی روزافزون مشهد، سیل مهاجرت، تزاید خودروها، افزایش پروازها و ناآشنایی با فرهنگ ترافیک همگی دست‌به‌دست هم داده تا نفس پایتخت فرهنگی جهان اسلام را تنگ کند.

روزنامه وطن امروز: توسعه صنعتی و اقتصادی روزافزون مشهد، سیل مهاجرت، تزاید خودروها، افزایش پروازها و ناآشنایی با فرهنگ ترافیک همگی دست‌به‌دست هم داده تا نفس پایتخت فرهنگی جهان اسلام را تنگ کند.

حضور ۲۵ میلیون زائر و گردشگر به‌طور سالانه در مشهد مقدس هرچند که صفحه میزبانی مشهد الرضا(ع) را زرین ساخته است اما حجم آلاینده‌های صنعتی موجب شده تا این گردشگران با خود هدایایی از جنس دود به ارمغان آورده و سوغاتی آغشته به دود همراه ببرند.

این روزها هرچند قطار توسعه در مشهد مقدس شتاب بیشتری گرفته است اما دود این توسعه همه‌جانبه به ‌واسطه افزایش آلودگی هوا در چشم مردم مشهد می‌رود و قرار گرفتن این شهر در وضعیت هشدار در بسیاری از روز‌های سال نشان از نفس تنگی پایتخت معنوی جهان اسلام دارد. به گفته کارشناسان محیط‌زیست، روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در شهر مشهد مصرف می‌شود که تنها نیمی از آن به‌عنوان بنزین یورو ۴ در اختیار مردم قرار دارد.

هرچند که تاکنون مسؤولان برنامه‌های متعددی را برای بهبود هوای مشهد و کاهش آلودگی پیشنهاد داده‌اند اما اغلب این طرح‌ها به‌واسطه کمبود اعتبار یا نبود همکاری سایر دستگاه‌ها روی زمین‌مانده است. در مشهد مقدس تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ تاکسی فرسوده و ۹۹۵ دستگاه اتوبوس بالای عمر ۸ سال وجود دارد که مطابق مصوبه هیأت دولت این اتوبوس‌ها نباید در سطح شهر تردد کنند، اما به دلیل کمبود منابع مالی و اتوبوس این خودرو‌ها در میدان آلودگی هوا می‌تازند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی در این رابطه می‌گوید: حدود ۵۰ درصد تاکسی‌ها در کلانشهر مشهد فرسوده و آلاینده محسوب می‌شوند. علی رحمتی افزود: افزون بر ۱۳ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر مشهد تردد دارند که نیمی از آن فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارند. وی یادآور شد: علاوه بر این ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در این شهر روزانه رفت‌وآمد دارند که ۹۹۵ دستگاه از این تعداد فرسوده و از منابع آلاینده هوای مشهد محسوب می‌شوند. رحمتی تأکید کرد: متأسفانه براساس گزارش‌های دریافتی ۶۰ تا۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد به‌واسطه فعالیت وسایط نقلیه شخصی و عمومی که اغلب فرسوده و با عملکرد ناقص هستند، ایجاد می‌شود به گفته عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد، ساخت‌وسازهای غیرکارشناسی نیز سد راه تنفس شهر شده‌ است.

جواد ستاری افزود: متأسفانه امروز بسیاری از ساختمان‌هایی که در بخش‌های مرتفع مشهد ساخته می‌شود نیز از وزش باد جلوگیری می‌کند که این خود سبب آلایندگی شهر می‌شود. وی با انتقاد از وضعیت ساخت‌وساز غیرکارشناسی صنایع در اطراف شهر نیز افزود: برخی نیروگاه‌های شهر مشهد در جهت وزش باد قرار دارند، یعنی در مکان‌هایی نیروگاه احداث‌ شده که باد، آلودگی آن را به داخل شهر انتقال می‌دهد که این نشان می‌دهد احداث نیروگاه حرارتی مشهد با کار کارشناسی احداث نشده است.

وی با اشاره به تعداد کارخانه‌های اطراف شهر نیز گفت: باید کارخانه‌هایی که در خارج شهر ساخته می‌شوند به‌گونه‌ای طراحی شوند که باد آلایندگی را به خارج شهر انتقال دهد و درواقع باید باد به کمک ما بیاید نه اینکه به ضرر شهر باشد.به گزارش مهر، ۴ نیروگاه تولید برق فردوسی، توس، مشهد و شریعتی از جمله مراکز تولید برق و انرژی هستند که به‌صورت دوگانه‌سوز فعالیت می‌کنند و با بالا رفتن تقاضا برای انرژی این صنایع به‌واسطه مصرف بیشتر دود بیشتری تولید می‌کنند. استقرار ۶ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در خراسان‌رضوی که ۵۰درصد آنها در محدوده مشهد مستقر هستند خود از عوامل دیگر دودزا بودن این شهر است که نفس پایتخت فرهنگی جهان اسلام را گرفته است.

مدیر محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری درباره نقش شهروندان در جلوگیری از آلودگی هوا عنوان کرد: به‌طور مثال «کاتالیزور» قطعه‌ای در اگزوز خودرو است که گازهای آلوده را به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند اما متأسفانه شهروندان به علت ناآگاهی آن را از خودروها جدا می‌کنند.

محمد پذیرا اشاره‌ای به برخی اقدامات درباره کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی داشت و افزود: در مطالعات علمی انجام‌ شده به این نتیجه رسیده‌اند که ۲۳ درصد کاهش آلودگی‌های هوا با معاینه فنی خودروها برطرف می‌شود. مدیر محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد ادامه داد: شهروندان در هنگام خرید خودرو هزینه این قطعه مفید را پرداخت می‌کنند اما به دلیل ناآگاهی آن را از خودروی خود جدا می‌کنند که در این‌باره نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده هستیم. به گزارش مهر، وی تأکید کرد: یک کاتالیزور روی خودرو تا۸۰ هزار کیلومتر ظرفیت جذب و تبدیل گازهای خطرناک به گازهای بی‌خطر را در خودروها دارد که در کشورهای دیگر مالکان خودروها موظفند پس از طی این مسیر کاتالیزور خودرو را تعویض کنند.

وی بیان کرد: در ایران نیز نصب کاتالیزور روی خودروها از طریق سازمان حفاظت محیط‌زیست امری الزام‌آور شده است که متأسفانه شهروندان آن را از روی خودروی خود جدا می‌کنند و از آنجا که بیش از نیمی از آلودگی هوای مشهد ناشی از خودروهاست لذا دود آلودگی ناشی از استفاده نادرست وسیله نقلیه به چشم خودمان می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج