اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۷۳۶۸۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

کری: امنیت در خاورمیانه اولویت دارد

وزیر خارجه آمریکا، گروه داعش را &#۰۳۹;مرتدهایی&#۰۳۹; نامید که جنایت می کنند و گفت واشنگتن متقاعد شده است که منافعش در گروی امنیت در خاورمیانه است و سرنوشت سوریه باید از طریق سیاسی، با رای مردم آن کشور و به گونه ای رقم بخورد که کشور سوریه یکپارچه بماند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه آمریکا، گروه داعش را 'مرتدهایی' نامید که جنایت می کنند و گفت واشنگتن متقاعد شده است که منافعش در گروی امنیت در خاورمیانه است و سرنوشت سوریه باید از طریق سیاسی، با رای مردم آن کشور و به گونه ای رقم بخورد که کشور سوریه یکپارچه بماند.

از سایت تارنمای اندیشکده آمریکایی بروکینگر «جان کری» که در اندیشکده بروکینگز سخنرانی می کرد، گفت: ایالات متحده، برنامه های فراوانی در منطقه دارد؛ از حاکمیت قانون در اردن تا آموزش های فنی و حرفه ای در لبنان تا شراکت بخش های دولتی و خصوصی در کرانه باختری.

وی تاکید کرد: ما متقاعد شده ایم که سرعت پیشرفت طرح هایمان، تا اندازه زیادی به بهبود امنیت وابسته است. افزون بر این، امنیت منطقه، برای ما نیز امنیت خواهد آورد. بنابراین «امنیت» هدف بزرگ سیاست خارجیِ ایالات متحده در خاورمیانه خواهد بود.

وی «همکاری آمریکا با رهبران تونس برای آشتی و استقرار حکومت قانون» و نیز «تلاش واشنگتن به منظور پیشبرد طرح سازمان ملل برای تاسیس دولت ائتلاف ملی در لیبی» را در راستای همین 'هدف بزرگ' دانست.

وی گفت همراه با نمایندگان کشورهای دیگر طی روزهای آینده به شهر رم خواهد رفت تا به رهبران لیبی کمک کنند که به «تصمیم مشترک و ثبات داخلی» برسند؛ بویژه آنکه داعش به دنبال یافتن خلائی در لیبی است تا آن را پر کند.

کری افزود: «باز در همین راستا است که ما همه حزب ها در یمن را فرا می خوانیم تا خشونت را کنار بگذارند. ما به دنبال راه حلی بر مبنای مذاکره و گفت و گو هستیم.»

جان کری گفت کشورش از راه حلی سیاسی برای دوران گذار و حکومتی انتقالی در یمن که همه بتوانند در آن مشارکت داشته باشند، پشتیبانی می کند.

وزیر خارجه آمریکا آنچه را که «رهبری آمریکا در ائتلافی با مشارکت ۶۵ کشور برای مبارزه و شکست دادن داعش» نامید، هماهنگ با سیاست ایجاد امنیت در خاورمیانه دانست و یادآور شد که یک سال پیش هیچ ائتلافی علیه داعش وجود نداشت و این گروه به پیشروی هایش ادامه می داد.

کری گروه داعش را «ترکیبی از قاتلان، آدم ربایان، قاچاقچیان، غارتگران و مرتدها» دانست که دین را به گروگان گرفته اند و با ترکیبی از افکار قرون وسطایی و سلاح های مدرن جنایت می کنند.

جان کری تاکید کرد «داعش تهدیدی روشن برای منافع ایالات متحده و برای همه انسان های قانون مدار در سراسر جهان» است.

وی یادآور شد که جنایت های داعش، بحران پناهجویان را به وجود آورده و فشار آن را بر گرده «دوستان آمریکا» نهاده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهوری ایالات متحده، سه ماموریت برای شکست داعش تعریف کرده است. نخست، بسیج شریکان آمریکا برای مبارزه با داعش و گسترش ائتلاف بین المللی علیه این گروه است. دوم، فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است. سومین ماموریت نیز تلاش برای جلوگیری از گسترش بی ثباتی سوریه به فراتر از مرزهای آن کشور خواهد بود.

جان کری گفت: ائتلاف آمریکا تا امروز بیش از هشت هزار و ۲۰۰ حمله هوایی به مواضع داعش در عراق و سوریه داشته است و این آمار هر روز بیشتر خواهد شد. در شش ماه گذشته، این ائتلاف با ارتش عراق، برای آزادسازی «تکریت» همکاری کرد. آمریکا از عراق در آزادسازی «سنجار» نیز پشتیبانی کرد.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد که اکنون داعش از ۲۵ درصد از زمین هایی که زمانی در اختیار داشت، عقب نشینی کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که امروز تمرکز ائتلافِ آمریکا روی «الرمادی» و «موصل» است.

جان کری به این نکته نیز اشاره کرد که نمایندگان دولت های دخیل در فرآیند صلح سوریه، اواخر ماه میلادی جاری در نیویورک دیدار خواهند کرد تا این فرآیند را به پیش ببرند. وی گفت: هدف ما پیشبرد روند گذار است که همه طرف ها گفته اند از آن پشتیبانی می کنند تا سوریه ای یکپارچه و به دور از فرقه گرایی شکل گیرد؛ سوریه ای که در آینده، رهبران خود را با رای مردم و بر اساس انتخاباتی با نظارت سازمان ملل متحد برگزیند.

وی گفت سوری های آواره در کشورهای دیگر نیز باید فرصت شرکت در انتخابات داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا با این حال یادآور شد که «اختلاف هایی جدی میان کشورهای جهان درباره سوریه وجود دارد و این اختلاف بویژه درباره نقش رئیس جمهور بشار اسد است. با این حال، ما در نشست وین اتفاق نظر کشورهای جهان برای پیشبردِ گذار سیاسی را دیدیم.»

ویگفت: تصور کنید چقدر دشوار بوده است که عربستان سعودی، ترکیه، مصر، قطر و ایران را در یک اتاق، پشت یک میز و برای یک هدف مشترک داشته باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج