adexo3
۲۷۵۰۷۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

راهکار خروج بازار مسکن از رکود

طی سال های اخیر به واسطه افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای اجاره مسکن افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده ۲۵.۶ درصد خانوارها اجاره نشین شوند.

نامه نیوز: طی سال های اخیر به واسطه افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای اجاره مسکن افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده ۲۵.۶ درصد خانوارها اجاره نشین شوند.

بررسی ها نشان می دهد درصد مستاجران ایرانی در یک دهه گذشته افزایشی ۲ درصدی را تجربه کرده است. بر همین اساس داغ ترین بازار اجاره به سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ اختصاص داشته است . در این سال ها سهم خانوارهای مستاجر به ترتیب به ۲۸.۵ و ۲۷ درصد افزایش یافته است.

آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد در یک دهه گذشته بیشترین تعداد مستاجران در سال ۱۳۹۰ و کمترین تعداد مستاجران در سال ۱۳۸۴ در بازار حضور داشته اند . تعداد کسانی که در واحدهای مسکونی رایگان زندگی می کنند، هر چند در سال ۱۳۸۴ در حدود ۷ درصد گزارش شده است اما تعداد این خانوارها در سال های پس از ۱۳۹۰ به بیش از ۹ درصد افزایش یافته است.

در این شرایط اما کارشناسان راهکارهای متفاوتی را برای خروج بازار مسکن از رکود و افزایش قدرت خرید مردم ارائه می کنند. به اعتقاد کارشناسان رکود بخش ساختمان کلیه لایه های زیرین این صنعت را در برگرفته است و ورود رکود به لایه های زیرین صنعت ساختمان به گونه ای است که کلیه این بخش ها در معرض ورشکستگی قرار دارند.

کارشناسان هشدار داده اند صنایع ساختمانی در حال نابودی هستند و اگر رکود حاکم بر صنعت ساختمان تا اواخر سال جاری و حداکثر اویل بهار سال آینده ادامه یابد صنعت ساختمان به ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته باز می گردد.

به اعتقاد کارشناسان رکود موجود با برنامه های مختصر مانند تعدادی تسهیلات ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی که البته هنوز هم عملیاتی نشده و یا فروش مسکن به صورت اقساطی از بین نخواهد رفت. فروش اقساطی مسکن طرحی پیشرفته است که از سال های گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می شود. این طرح نباید مختص زمان رکود باشد بلکه باید همیشه اجرا شود و نباید فقط مختص به بانک مسکن باشد.

کارشناسان می گویند حل مشکل بخش مسکن به ارقام کلان تری نیاز دارد و باید کالبد شکافی کامل در کلیه بخش های صنعت ساختمان در زمینه نرم افزاری، تامین منابع مالی و مقررات صورت بگیرد و تدبیری در این زمینه اندیشیده شود در غیر این صورت صنعت ساختمان شاهد رونق نخواهد بود و باید توجه کرد تا زمانی که صنعت ساختمان از رکود خارج نشود بر سایر بخش های اقتصاد نیز رکود حاکم خواهد بود.

کارشناسان با تاکید بر این که صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد است، می گویند راهکار خروج از این وضعیت این است که دسترسی بخش مسکن و ساختمان که تماما خصوصی است به منابع خارجی تسهیل شود به گونه ای که دولت هیچ گونه دخالتی در این زمینه نداشته باشد و بخش خصوصی به طور مستقیم با سرمایه گذار خارجی طرف باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج