adexo3

کشف سیاره ای شبیه مشتری

zoomit.ir - سمیه حسین پور: به تازگی اخترشناسان ستاره‌ای را کشف کردند که دارای طوفان‌های بزرگ بوده و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به سیاره‌ی مشتری است. این ستاره که W۱۹۰۶ + ۴۰ نام دارد، جزء ستاره‌های سرد به شمار می‌آید.

کشف سیاره ای شبیه مشتری

می‌توان گفت طوفان‌های بزرگ صرفا مختص سیاره‌های عظیم‌الجثه‌ای مانند مشتری نیست؛ این نوع طوفان‌ را می‌توان در ستاره‌ها نیز کشف کرد. اخیرا اخترشناسان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ اسپیتزر و کپلر ناسا موفق شدند طوفان بسیار بزرگی را در یک ستاره‌ی قهوه‌ای رنگ کوچک و سرد بنام W۱۹۰۶ + ۴۰، مشاهده کنند. دمای این سیاره ۳,۵۰۰ درجه‌ی فارنهایت بوده و شامل ابرهایی پر از مواد معدنی است. مشاهدات تلسکوپ فضایی اسپیتزر در نور مادون قرمز، مسیری تاریک را نشان داده که از لکه‌های مغناطیسی ستاره نبوده است؛ بلکه ابری طوفانی بوده که اندازه ای سه برابر زمین جرم داشته است.

کشف سیاره ای شبیه مشتری

از آنجایی که این اولین باری است که طوفانی سهمگین در ستاره‌ای کشف می‌شود، از این‌رو سئوال‌های مبهم بسیاری به وجود می‌آید؛ این ستاره چگونه به وجود آمده؟ آیا این رویداد در ستاره‌ها امری طبیعی است؟ این‌ها سئوالاتی است که تا بررسی کامل ستاره‌های کوتوله همانند W۱۹۰۶ + ۴۰ توسط اخترشناسان، بی پاسخ خواهند ماند.