۲۷۶۵۵۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

شکست ائتلاف های غربی عربی ضد داعش

در شرایطی که ائتلاف آمریکایی در بیش از یک سال گذشته به هیچ نتیجه قابل توجهی در مقابله با گروه های تروریستی در عراق و سوریه دست نیافته است، عربستان سعودی یکی از کشورهای اصلی حامی گروه های مسلح ضدسوری ائتلاف جدیدی به عنوان مبارزه با افراط گرایی تشکیل داده است.

خبرگزاری ایرنا: در شرایطی که ائتلاف آمریکایی در بیش از یک سال گذشته به هیچ نتیجه قابل توجهی در مقابله با گروه های تروریستی در عراق و سوریه دست نیافته است، عربستان سعودی یکی از کشورهای اصلی حامی گروه های مسلح ضدسوری ائتلاف جدیدی به عنوان مبارزه با افراط گرایی تشکیل داده است.

عربستان سعودی در پوشش مبارزه با تروریسم، ائتلافی متشکل از ۳۴ کشور اسلامی را تشکیل داده است که اکثر اعضای آن را متحدان این کشور همچون قطر و بحرین و اردن تشکیل می دهند.

این خبر را رسانه های روسی از جمله ایتارتاس به نقل از آژانس خبری دولتی عربستان سعودی منتشر کردند که بر اساس آن، ائتلاف نظامی جدید مقر خود را در ریاض مستقر می کند.

ریاض حتی برای بزرگنمایی ائتلاف به اصطلاح ضد تروریستی تازه تشکیل خود، یمن را نیز در فهرست اعضای نشکیل دهنده آن گنجانده است در حالیکه این کشور از حدود هشت ماه پیش تحت شدیدترین حمله های هوایی عربستان و همپیمانانش قرار دارد و هزاران غیرنظامی یمنی جان خود را از دست داده اند.

هادی منصور عبدربه رئیس جمهوری مستعفی یمن در حالی که از این کشور فرار کرده با دستور ریاض یمن قربانی تجاوزهای عربستان سعودی و متحدانش را در فهرست ائتلاف جدید قرار داده است.

برخی دیگر از اعضای این گروه همچون قطر و ترکیه از اعضای اصلی اردوگاه ضد سوری هم به عنوان حامیان اصلی گروه های مسلح و افراطی شناخته می شوند.

اکنون نخستین پرسش این است که مقر نظامی هماهنگ کننده اقدامات کشورهای عضو ائتلاف جدید به رهبری عربستان سعودی در ریاض، قرار است چه اقدام هایی علیه تروریست ها انجام دهد و چه گروه هایی را تروریست می داند؟

طبیعی است که گروه هایی همچون جبهه النصره، داعش، احرار الشام و جیش الفتح که با منابع مالی و کمک های تسلیحاتی کشورهای غربی عربی اردوگاه ضدسوری تاسیس شده و شکل گرفته اند، در فهرست گروه های هدف مبارزه قرار نخواهند گرفت و در عوض سرکوب ها علیه قیام کنندگان در بحرین که برای آزادی و دموکراسی مبارزه می کنند و مبارزان یمنی که برای تاسیس حکومت دمکراتیک در کشور خود با نیروهای متجاوز خارجی می جنگند، در فهرست سیاه ریاض و همپیمانانش قرار می گیرند.

در این رابطه اظهارات محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی که گفته است «ائتلاف با هر سازمان تروریستی اعم از داعش یا گروه های دیگر که فراروی ما قرار می گیرند مبارزه خواهد کرد» دوپهلو و مبهم است و اهداف و نیات واقعی سران سعودی را از ایجاد این ائتلاف نشان می دهد.

ائتلاف سعودی دومین ائتلافی است که برای مبارزه با تروریسم در بازه زمانی یک سال اخیر در منطقه خاورمیانه تاسیس می شود.

حدود یک سال پیش ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش در سوریه به وجود آمد و در آن بیش از ۶۰ کشور عضو شدند و در این اقدام ناموفق به رهبری واشنگتن نقش پیدا کردند.

مهم ترین نکته و پیامد فعالیت ائتلاف آمریکایی، قدرت گیری هر چه بیشتر گروه تروریستی داعش و گروه های تروریستی دیگر ضدسوری ازقبیل جبهه النصره بود که بیش از نیمی از قلمرو سوریه را اشغال کردند.

در این مدت همچنین داعش توانست از چشم پوشی ائتلاف آمریکایی بهره برده و دهها میلیون بشکه نفت سوریه را سرقت کرده و به ترکیه قاچاق کند.

مقام های روس بارها در این مورد و عواقب چنین چشم پوشی خطرناکی به غرب و آمریکا هشدار داده اند.

آخرین مورد این هشدارها از نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل بود که آمریکا و ترکیه (دو عضو ائتلاف امریکایی) را متهم کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه گروه های تروریستی را اجرا نمی کنند.

«ویتالی چورکین» دیروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' گفت: دولت های آمریکا و ترکیه باید قاچاق نفت داعش به ترکیه را به شورای امنیت گزارش می دادند که در این مورد قصور کرده اند. ما به نحوه اجرای قطعنامه ۲۱۹۹ شورای امنیت (منع تامین مالی گروه های تروریستی) توسط آمریکا و ترکیه ایراد جدی داریم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به موضوع دیدار اخیر خود با مقام های پنتاگون گفت: دو ژنرال آمریکایی عملکرد ائتلاف آمریکایی را بازگو کردند.

وی افزود: هواپیماهای آمریکایی و ائتلاف تحت رهبری این کشور بیش از یک سال است که بر فراز سوریه پروازهای عملیاتی انجام می دهند و این در حالی است که هواپیماهای روسی فقط دو ماه در این کشور عملیات انجام داده اند و تصاویر بسیار زیاد هوایی نشان می دهد که نفت از طریق مرز ترکیه و سوریه به این کشور قاچاق می شود.

چورکین خاطرنشان کرد: آیا از این مساله اطلاع نداشتید؟ حتما از قاچاق نفت به ترکیه آگاهی داشتید در آن صورت باید به شورای امنیت در این باره گزارش می دادید.

نکته مهم دیگر در فعالیت ائتلاف آمریکایی در سوریه، عملکرد ضعیف آن بود به این صورت که اگر کشورهای عضو از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه از بخش کوچکی از توانمندی نظامی خود استفاده می کردند، داعش و سایر گروه های تروریستی باید تاکنون نابود می شدند.

این کشورها در طول یک سال نتوانستند حتی بخش کوچکی از نتایج دو ماه فعالیت نیروی هوافضای روسیه در سوریه را به دست آورند که دلیل اصلی آن بی میلی در نابودی گروه های ضدتروریستی به منظور استفاده ابزاری از برای سرنگونی حکومت قانونی سوریه این کشور است.

کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی از سلاح های پیشرفته برای نابودی گروه های تروریستی در سوریه استفاده نکردند و این مساله وجه تمایز اصلی ائتلاف آمریکایی با اقدامات روسیه بود.

با بررسی کارنامه عملکرد ضد تروریستی نیروهای روسیه در سوریه در ۷۰ روز اخیر و مقایسه با عملکرد ائتلاف به رهبری آمریکا این پرسش پیش می آید که آیا آمریکا و متحدانش تسلیحات پیشرفته همسان با سلاح های روسی ندارند؟ اگر دارند چرا استفاده نمی کنند؟

چرا نیروهای آمریکایی حملات خود را به چند هدف در یک هفته بسنده می کنند و فرانسه نیز فقط پس از حوادث تروریستی اخیر در پاریس تعداد معدودی موشک به سوی اهداف تروریست های داعشی شلیک کرد؟

استفاده بسیار محدود نیروهای انگلیسی از تسلیحات در بمباران های ضدتروریستی و این که ترکیه از دو هفته پیش پس از سرنگون کردن بمب افکن سوخو ۲۴ روسی بر فراز سوریه حملات به اهداف تروریست ها را متوقف کرد، نیز از دیگر دلایل روشن کننده شکست اقدام های ضد تروریستی کشورهای عضو اردوگاه ضد سوری است.

نکته دیگر مورد سوال برانگیز حملات روزهای اخیر ائتلاف آمریکایی به یک مرکز ارتش سوریه در شرق این کشور است.

بر اساس اطلاعات رسانه ها، هفته گذشته چهار فروند هواپیمای ائتلاف به فرماندهی آمریکا، در منطقه دیرالزور در شرق سوریه یکی از اردوگاه های ارتش این کشور را با ۹راکت هدف قرار دادند که بر اثر آن سه نظامی کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شده و تعدادی از ادوات نظامی ارتش این کشور که می بایست علیه تروریست ها بکار گرفته می شد، منهدم شد.

اخیرا نیز هواپیماهای ائتلاف آمریکایی منطقه الخان در استان «حسکه» را بمباران کردند که بر اساس اطلاعات گروه نظارت بر حقوق بشر در سوریه، دست کم ۲۶ غیرنظامی سوری در جریان این حمله جان خود را از دست داده و شماری نیز مجروح شدند.

اکنون این پرسش پیش می آید که آیا ائتلاف آمریکایی از امکانات ماهواره ای برخوردار نیست و چرا قبل از تجسس و پروازهای با این منظور مراکز مختلف را بمباران می کنند.

همزمان با اقدامات ناکارآمد ائتلاف آمریکایی، جمعبندی اطلاعات به دست آمده از گزارش های روزانه وزارت دفاع روسیه نشان می دهد که این کشور با همکاری ارتش سوریه در بازه زمانی ۷۰ روزه عملیات ضدتروریستی هوایی فضایی و موشکی علیه گروه های تروریستی به ویژه داعش، از پیشرفته ترین تسلیحات استفاده کرده که وجه اصلی تمایز این عملیات با اقدامات نمایشی غرب در این کشور و نیز عراق تحت عنوان مبارزه با تروریسم است.

مهمترین تسلیحات روسیه در این عملیات ضدتروریستی موشک های بالدار «کالیبر ۵۰۰» با برد بیش از دوهزار کیلومتر با قدرت تخریب بسیار بالاست.

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه امروز (سه شنبه) در گزارش خود به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور با اشاره به پرتاب تعدادی از موشک های بالدار کالیبر ۵۰۰ گفت، تمام این موشک ها از زیردریایی «راستف-نا-دانو» و از شرایط زیر آبی پرتاب شده است.
شایگو همچنین از پرتاب موشک هایی به نام «راکت-101» توسط بمب افکن های راهبردی دورپرواز «توپولف-22 ام3» خبر داد و اعلام کرد که در چهار روز اخیر جنگنده ها و شکاری بمب افکن های روسی در بیش از 300 سورتی پرواز بیش از 600 مرکز تروریست ها را نابود کرده اند.

وزیر دفاع روسیه مهمترین اهداف نابود شده را دو قرارگاه بزرگ نیروهای داعش در محدوده «رقه» سوریه نام برد که هدف موشک های «کالیبر» روسیه قرار گرفتند.

همچنین بیش از هشت هزار مرکز تروریست ها شامل مقرهای فرماندهی، استحکامات تهاجمی از جمله زیرزمینی، مراکز مخابراتی، پارک های موتوری و لجستیکی و اردوگاه های آموزش تروریست ها و مراکز تجمع تروریست ها در استان های مختلف سوریه نابود شده است.

البته مهمترین بخش اهداف نابود شده مربوط به امکانات استخراج، انبارهای نفت خام و انتقال آن توسط تانکرهای نفتکش است که بخش عمده درآمد بیش از یک و نیم میلیارد دلاری داعش را از محل قاچاق آن به ترکیه تشکیل می دهد.

روسیه در این اقدام ها در چند مرحله بیش از یکهزار کامیون نفتکش داعش را که نفت مسروقه این گروه تروریستی را به ترکیه حمل می کرد، نابود کرد.

نیروی هوافضای روسیه مستقر در سوریه از امکانات حدود 60 هواپیما و بالگرد نظامی استفاده کرده و ماهواره های روسی در مدار زمین نیز که تعدادشان به حدود 20 دستگاه می رسد در شناسایی اهداف تروریست ها از فضا و با ارسال تصاویر ماهواره ای به فرماندهی نیروهای روسیه کمک می کنند.

روسیه در مدت بیش از دو ماه گذشته از هواپیماهای نظامی خود از جمله بمب افکن های راهبردی دورپرواز، رزمناوهای مستقر در دریای مدیترانه و خزر و زیردریایی های خود برای نابودی مراکز تروریست ها استفاده کرده است.

نکته بسیار مهم در فعالیت ائتلاف آمریکایی در سوریه، خودداری آن از همکاری با دولت این کشور بود که اقدامات این ائتلاف را غیرقانونی می کرد.

ائتلاف آمریکایی همچنین از مجوز شورای امنیت برای مبارزه با تروریست ها استفاده نکرد و این ترفند آمریکایی به منظور گریز از گزارش دادن به این شورا بود زیرا در آن صورت مجبور می شد در مورد وضع مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی به شورای امنیت گزارش دهد که با توجه به نتایج ناچیز فعالیت این گروه مطلوب نبود.

به عقیده کارشناسان، اهداف ائتلاف آمریکایی با آنچه که اعلام شده بود تفاوت اساسی دارد و در واقع هدف عمده آن سرنگونی حکومت سوریه و روی کار آوردن رژیم دست نشانده آمریکا در دمشق است و مبارزه با تروریسم نوعی وارونه نمایی و تلاش برای گمراه کردن جامعه جهانی است.

اکنون ائتلاف سعودی هم مانند ائتلاف آمریکایی، مبارزه با تروریسم را به عنوان هدف اصلی دنبال نمی کند و در واقع وظیفه آن سرکوب قیام های آزادی طلبانه ملت های منطقه است که بدیهی است از طرف تشکیل دهندگان این ائتلاف اعلام نمی شود.

کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی در صورت صداقت باید در نخستین اقدام حمایت از گروه های تروریستی ضد سوری را قطع کرده و همچنین بمباران یمن را که تاکنون بیش از 9 هزار نفر قربانی برجای گذاشته است، پایان دهد تا بتواند مدعی مبارزه با تروریسم تکفیری شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج